جمعه 24 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران هسته ای، غیر متعهدها، ‪"‬مصرِمبارک‪"‬ و ‪"مصرِمُرسی"‬، مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
دقیقاً دو هفته پس از نطق جنجالی محمد مرسی رئیس جمهور مصردر تهران، شورای حکام درآژانس بین المللی انرژی اتمی دوازدهمین قطعنامه خود در خصوص برنامه هسته ای ایران را صادر کرد. این قطعنامه نیز همچون قطعنامه های پیشین، اتهاماتی را متوجه جمهوری اسلامی می کند و حتی به گمان برخی تحلیل گران می تواند مقدمه ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل شود. لذا ترکیب آرای اعضای شورای حکام به این قطعنامه، حائز اهمیتِ بسیار است. در این مقاله به همین موضوع می پردازم

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک ـ از سی و پنج عضو شورای حکام، چهارده کشور عضو جنبش عدم تعهد هستند که تنها یکی ازآنها به قطعنامه رأی منفی داده است (کوبا). سه کشور مصر، تونس و اکوادور نیز از اعضای جنبش عدم تعهد هستند که به قطعنامه رأی ممتنع داده اند. رأی ده عضو غیرمتعهد در شورای حکام به قطعنامهای که علیه جمهوری اسلامی صادر شده، مثبت بوده است. بنابراین حدود ۷۲ در صد کشورهای  غیرمتعهد در شورای حکام، با امریکاو متحدان غربی آن همراهی کرده و ایران رابه «نفض تعهدات و مقررات» یا «مخفی کاری» متهم نموده اند. بیست ویک درصد از آنها هم حاضر نشده اند با دادن رأی منفی به قطعنامه، ازهموار شدن مسیر برای  اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی جلوگیری نمایند.

دو ـ از شش کشور اسلامی که عضو شورای حکام هستند چهار کشور عربستان سعودی، امارات،اندونزی و اردن به این قطعنامه رأی مثبت داده اند و  رأی دو کشور مصر و تونس هم ممتنع بوده تا ثابت شود هیچ یک از اعضای مسلمان شورای حکام مایل به مخالفت با قطعنامه ای نبوده اند که علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی است.

سه ـ از میان سی و پنج عضو شورای حکام، تنها دو کشور هستند که طی دوسال اخیر بر اساس موج «بهار عربی» دیکتاتورهای مادام العمرآنها سرنگون  و بعد از دهها سال  دارای دولت منتخب  شده اند. این دوکشور، مصر وتونس هستند که رهبر جمهوری اسلامی  در یک سال گذشته بارها تلاش کرده انقلاب مردمی در آن کشورها را متأثر از انقلاب اسلامی ایران معرفی کند. اما این دو کشور نیز علاقه ای به ابراز مخالفت با قطعنامه ضدایرانی نداشته وخود را با دادن رأی ممتنع از معرکه دور نگه داشته اند.

چهار ـ دوکشوربرزیل وآفریقای جنوبی که در سال ۸۸ به قطعنامه شورای حکام رأی ممتنع داده بودند این بار با رأی مثبت به قطعنامه، نشان دادند در سه سال گذشته روابط آنها با جمهوری اسلامی  روند نزولی و "بدترشونده" داشته است. این دوکشور نیز عضو جنبش عدم تعهد هستند .

پنج ـ کشور هند در همه سال های گذشته به قطعنامه های شورای حکام که بر علیه جمهوری اسلامی صادر شده، رأی مثبت داده و این بار نیز همان کار را کرده است. اما آنچه که رأی اخیر هند را متفاوت می سازد حضور نخست وزیر هنددر اجلاس تهران  وملاقات او با رهبرجمهوری اسلامی بود . در هنگام حضور آقای سینگ در تهران، رسانه های جمهوری اسلامی تبلیغات زیادی در خصوص "پُرشمار" بودن هیئت همراه او و افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور به  راه انداختند. ضمن آنکه از  مدت ها قبل به دلیل محدودیت های بانکی ایران، هندی ها این شانس تاریخی وبی سابقه را پیدا کرده اند تا در برابر نفت خریداری ازایران، روپیه هند بپردازند و در این پرداخت هم ماهها تأخیر داشته باشند. همراهی چین و روسیه با صادر کنندگان غربی قطعنامه هم حاوی پیام های آشکار برای ایران و امریکاست.

شش ـ اما به نظر می رسد عبرت انگیزترین رأی در جریان تصویب قطعنامه اخیر، رأی "مصرِمُرسی " است. رأی مصر جدید به قطعنامه ضدایرانی همانگونه بود  که سه سال قبل  در زمان "مصرِ مبارک" انجام شد تا مشخص شود  ابراز شادی های سران جمهوری اسلامی از پیروزی اخوان المسلمین در مصر، ساده لوحانه یا برای فریب افکار عمومی در داخل کشور بوده است و محمدمرسی  در خصوص روابط با ایران هنوز همان راهی را می رود که حسنی مبارک می رفت.

ترکیب آرادر خصوص  قطعنامه سال ۸۸  شورای حکام ـ اینجا ـ و سال ۹۱ ـ اینجا ـ حقایق بسیاری را آشکار می کند که در رأس آنها افشای فریب کاری سران جمهوری اسلامی در خصوص تحولات در کشورهای عربی قرار دارد. این ترکیب همچنین پاسخ زودهنگام وقاطع اعضای جنبش عدم تعهد به ادعاهایی است که رئیس دولت کودتا و رسانه های جمهوری اسلامی ادعا می کنند تا ثابت شود "روابط سایر کشورها جمهوری اسلاتمی در سه سال آینده به گونه ای خواهد بود که تمکین آنها نسبت به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد را آشکار سازد". 


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016