شنبه 4 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش قتل‌های خانوادگی در تهران با سلاح سرد، مردمک

در شش ماه اول امسال، قتل زن توسط شوهر، بیشترین تعداد قتل‌های خانوادگی در تهران بزرگ گزارش شده است.

بنابر آمار اعلام شده از سوی معاونت مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، کشته شدن زن توسط شوهر با شاخص 35 درصدی بالاترین رتبه قتل‌های خانوادگی بوده و قتل مرد توسط همسر با 13 درصد در رتبه دوم قتل‌های خانوادگی قرار دارد.

قتل‌های خانوادگی در شش ماه نخست امسال، 26 درصد کل قتل‌های تهران بوده که در مدت مشابه سال گذشته 24 درصد گزارش شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بررسی‌ها نشان می‌دهد، در شش ماهه نخست امسال هيچ قتل خانوادگی در تهران با سلاح گرم اتفاق نيفتاده است و انگیزه انجام این قتل‌ها تا 12 درصد اخلاقی بوده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، انگیزه‌های اخلاقی تا 20 درصد موجب قتل‌های خانوادگی شده است.

افزایش قتل‌های خیابانی

گزارش‌های پلیس آگاهی تهران، قتل‌های ناشی از نزاع‌های خیابانی در نیمه اول امسال را 27 درصد اعلام کرده است که نشان می‌دهد بیشترین تعداد قتل‌های تهران مربوط به نزاع‌های خیابانی بوده است.

آن چه شرایط نگران کننده‌ای را متصور می‌‌سازد، این است که آمار قتل‌های خیابانی در شش ماه نخست سال گذشته 22 درصد بوده و امسال پنج درصد رشد داشته است.

اما آن چه می‌تواند نکته تامل برانگیزتری باشد، این است که اغلب این قاتلان زیر 30 سال سن دارند.

بررسی‌های پلیس آگاهی، استفاده از سلاح سرد را موجب انجام قتل‌ها در نزاع‌های دسته جمعی و خیابانی دانسته است.

موارد بسیاری از درگیری‌های خیابانی در اخبار و حوادث روزانه وجود دارد که موردی از آن مربوط به قتل نوجوانی توسط همبازی 15 ساله‌اش حین بازی فوتبال است که از درگیری لفظی شروع و با پاره شدن توپ به درگیری و قتل کشیده شده است.

این پسر قاتل که اکنون 19 ساله است، با گذشت اولیای دم به پنج سال حبس محکوم شد.

نتابج گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد، در شش ماه اول امسال 37 درصد انواع قتل‌ها با سلاح سرد انجام شده، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این آمار 47 درصد بوده است.

برخی مسئولان انتظامی اذعان کرده‌اند که اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با اراذل و اوباش بر کاهش وقوع قتل‌ها با سلاح سرد موثر بوده است.

سلاح سرد همراه جوانان

در حالی که به همراه داشتن سلاح سرد در سال‌های اخیر به امری طبیعی و گاه لازم نزد پسران و دختران جوان بدل شده است، اما انگیزه‌های متفاوتی برای حمل آن وجود دارد.

در حالی تعدادی از دختران جوان به خاطر وجود ناامنی در خیابان‌ها، به ویژه در برخی ساعات، سلاح سرد با خود همراه دارند، ادعا می‌شود که برخی پسران جوان از سلاح سرد برای قدرت‌نمایی، شرارت و گاه جبران احساس حقارت و ضعف با خود حمل می‌کنند.

گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد که تعداد این جوانان کم نیست و حتی نیمی از قتل‌های شش ماه اول امسال به وسیله سلاح سرد اتفاق افتاده است.

پلیس آگاهی تهران بر آن شده است که برای جلوگیری از قتل‌های خیابانی که بیشتر به خاطر حمل سلاح سرد رخ داده، طرح «ممنوعیت حمل سلاح سرد» را در مجلس پیگیری کند.

هم اکنون حمل سلاح گرم در کشور غیر قانونی است و با حاملان آن برخورد می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016