شنبه 28 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف قديمی‌ترين نسخه‌ غزل‌های حافظ در دانشگاه آکسفورد، ايسنا

نخستين مجموعه‌ی غزليات حافظ که در زمان حيات اين شاعر و در آخرين روزهای زندگی‌اش به ثبت رسيده است، در کتابخانه‌ی بادليان (Bodleian) دانشگاه آکسفورد کشف شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نسخه به کوشش دکتر علی فردوسی - رييس بخش تاريخ و علوم سياسی دانشگاه نوتردام دو نامور در کاليفرنيا - کشف شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





کتاب از سوی نشر ديبايه منتشر شده است و پس از آيين رونمايی آن که عصر دوشنبه (هفتم بهمن‌ماه) در سالن اصلی فرهنگسرای نياوران برپا می‌شود، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام فرهنگسرای نياوران، فردوسی در اين نسخه، غزليات يافت‌شده را با تمامی نسخ معتبر موجود مقايسه و تصحيح کرده‌ و اين در حالی است که پيش از اين، قديمی‌ترين نسخه‌های يافت‌شده‌ی غزليات حافظ‌ به سال‌های ۸۰۳ و ۸۰۵ هجری قمری مربوط بوده است و حافظ‌پژوهان همواره در حسرت نسخه‌ای از حافظ بودند که در بود وی تحرير شده باشد و تقريباً از اين مهم به عنوان آرزوی هنوز برآورده‌نشده و حتا آرزويی که هرگز برآورده نخواهد شد، ياد می‌کردند. نسخه‌ی بی‌بديل غزليات حافظ که اکنون پيدا شده، به سال‌های ۷۹۱ و ۷۹۲ هجری قمری و آخرين روزهای زندگی حافظ مربوط است.

اين مجموعه در دل جُنگ شعری است به شناسه‌ی (MS.E.D.Clarke Or.24) در کتابخانه‌ی بادليان به قلم شخصی به نام علا مرندی، يکی از هم‌عصران حافظ، که از جمله شامل ۴۹ غزل و يک تک‌بيت از خواجه‌ی شيراز است. اين غزل‌ها همگی (شايد به استثنای پنج غزل) در هنگام حيات شاعر به ثبت رسيده‌ و با اين حساب از اهميت ويژه‌ای برخوردارند.

به همين مناسبت، نشر ديبايه و فرهنگسرای نياوران هفتم بهمن‌ماه با برپايی «جشن‌های حافظ» ضمن گرامی‌دشت اين رويداد و معرفی اين نسخه‌، از قدر و منزلت و جايگاه اين شاعر بزرگ تجليل خواهند کرد.





















Copyright: gooya.com 2016