یکشنبه 4 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در کنفرانس جنبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ساسان امجدی

اولین روز از کنفرانس بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در نشست های جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل در شهر ژنو تشکیل شد.

همزمان با پانزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو سویس، روز پنجشنبه 23 سپتامبر، اولین جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران با موضوع گروههای اتنیک و اقلیت های مذهبی در قالب کنفرانس جنبی شواری حقوق بشر سازان ملل متحد برگزار گردید.

در اولین نشست از این کنفرانس چهار روزه، هشت سخنران آخرین وضعیت حقوق بشر مربوط به گروههای اتنیکی و اقلیت های مذهبی را مورد بررسی قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهائیان در سازمان ملل با اشاره به تشدید فشارهای اعمال شده بر این اقلیت مذهبی گفت آنچه امروز ما به عنوان نقض حقوق شهروندان بهایی شاهد آن هستیم برخاسته از اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، و این قوانین هستند که اجازه تخریب منازل، عدم امکان اشتغال و صدور احکام سنگین برای جامعه بهاییان را صادر می کند.

ایشان ضمن تاکید بر نقض گسترده حقوق کلیه شهروندان خصوصا گروه های اتنیکی و مذهبی در ایران، شرایط موجود را برای بهاییان وخیم توصیف کرد.

سخنران دوم این نشست، خسرو عبداللهی از اعضای کنگره مليتهای ایران فدرال (CNFI) با ارائه یک جمع بندی کلی از وضعیت ملیت های تحت ستم در ایران، از فدرالیسم به عنوان راهکاری جهت برون رفت از تداوم نقض حقوق بشر در ایران یاد کرد.

در ادامه گلمراد مرادی، از محققین حوزه اهل حق (یارسان) حقوق کردهای یارسان را مورد توجه قرار داده و ممانعت های به عمل آمده در ابرازعقاید از سوی این شهروندان را تا جایی دانست که مردم را ناچار به انکار مذهب خود در اماکن عمومی و دولتی نموده است.

وی همچنین تبعیض های موجود در این منطقه را با توجه به "کرد بودن" یارسان ها که خود همواه مورد شدیدترین فشارها قرار داشته‌اند مضاعف ارزیابی کرد.

فلسفه نقض حقوق بشر در کردستان موضوع سخنرانی بعدی این کنفرانس بود که از سوی کاوه آهنگری نماینده حزب دمکرات کردستان مطرح گردید.

وی قانون اساسی جمهوری اسلامی را تقویت کننده نقض حقوق بشر در ایران دانسته و خوانش های مختلف از این قوانین بر مبنای منافع فردی و گروهی را دلیل دیگری بر تقویت فضای حاضر دانست.

شهناز غلامی زندانی سابق سیاسی که مدتی از حبس خود را با سکینه آشتیانی شهروند محکوم به سنگسار در زندان تبریز سپری کرده است به بررسی وضعیت حقوق بشر در آذربایجان پرداخت.

این روزنامه‌نگار آذری با اشاره به اهمیت و جایگاه تدریس به زبان مادری در مدارس، یکی از دلایل صدور حکم سنگسار برای خانم آشتیانی را عدم تسلط وی به زبان فارسی دانسته و افزودند که ایشان در هنگام صدور حکم، برگه‌ای را به امضا رسانده که از محتوای آن بی اطلاع بوده است.

گزارش آماری از اعدام، کشتار، بازداشت های گسترده و صدور احکام سنگین در کردستان طی شش ماه گذشته از دیگر مواردی بود که در این کنفرانس از سوی ساسان امجدی از فعالان حقوق بشر کرد ارائه گردید.

فرید بهشتی با موضوع مسئله نوکیشان مسیحی و نازنین انصاری با ارائه مطلبی درباره تحت ستم بودن بیشتر اقلیت های مذهبی و حتی بخشی از روحانیت تشیع و لزوم جدایی دین از سیاست ازدیگرسخنرانان در این کنفرانس بودند.

مشارکت فعالان حقوق بشر در این کنفرانس با دعوت سازمان سودویند اتریش صورت پذیرفت.

این کنفرانس روز جمعه 24 سپتامبر با موضوع حقوق بشر زنان به کار خود ادامه داد.

ترور، شکنجه، اعدام و همچنین آزادی مطبوعات و عقیده دو مقوله دیگر می باشند که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده بدانها پرداخته خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016