یکشنبه 29 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائیل و روند آماده سازی برای حمله به ایران

جرس: روزنامه فیگارو در شماره روز 18 اوت سال 2012 خود به قلم مارک هانری نوشت که شهروندان اسرائیلی به مراکز پخش ماسک های ضد گاز هجوم آورده اند و این در حالی است که ارتش، میزان آمادگی پناهگاه های ضد موشکی خود رابررسی می کند.

شهروندان اسرائیلی به مراکز پخش ماسک های ضد گاز هجوم آورده اند در حالی که ارتش، میزان آمادگی پناهگاه های ضد موشکی خود رابررسی می کند.


درصورت حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، شهروندان اسرائیلی با فرضیه پرتاب صدها موشک به سمت کشور خود به عنوان عکس العمل ایران، مواجه خواهند بود. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، هیچ اقدامی برای کم کردن نگرانی آنها انجام نداده است. وی روز جمعه (آخرین جمعه ماه رمضان) اسرائیل را به " غده سرطانی " تشبیه کرد. پاریس سخنان احمدی نژاد را " توهین آمیز و غیرقابل قبول " خواند.


این نگرانی به خوبی در مراکز پخش ماسک های ضد گاز احساس می شود؛ به طوری که از سال ها پیش چنین هجوم بی سابقه ای دیده نشده است. تماس های تلفنی با مراکز اطلاعات شهرداری به منظور شناسایی مکان پناهگاه های عمومی، چند برابر شده است. در همین زمینه، شهرداری تل آویو اعلام کرد که 60 پارکینگ زیرزمینی به محل محل حفاظت از جان ده ها هزار شهروند این کشور تبدیل خواهد شد.


همچنین باید اضافه کرد که 220 پناهگاه عمومی برای در امان ماندن از حملات موشکی وجود دارد که دولت اسرائیل در حال حاضر مشغول بررسی نحوه تهویه هوا و پخش آب در این پناهگاه ها در زمان وقوع جنگ است. برای آگاهی از میزان اضطراب عمومی، کانال تلویزیونی خصوصی 10 با کودکان مصاحبه کرده است تا از ترس آنها از جنگ احتمالی باخبر شود.


برای احتیاط، کارهای دیگری نیز توسط ارتش انجام شده است. آنها در هفته گذشته برای اولین بار، سیستم اعلام خطر حمله موشکی را با ارسال اس ام اس به تلفن های همراه شهروندان، تست کردند. این عملیات، منطقه به منطقه انجام می شود و طی آن تنها از ساکنان هر منطقه خاص که مورد حمله قرار گرفته است، خواسته می شود که هر چه سریع تر خود را به پناهگاه برسانند. این کار برای جلوگیری از فلج شدن کل کشور صورت خواهد گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماتان ویلنای، وزیر سابق دفاع غیرنظامی اسرائیل گفت: "این جنگ، 30 روز به طول خواهد انجامید و در جبهه های مختلف خواهد بود." ضد حملات ایران می تواند نه تنها از ایران بلکه از سوریه در مرز شمالی، اسلامگرایان فلسطینی حماس که کرانه جنوبی نوارغزه را کنترل می کنند و نیز حزب الله لبنان صورت پذیرد. حسن نصرالله، رهبر حزب الله روز چهار شنبه وعده داد: "در صورت حمله به ایران، زندگی میلیون ها اسرائیلی، به جهنم تبدیل خواهد شد.". به عقیده ویلنای، حملات موشکی ایران، 500 کشته برجا خواهد گذاشت. آماری که وی " قابل قبول " دانست و گفت: "هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اسرائیل هیچگاه به این اندازه آماده جنگ نبوده است." او به زودی سفیر اسرائیل در چین خواهد شد.


بنیامین نتانیاهو برای جانشینی ویلنای، یک طرفدار قوی حمله به ایران را انتخاب کرده است؛ آوی دیختر که رئیس سابق سرویس امنیت داخلی اسرائیل ( شین بث ) بوده است. اکثریت اعضای مخالف از احزاب میانه رو، با این انتخاب موافقت کردند. به عقیده منتقدان، نخست وزیر اسرائیل با این انتخاب، اقلیت طرفدار حمله پیشگیرانه به ایران حتی بدون هماهنگی قبلی با امریکا را تقویت کرده است. برای روشن تر شدن شرایط باید گفت که بر اساس یک تصمیم بی سابقه از زمان تشکیل دولت اسرائیل در سال 1948 و به منظور" کار موثرتر دولت" ، به نخست وزیر اختیارات خاصی داده شده است که بر اساس یکی از مفاد آن، وزیر غایب در جلسه هیئت وزیران نمی تواند از طریق تلفن یا دادن وکالت به یکی از همکاران خود، رای دهد.


ناظران خارجی و احزاب مخالف نگرانند که این اختیارات به نتانیاهو اجازه می دهد که بتواند تلاش مخالفان حمله به ایران که اکثریت دولت را در اختیار دارند، خنثی کند. موضوعی که شیمون پرز، رئیس جمهور هم به آن اشاره کرده است: "تصمیم گیری برای حمله به ایران باید به صورت قانونی و توسط دولت یا کابینه امنیتی اتخاذ شود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016