چهارشنبه 6 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعهد موزه بریتانیا به حفاظت از منشور کوروش، مردمک

نیل مک‌گرگور رییس موزه بریتانیا اطمینان داد که از منشور کوروش بزرگ محافظت خواهد کرد.

رییس موزه بریتانیا در پاسخ به نامه‌ مسئول امور حقوقی بنیاد میراث پاسارگاد که روز دهم اکتبر خطاب به وزیر فرهنگ بریتانیا فرستاده شده بود، اطمینان داد که از منشور کوروش بزرگ نگهداری خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در نامه بنیاد پاسارگاد از نگرانی مردم ایران از به خطر افتادن منشور کوروش هنگام نقل و انتقالات احتمالی سخن گفته شده و پیشنهاد شده بود که اطلاعات و جزئیات این اثر جهانی به ثبت سازمان فرهنگی آموزشی ملل متحد (یونسکو) برسد.

نیل مک‌گرگور در بخشی از نامه خود آورده است که موزه بریتانیا اطمینان می‌دهد در راستای نگاهداری از منشور استوانه‌ای کوروش بزرگ به بهترین شیوه تلاش می‌کند و سالم ماندن آن را در آینده تضمین می‌کند.

مک‌گرگور همچنین نوشت که موزه بریتانیا به خوبی از اهمیت نمادین این استوانه نزد مردم ایران آگاه است.

در نامه رییس موزه بریتانیا همچنین از اهمیت منشور کوروش نزد مردم عراق سخن به میان آمده، چرا که این اثر باستانی در خرابه‌های شهر بابل که اکنون در خاک عراق قرار دارد کشف شده است.

موزه بریتانیا تاکید کرده است که منشور حقوق بشر کوروش اکنون بخشی از میراث فرهنگی جهان بشمار می‌رود.

نیل مک‌گرگور در پایان نامه خود قول داده است که از طریق یونسکو امکانات و نحوه قرار دادن اطلاعات مربوط به منشور در سایت‌های مربوط به یونسکو را بررسی کند.

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ موسوم به استوانه کوروش، استوانه‌ای سفالین است که در سال 539 پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی، پادشاه ایران ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستور‌های او به خط میخی بابلی نقش شده است.

این استوانه که به عنوان «نخستین منشور حقوق بشر» در جهان شناخته می‌شود، در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده بوده است و نسخه بدلی آن در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

منشور کوروش تا مدت‌ها در دانشگاه «یل» آمریکا نگهداری می‌شد و سرانجام به موزه بریتانیا در لندن منتقل شد.

در جریان جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران، منشور کوروش به رغم مخالفت دولت وقت بریتانیا برای چند روز به ایران آورده شد و به نمایش در آمد.





















Copyright: gooya.com 2016