دوشنبه 11 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان مشترک درباره يادمان کشتار سراسری زندانيان سياسی در ايران

به ياد جانفشانان و جانباختگان کشتارهای سراسری و برای نجات جان زندانيان دربند

آه ای شقايقان
بهاران من
ياران من
از خاک و خاره خون شما را
حتی
طوفان نوح نيز نيارد سترد
زانک
هر لحظه
گسترانگی اش بيش می شود
آن گونه ای که باران
هر چند تندتر
شاداب و سرخ گونه تر از پيش می شود

زندگی نامه شقايق ۲ شفيعی کد کنی

هر سال که می گذرد، بر ابعاد سرکوب، شکنجه، تبهکاری و کشتار رژيم سرمايه­داری جمهوری اسلامی افزوده می­شود. با سپری شدن بيش از سه دهه، هنوز ابعاد فاجعه کشتار سراسری زندانيان سياسی دهه شصت به روشنی در تاريخ معاصر ايران ترسيم نشده است. سازمان دهندگان و مجريان اين جنايت بزرگ عليه بشريت با ترفندهای مختلف تلاش بر پنهان نگاه داشتن اين جنايات داشته و دارند. بخش وسيعی ازدست اندرکاران قتل عام زندانيان سياسی اين دهه هم چنان در ايران فرمانروايی می­کنند. بخشی ديگر تلاش دارند با پاشيدن گرد و غبار بر فجايع هولناک دهه شصت، اذهان را مخدوش کرده و نقش خود را چنان کم رنگ جلوه دهند که گوئی جزئی از قدرت مداران نبوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در شرايط پر جوش و خروش کنونی که موج ايستادگی و مقاومت زنان و مردان جامعه ايران به کرانه­های تازه­ای گسترش يافته است، سرکوبگران حاکم، تمام تلاش خود را به کار می­گيرند تا مردم مبارز و به ويژه جوانان را از نسل پايدار و پرشوری که بر عليه تماميت حکومت ايستاده و در مقابل سرکوب عريان و ارتجاع مذهبی سر تعظيم فرود نياورده، جدا سازند. اين نسل، مبارزه ای را پی ريزی کرد که با جنبش بزرگ توده­ای عليه رژيم ديکتاتوری شاه اوج گرفت و با تداوم مبارزه در نظام جمهوری اسلامی و تا دستيابی به عدالت اجتماعی، آزادی و برابری از پای نخواهد نشست.
در مبارزات يک سال اخير، مردم درد کشيده ما که بيش از يک قرن است برای آزادی­های سياسی، اجتماعی، قلم، بيان، حق تشکل­های مستقل، حق اعتصاب، اعتراض و به طور کلی يک زندگی انسانی مبارزه کرده اند اين بار هم تاوانی گزاف را پرداختند. کشتار خيابانی و دستگيری­ها ياد آور سرکوب­های سال ۶٠ بود. افزون براين، استفاده وسيع از شکنجه تجاوز در زندان­ها به ويژه اردوگاه کهريزک، موج بی­سابقه ديگری از سرکوب و هراس­افکنی را در جامعه به وجود آورد. در اين ميان سرکوبگران ديروز و "اصلاح طلبان" امروز که با ناباوری با موج فزاينده اعتراضات مردم در خيابان­ها مواجه شدند، برای نجات جمهوری اسلامی و تقسيم قدرت و مهار جنبش همه امکانات و ترفندهای خود را به کار گرفتند تا مانع از ژرف­تر و عمومی­ترشدن مبارزات آزاديخواهانه مردم شوند.
فجايعی که رژيم سرمايه داری-اسلامی و ضدانسانی ايران طی ۳۱ سال حکومت ننگين خود بر عليه بشريت انجام داده و فجايعی را که در سال­های گذشته در زندان­های جمهوری اسلامی رخ داد و هم اکنون نيز در تمامی زندان­های ايران در حال وقوع است، از يادها و حافظه تاريخی و جمعی ما محو نخواهد شد و مردم ايران نسبت به آن بی تفاوت نخواهند ماند. زندانيان سياسی و عقيدتی گمنامی که برای سرنگونی رژيم کنونی و دگرگونی تمام روابط و مناسبات آن دست به مبارزه زده­اند، هم چون زندانيان سياسی دهه ۶۰ و به ويژه جانفشانان تابستان ۱۳۶۷ به اميد پيروزی و نيز اميدواری به پی گيری مبارزه­اشان توسط نيروهای انسان دوست و پيشرو، روزها و لحظات زندگی­شان را با مبارزات سخت اما پيگير در شکنجه گاه­ها و زندان­های رژيم ايران می گذرانند.
همچنان که در اخبار ماه­های گذشته شاهد بوديم، زندانيان سياسی در وضعيتی بسيار خطرناک به سر می­برند. اعدام، جان بسياری از آن ها را تهديد می کند و خطر قتل عام زندانيان سياسی ديگر افزايش پيدا کرده است. برخی از زندانيان سياسی سال­هاست تحت شرايط سـخت بازجـويی قرار دارند و بدون هـيچ حکمی در زندان به سر می­برند. از مبارزينی که در زندان­های شهرسـتان هسـتند کـمتر خـبری به افکار عـمومی راه می­يابد. دستگيری­های گسترده از مبارزين جنبش کارگری، زنان، دانشجويی، جوانان، معلمين، خلق­ها و مليت­های سراسر کشورمان با بازتابی اندک در رسانه­های داخلی و بين المللی روبرو است.
زندانيان سياسی در طول سه دهه گذشته، فرياد خود را به شيوه­های مختلف به گوش مردم ايران و جهانيان رسانده­اند. در اين راه، تلاش فعالين سياسی و مدافعين آزادی زندانيان سياسی در داخل و خارج از کشور نقش مهمی در اين مـبـارزه داشته است. از همين رو، ما امضاکنندگان اين فراخوان بر اين تصـمـيم هسـتيم که يادمان­های کشتار سراسری زندانيان سياسی را امسال با هماهنگی و گستردگی بيشتری برگزار کنيم تا در عين بزرگداشت ياد و خاطره جانفشانان و جانباختگان کشتارهای دهه شصت و کشتارهای يک سال اخير، مبارزه گسترده­تری را برای آزادی زندانيان سياسی کنونی، متوقف ساختن شکنجه و اعدام زندانيان و جلوگيری از دستگيری مخالفان سياسی در کشورمان سازمان دهيم.
اين يادمان­ها، با کوشايی و ياری همه ما، می­تواند از هم اکنون به کارزاری بر ضد اعدام و سرکوب در ايران تبديل شود. قتل عام زندانيان سياسی در دهه شصت و به ويژه قتل عام گسترده تابستان ۶۷ و سرکوب، کشتار و اعدام­های يک سال اخير ما را به مبارزه­ای بی­امان، پی گير، گسترده و سراسری برای درهم کوبيدن بساط زندان­های سياسی و شکنجه و اعدام در سراسر ايران فرا می­خواند. ما به خوبی آگاهيم که اين بساط با موجوديت جمهوری اسلامی پيوند خورده و به جز با سرنگونی آن ممکن نخواهد بود. ما حول خواسته­های زير همگان را به کارزاری گسترده و سراسری عليه سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام فرا می خوانيم:

- الغای مجازات اعدام و توقف فوری موج اعدام­ها در ايران
- ممنوعيت هر گونه شکنجه
- آزادی تمامی زندانيان سياسی و عقيدتی
- پيگيری خواست­های خانواده­ها و بازماندگان جانفشانان و جانباختگان، از جمله حفظ گلزار خاوران در تهران و همه محلهايی که در شهرستانهای مختلف ايران برای گورهای دسته جمعی زندانيان سياسی توسط رژيم جمهوری اسلامی استفاده شده اند؛ به عنوان سند جنايت عليه بشريت و کشتار زندانيان سياسی در ايران و نيز محاکمه آمران و عاملان اين کشتار
- گسترش تلاش­ها در عرصه بين­المللی برای محکوميت نقض گسترده، مستمر و برنامه­ريزی شده حقوق بشر در ايران و تعيين ناظری ويژه و دائمی برای نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران از سوی کميسيون حقوق بشر سازمان ملل و عفو بين الملل
- اعزام هيئت­های بازرسی بين المللی و بی طرف برای بررسی مستقيم وضعيت رندانيان سياسی ايران در سراسر کشور


زندانی سياسی آزاد بايد گردد
سرنگون باد رژيم جمهوری اسلامی

برای اعلام حمايت و همراهی با اين فراخوان با آدرس زير تماس بگيريد:
tondardialog@web.de

امضاها
امضای شخصيت ها، افراد مستقل،:
افراد:
ستاره عباسی، زری اسپَرَم، عباس مظاهری، مرجان افتخاری، مژده ارسی، همايون ايوانی، محمود خليلی، سياوش محمودی، فيروز مستعان، علی دروازه غاری، ناصر پرنيان، بهروز سورن، فرخ قهرمانی، ميلا مسافر، سهيلا مسافر، هوشنگ ديناروند، شازی دابوئی، زرين پاکنژاد، داود موزرمی، رويا ديناروند، علی رسولی، داود غفاری، محسن خوشبين، علی پيچگاه، امين حصوری


امضای تشکلهای دمکراتيک شهری و سازمانها و احزاب:
گفتگوهای زندان http://dialogt.org
اتاق اتحاد سوسياليستها در پالتاک
سايت گزارشگران www.gozareshgar.com
کميته دفاع از زندانيان سياسی ايران - برلن

امضاء ها ادامه دارد....


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016