چهارشنبه 10 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهاجم لباس شخصی ها و بازجويی خيابانی از زهرا رهنورد، کلمه

کلمه :زهرا رهنورد ، نويسنده و استاد دانشگاه تهران چند روز پيش ،پس از خروج از منزل مسکونی اش و تنها چند متر آنسوتر از محل زندگی اش مورد هجوم و بازجويی لباس شخصی ها قرار گرفت.

به گزارش کلمه به نقل از شاهدان حاضر در صحنه ، هنگامی که رهنورد در هنگام غروب و نزديکی افطاربه تنهايی و پياده از خانه خود در يکی از کوچه های فرعی خيابان پاستور خارج شد ،ناگهان با جمع کوچکی از لباس شخصی ها مواجه شد که او را در حلقه محاصر خود قرار داده بودند.

فردی از ميان جمع آنها فرياد زد: « آهای ! رهنورد ! چرا صورتت را پوشاندی ؟»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهنورد در حالی که تلاش می کرد به راه خود ادامه بدهد ، گفت :«آيا حجابم را به معنای پوشاندن صورت می دانيد؟ اگر صورتم را پوشانده بودم که مرا نمی شناختيد!»

يکی از آنها به دنبال رهنورد دويد و شانه به شانه او بازجويی خود راشروع کرد : « به من بگو ، تو در زمان انقلاب کجا بودی ؟ آيا دين داشتی ؟ مخالف بودی يا موافق ؟ با چه کسی يا کسانی همکاری می کردی ؟»

در ادامه ، يکی ديگراز لباس شخصی ها شانه به شانه رهنورد که بی اعتنا سعی می کرد از محل دور شود ، قرار گرفت و بازجويی خيابانی را ادامه داد .

رهنورد در پاسخ به سوالاتی که اغلب با توهين همراه بود ،گفت « اگر آزادی خواهی ، دفاع از حقوق مردم و دفاع از حقوق زن جرم است ، آری ! من مجرم هستم .شما می توانيد هرجرم ديگری را هم که دولت می پسندد به آن اضافه کنيد.»

بازجو هايی که مشخص نيست از سوی چه نهاد يا سازمانی رهنورد را در خيابان مورد بازجويی قرار داده بودند، اين بار فرياد زدند :«طفره نرو ! تو دروغ می گويی ، جواب سوال های ما را بده که زمان انقلاب کجا بودی و چکار می کردی؟»

رهنورد پاسخ داد: « من به بازجويی خيابانی جواب نمی دهم ، من يک زن مبارز و آزادی طلب هستم ، اگر واقعا علاقمند به شنيدن پاسخ های من هستيد ،به جای بازجويی در خيابان ، يک روز به دفترم بياييد و لااقل من را در دفترم بازجويی کنيد و نه در خيابان .»

زهرا رهنورد ، يکی از همراهان جنبش سبز است که در يکسال گذشته بارها مورد تهاجم نيروهای لباس شخصی و حتی گارد ويژه پليس در خيابان قرار گرفته است.

به گزارش رسانه های مختلف ،دکتر زهرا رهنورد‌، استاد دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران يک بار در محوطه اين دانشکده در حالی که برای بزرگداشت روز دانشجو آماده می‌شده مورد تهاجم لباس شخصی های زن قرار گرفت.اين افراد با تعقيب رهنورد در خارج از دانشگاه در ميانه خيابان وصال در حالی که او سوار ماشين بود گاز فلفل را از فاصله بسيار نرديک به صورت وی پاشيدند که منجر به آسيب‌ديدگی شديدش شد.همان موقع وضعيت ريوی و بينايی رهنورد به دليل پاشيدن گاز فلفل از فاصله نزديک دچار آسيب ديدگی جدی شد.

يکبار ديگر نيز يک گروه ۱۲ الی ۱۳ نفره از زنان لباس شخصی با حضور در دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران قصد حمله به رهنورد را داشتند که با اقدام به موقع حراست دانشگاه موفق به اين کار نشدند.

زهرا رهنورد بار ديگر هنگامی که از ميدان صادقيه تهران قصد شرکت در راهپيمايی ۲۲ بهمن را داشت با محاصره و حمله نيروهای لباس شخصی مواجه شد. لباس شخصی‌ها با باتوم و مشت به رهنورد حمله کرده و سر و کمر او را مورد اصابت قرار دادند

تهاجم به رهنورد تنها به صورت فيزيکی عليه او اعمال نشده است و بارها نيز رسانه های اقتدارگرايان و حامی دولت او را در رسانه های خود مورد اتهام و ترور شخصيت قرار داده اند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016