دوشنبه 6 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضيافت شما سفره ايرانيان را خالی‌تر کرد پس کاری بکنيد، مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
بسيار متأسفم که بگويم اجلاسی که شما برای پوشش خبری آن به تهران رفته‌ايد ميلياردها دلار از سفره خالی هم‌وطنانم به يغما برده است. پس ايرانيان حق دارند از شما انتظار داشته باشند با نگاهی دقيق وضعيت کاريکاتوری تهران و سفره خالی‌شده ايرانيان را در گزارش‌های خود منعکس و مسئولان ايرانی را وادار به پاسخگويی در خصوص صدها موضوع داخلی و خارجی نماييد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

سخنی با خبرنگاران خارجی در اجلاس تهران

متأسفم که من و بسياری از همکاران ايرانيم به دليل استبداد حاکم بر کشورمان ناچار به جلای وطن شده ايم و گروه ديگری از همکارانمان هم در زندان های ولی فقيه هستند ولذا برای ما اين امکان وجود ندارد که حضورتان در کشور عزيزمان را به صورت حضوری ، خير مقدم بگوييم .اما يقين دارم اکثريت ايرانيان با تکيه بر سنت ميهمان نوازی خويش ساعاتی خوش برای شما در طول اقامت در ايران آرزو می کنند . اگر چه مخفی نمی کنم آنچه که «بهانه حضور شما در ايران» شده ، برای بسياری از هموطنانم ، رنج آور و تلخ است . امروز حکومت فاسد ايران تنها برای فريب بخشی از افکار عمومی در داخل ، نمايشی بزرگ و پر هزينه به راه انداخته و بخشی از اين هزينه نيز که به قيمت خالی تر شدن سفره ايرانيان است صرف پذيرايی از گروههای خبری و خبرنگاران خواهد شد . من به عنوان کسی که حدود پانزده سال به صورت مستقيم با « خبر » و « خبرسازان » سر و کار داشته و با تعداد زيادی از«‌خبر رسانان » ايرانی و غير ايرانی ازنزديک همکاری و گفتگو داشته ام وظيفه خود می دانم نکاتی را با شما درميان بگذارم.

قبل از هر چيز مايلم نکته ای را يادآوری نمايم که يقيناً از نگاه تيزبين شما فعالان حوزه « رسانه» مخفی نمانده اما ياد آوری آن می تواند انگيزه اصلی حکومت ايران از ميزبانی خبرنگاران خارجی در ايام برگزاری کنفرانس سران جنبش عدم تعهد را آشکار سازد . شما به خوبی به ياد می آوريد رفتار سه سال پيش حاکمان جمهوری اسلامی با خبرنگاران داخلی و خارجی را . مطمئنم گروهی از شما شخصاشاهد « محدود سازی غير متعارف خبر نگاران » برای جلوگيری از انعکاس واقعيت های جامعه ايران پس از انتخابات رسوای سال ۱۳۸۸(سال دو هزارو نه ميلادی ) بوده ايد. خبرنگارانی هم که در ايام اعتراضات انتخاباتی ،اجازه حضور در ايران را نيافته بودند از طريق فيلم ها و گزارش هايی که جوانان ايرانی با خطرپذيری فراوان تهيه کردند تا حدودی با واقعيت های ساليان اخير ايران آشنا شده اند . همچنين لابد از برخی همکاران خود شنيده ايد که شش ماه پيش در هنگام بر گزاری انتخابات نمايشی مجلس نهم ، خبرنگاران معدود خارجی که اجازه سفر به ايران را يافته بودند با چه محدوديت هايی برای تردد در سطح تهران ، مواجه بودند . پس اگر در حال حاضر به تعداد زيادی از خبر نگاران خارجی ، امتيازات ويژه ای اعطا شده تا از بر گزاری کنفرانس جنبش عدم تعهد در ايران گزارش تهيه کنند ريشه اين مهربانی بی سابقه ـ که خبر نگاران واقعی ايرانی از آن محروم هستند ـ را بايد در نياز حکومت ايران به ترسيم «چهره ای کاريکاتوری » از پايتخت جمهوری اسلامی جستجو کرد . سخن اصلی من با شما همکاران غير ايرانيم در همين زمينه است.

دوستان وهمکاران عزيزم!
نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی به خوبی می داند اجلاس فعلی جنبش عدم تعهد ، حاصلی برای مردم و ‪کشور ايران ندارد . اما متأسفانه هنوز هستند برخی هموطنان من که تنها منبع خبرگيری ايشان ، رسانه های دروغپردازی است که سرمايه ملت ايران خرج آنها می شود تا ايرانيان را بفريبند . اين واقعيتی است که در عرصه رسانه ای کشورم وجود دارد و رفتار شما در دوره حضورتان در ايران ، می تواند تقويت کننده آن يا خنثی کننده نسبی آن باشد . ‬فراموش نکنيد شما به دعوت حکومتی به ايران می رويد که رسانه های اصلی آن ، «مصاحبه دروغين با رئيس جمهور مصر» منتشر می کنند و در آن ، از زبان دکتر محمد مرسی به تأييد سياست های رهبر جمهوری اسلامی می پردازند ! شما در روزهای برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد بايد با رسانه هايی رقابت کنيد که در گزارش های خود از سفر اخير احمدی نژاد به عربستان سعودی ، تصوير مونتاژ شده از ديدار او با رؤسای جمهور ساير کشورها تهيه و منتشر می کنند تا به ايرانيان ثابت کنند رئيس دولت جمهوری اسلامی از نفوذ و محبوبيت در ميان دولتمردان غير ايرانی برخوردار است. پس بدانيد کاری بسيار سخت به عهده شماست . شما از يکسو وظيفه داريد دروغ های تبليغاتی رسانه های رسمی جمهوری اسلامی را خنثی نماييد و ازسوی ديگر ، ايرانيان و ساير ملت های « حقيقت طلب » از شما انتظار دارند انتقادات برخی ميهمانان کنفرانس تهران از سران جمهوری اسلامی را که قطعا در رسانه های ايرانی منتشر نخواهد شد به صورت مطلوب بازتاب دهيد تا هم ايرانيان از آنها مطلع شوند و هم ساير ملت ها بدانندسران جمهوری اسلامی در دنيای امروز از چه جايگاه نازلی برخوردار هستند.

شما در دوره اقامت در تهران ، کار بزرگ ديگری نيز می توانيد انجام دهيد . اين کار ، پرسش گری از مسئولان جمهوری اسلامی است که عليرغم ميل خود در دوره بر گزاری کنفرانس ، در دسترس شما خواهند بود . معمولا در سفرهای احمدی نژاد به خارج از کشور ، سؤالات مشخصی از او مطرح می شود و بخش قابل توجهی از اين سؤال ها هم متمرکز بر منافع يک کشور خاص يعنی اسرائيل است . من مخالف پرسشگری شما دراين مورد نيستم زيرا می دانم گروهی از شما از سخنان نابخردانه و جنگ طلبانه سران جمهوری اسلامی در خصوص اسرائيل ، دچار تعجب يا خشم شده ايد و خود را موظف به طرح پرسش در اين مورد می دانيد. شايد برخی از خبر نگاران هم از سوی قدرت های سياسی و رسانه ای تحت فشارهای رسمی و غير رسمی هستند تا در اين زمينه ، پرسشگری کنند . اما توقع کنونی اغلب ايرانيان از شما آنست که در سفر فعلی به تهران ، در هرفرصتی که با مسئولان ايرانی مواجه می شويد از آنها بخواهيد درمورد رفتار غير انسانی با هموطنان خود توضيح دهند . من نمی گويم فقط در مورد زندانيان سياسی ازسران دروغ پرداز جمهوری اسلامی سؤال کنيد اما می توانيد دليل آنها برای اتخاذ يک تصميم غير انسانی يعنی تعطيل کردن ملاقات زندانيان سياسی در ايام برگزاری کنفرانس عدم تعهد را مورد پرسش قرار دهيد.

نمی دانم چه تعداد از شما می دانيد که به خاطر برگزاری کنفرانس تهران ، پايتخت جمهوری اسلامی به مدت پنج روز به طور کامل تعطيل است . هر کدام از شما که مايل باشيد با يک جستجوی ساده در سايت های خبری حکومتی ، می توانيد دستور العمل های متعدد حکومتی برای تعطيل ادارات ، بانک ها، موسسات خصوصی ، بورس ها و به طور کلی همه نهادهای اقتصادی را ملاحظه کنيد . کسانی که با اقتصاد کاملا دولتی و حکومتی ايران آشنا هستند می دانند که تعطيلی مراکز اقتصادی تهران به معنای توقف همه فعاليت های مهم اقتصادی در سراسر کشور است. به عبارت ديگر ، تحميل تعطيلی پنج روزه به تهران به مفهوم وارد کردن خسارتی معادل چند ميليارد دلار به اقتصاد ايران است که هر روز آشفته تر از ديروز می شود.

شما همچنين در دوره حضور خود درتهران می توانيد با استناد به سخنان دادستان کل کشور، دادستان تهران ، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس ، وزير خارجه و رئيس دولت ، که همگی بر «زندانی نبودن» اقايان موسوی و کروبی تأکيد کرده اند ملاقات با آنان را خواستار شويد.

راستی شايد شما ندانيد برای « بزک کردن » چهره پايتخت جمهوری اسلامی در ايام حضور شما وسران کشورهای خارجی ، تمام کسانی را که در مرکز کشور به تکدی گری مشغول هستند و مديريت فاسد جمهوری اسلامی هر روز بر تعدا د آنها می افزايد از سطح شهر جمع آوری کرده اند . در ايام حضور شما در تهران ، بسياری از پروازهای فرودگاه تهران تعطيل شده که اين تصميم هم ضربه بزرگی به اقتصاد در حال احتضار ايران است .شما می توانيد همين مسائل را پيش روی مسئولان ايرانی بگذاريد و از آنها سؤال کنيد « اجلاس تهران چه دستاوردهايی برای ايران داشته که به خاطر آن ، اين همه فشار اقتصادی وروحی بر همه ايرانيان از فعالان بزرگ و کوچک اقتصادی تا خانواده بی گناه زندانيان وارد شده است؟»

شما می توانيد در همين مدت ، مسئولان ايرانی را برای برگزاری يک کنفرانس خبری با حضور رهبر جمهوری اسلامی ، تحت فشار قرار دهيد . پيروان آقای خامنه ای او را رهبری تمام عيار و مقبول برای همه جهان می دانند و گفتار رهبر جمهوری اسلامی نشان می دهد که اين توهم ، برای او خود نيز به يک باور تبديل شده است . بر همين اساس او قاعدتا بخش عمده سخنرانی خود در اين اجلاس را به تشريح ظلم های متعددی اختصاص خواهد داد که در کشورهای ديگر بر مردم می رود . او همچنين از پاسخگو نبودن سران ساير کشورها هم سخن خواهد گفت . شما هم می توانيد ازمسئولان ايران بخواهيد در آغز دويست وهشتادمين ماه رهبری آقای خامنه ای ، برای نخستين بار او را در برابر خبرنگارانی قرار دهند که بهانه حضور آنان در ايران ، کنفرانسی با ميلياردها دلار هزينه است. تنها راهی که اين هزينه های گزاف را برای مردم رنج کشيده ايران تا حدودی تحمل پذير می کند تلاش شما برای به چالش کشيدن مقامات غير پاسخگوی جمهوری اسلامی است.

من بسيار متأسفم که بگويم اجلاسی که شما برای پوشش خبری آن به تهران رفته ايد ميلياردها دلار از سفره خالی هموطنانم به يغما برده است . پس ايرانيان حق دارند ازشما انتظار داشته باشند با نگاهی دقيق ، وضعيت کاريکاتوری تهران وسفره خالی شده ايرانيان را در گزارش های خود منعکس و مسئولان ايرانی را وادار به پاسخگويی در خصوص صدها موضوع داخلی و خارجی نماييد که در سال های گذشته ، هيچگاه پاسخگوی آن نبوده اند . اگر اين کار را انجام دهيد مردم ايران ، مقدم شما را همچون عزيز ترين ميهمان ، گرامی خواهند داشت

سيد مجتبی واحدی
مشاور رسانه ای رئيس مجلس ششم و سردبير پيشين روزنامه آفتاب يزد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016