چهارشنبه 25 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر ایران امسال هم نمازعید فطر را در مصلی تهران اقامه نمی‌کند

بی بی سی: آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نماز عید فطر امسال را هم به جای مصلی شهر، در دانشگاه تهران اقامه خواهد کرد.

یدالله شیرمردی، مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر گفته است که در صورت رویت هلال ماه شوال که به معنای به پایان رسیدن ماه رمضان است، نماز عید فطر در روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

نماز عید فطر از اوایل دهه ١٣٧٠ با تکمیل مصلی بزرگ تهران در این محل اقامه می شد اما همزمان با اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ شهرداری تهران اعلام کرد به دلیل عملیات ساختمانی، نماز عید فطر آن سال در مصلی تهران برگزار نمی شود.

مصلی بزرگ شهر تهران در نواحی مرکزی این شهر قرار دارد و چند سالی که در اواسط فصل بهار، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در آن دایر می‌شود.

برخی از منابع خبری نزدیک به مخالفان دولت ایران، جا به جایی محل برگزاری نماز عید فطر را با هدف کنترل اعتراض های احتمالی به نتایج انتخابات مرتبط می دانستند.

چند روز پیش از برگزاری نماز عید فطر در آن سال، راهپیمایی دولتی روز قدس، با حضور گسترده مخالفان دولت محمود احمدی نژاد و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همراه شد که بازتاب بین المللی آن ناخرسندی مقام های حکومتی ایران را در پی آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آن سال تاکنون، آیت الله خامنه ای نماز عید فطر را مجددا در مصلی دانشگاه تهران که محل برگزاری نماز جمعه این شهر است، برگزار می کند.

در مقایسه با مصلای بزرگ تهران که مراسم درگذشت آیت الله خمینی هم در آن برگزار شده، دانشگاه تهران گنجایش جمعیت به مراتب کمتری را دارد.

آیت الله خامنه ای، امام جمعه دائم تهران است و از زمان انتخابش به عنوان رهبر ایران در سی و دو سال پیش، نماز عید فطر را در این شهر اقامه می کند.

عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی مسلمانان است و نماز مخصوص آن صبح اولین روز پس از پایان ماه رمضان و پس از یک ماه روزه داری برگزار می شود.

در سال های اخیر، برگزاری نماز عید فطر اهل تسنن و برگزاری نماز عید فطر به شکل خصوصی با محدودیت های جدی در ایران همراه بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016