یکشنبه 3 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«همشهری کين» بی رقيب در صدر تاريخ، اعتماد

citizen-cane-1.jpg
منتقدان مجله معتبر فرانسوي کايه دو سينما فهرست صد فيلم برتر تاريخ سينما را منتشر کردند که شاهکار سال 1941 اورسن ولز در صدر آن قرار دارد. اين در حالي است که در چند سال اخير در نظرسنجي هاي تاريخ سينمايي «همشهري کين» صدر را از دست داده بود؛ رتبه يي که کايه به فيلم ولز داده بار ديگر فيلمي را که سال هاست بهترين فيلم تاريخ سينما ناميده مي شود، دوباره بي رقيب مي کند.
citizen-cane-2.jpg



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رده دوم اين فهرست به طور مشترک از آن فيلم 1955 «شب شکارچي» ساخته چارلز لاتن با بازي رابرت ميچم و فيلم 1939 ژان رنوار يعني «قاعده بازي» شد. «طلوع» (فريدريش ويلهلم مورنا 1927) با حضور جرج اوبراين و جنت گينور و «آتالانت» (ژان ويگو 1934) با بازي ژان داسته، ديتا پارلو و ميشل سيمون رده هاي چهارم و پنجم فهرست کايه دو سينما را به خود اختصاص داده اند. فهرست مجله کايه دو سينما اين ماه در قالب يک کتاب مصور و توصيفي منتشر شد و فيلم هاي اين فهرست را 76 کارگردان، منتقد و دست اندرکاران سينماي فرانسه انتخاب کرده اند.

تمام 100 فيلم انتخاب شده از پنجشنبه پيش تا ژوئيه سال آينده در پاريس نمايش داده مي شوند.بيشتر فيلم هاي انتخاب شده از سوي کايه امريکايي هستند و بسياري از فيلم هاي فرانسوي نيز در فهرست 100 فيلم برتر اين مجله ديده مي شود، اما حتي يک فيلم بريتانيايي نيز در اين فهرست حضور ندارد. کايه دو سينما که به جرات تاثيرگذارترين مجله سينمايي تاريخ مطبوعات است، فيلم هايي از آلمان، ايتاليا، اسپانيا، روسيه، سوئد، هند و ژاپن را نيز انتخاب کرده . در فهرست فيلم هاي منتخب کايه دو سينما هيچ اشاره يي به «لارنس عربستان» ديويد لين نشده و اين در حالي است که فيلم لين در فهرست 100 فيلم برتر تاريخ سينما که از سوي موسسه فيلم امريکا در هاليوود منتشر شد، رده هفتم را از آن خود کرد. هيچ فيلمي از پيتر گريناوي يا کن لوچ فيلمسازان بريتانيايي نيز در فهرست حضور ندارد.

آلفرد هيچکاک و چارلي چاپلين نيز که متولد بريتانيا هستند، تنها با فيلم هاي امريکايي خود در اين فهرست ديده مي شوند. ژان ميشل فرودون سردبير کايه دو سينما حضور نداشتن فيلم هاي بريتانيايي در فهرست 100 فيلم برتر به انتخاب اين مجله را «در خور توجه» اما «غيرعمدي» دانست و گفت؛ «اين مساله نه به خاطر نگاه ضدبريتانيايي بلکه ناشي از انتخاب هاي فردي 76 نفر از دست اندرکاران سينما در فرانسه است.»هيات داوران کايه دو سينما چهار فيلم فرانسوي را در فهرست 20 فيلم اول فهرست گنجانده اند.

«آواز در باران» 1952 که به جرات کلاسيک ترين فيلم موزيکال امريکايي تاريخ سينماست و دو وسترن معروف «جويندگان» (جان فورد 1956) و «ريو براوو» (هوارد هاکس 1959) نيز در ميان 20 فيلم اول هستند.اين نکته را هم در مورد کايه فراموش نکنيد که چند نويسنده و منتقد معروف اين مجله از جمله ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو، کلود شابرول و ژاک ريوت چند سال پس از آغاز انتشار اين مجله در اوايل دهه 1950 فيلمسازاني مطرح شدند.





















Copyright: gooya.com 2016