دوشنبه 11 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سناریوی جدید دولت‌: قیمت بنزین منطقه‌ای می‌شود، روزنامه جهان صنعت

زهرا علی اکبری

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی خبرهای مهمی اعلام کرد. او از ارایه پیشنهادی از سوی دولت با هدف حق‌العمل‌کاری جایگاه‌داران به جای دریافت کارمزد خبر داد و همچنین گفت با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان قیمت بنزین منطقه‌ای شود. منطقه‌ای شدن قیمت بنزین اولین‌بار نیست که مطرح می‌شود اما روشن نبودن چگونگی اجرای این طرح و وضعیت ویژه ایران سبب ایجاد سوالاتی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هرچند مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که از قابل واگذاری بودن صددرصد شرکت متبوعش خبر داد ابراز امیدواری می‌کرد که این طرح در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان اجرایی شود اما توضیح نداد که آیا شرایط در ایران مانند سایر کشورهای جهان فراهم است؟ هدفمندی یارانه‌ها طرحی است که وعده اجرای آن از ابتدای امسال داده شده بود اما کش و قوس مجلس و دولت بر سر درآمد حاصل از آن سبب شد تا زمان اجرا به تعویق بیفتد.براساس اعلام دولت، قرار است از ابتدای مهرماه طرح هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآید.

در این میان هنوز به این ابهام پاسخ داده نشده که درآمد حاصل از اجرای این طرح برای شش ماه در نظر گرفته شده است یا برای یک‌سال. حال با محدود شدن زمان اجرای طرح به شش ماه وضعیت چگونه خواهد شد؟ در حالی که تنها کمتر از دو ماه به مهلت یادشده باقی است هنوز نه قیمت بنزین مشخص شده است و نه قیمت گاز و برق و آب و.... بسته انرژی سرنوشتشان معلوم نیست و در جواب همه سوالات بی‌جواب خبرنگاران در مورد قیمت‌ها و میزان رشد آن در سال اول سکوت و توضیحات کلی است که ارایه می‌شود و مسوولان در توضیح علت طفره رفتن از ارایه آمار و ارقام مشخص شرایط ویژه و تبعات اقتصادی اعلام اخبار در این خصوص را مورد استناد قرار می‌دهند.

اعلام این نکته که بعد از رسیدن قیمت بنزین در ایران به قیمت‌های فوب خلیج فارس، می‌توان در ایران نیز مانند همه کشورهای جهان بنزین را به قیمت منطقه‌ای فروخت و جنوب می‌تواند از قیمت ارزان‌تر بنزین برخوردار باشد تا مرکز، شمال و غرب، تنها می‌تواند به ابهاماتی که تاکنون در این حوزه مطرح شده است بیفزاید. معلوم نیست در این طرح ویژه تکلیف استان‌های محروم چه خواهد شد. آیا در استان‌های محروم صرفنظر از دوری مسافت و هزینه حمل‌ونقل و... شرایط ویژه‌ای برای فروش بنزین و اجرای عدالت لحاظ خواهد شد. آیا این امر سبب ایجاد نوعی بازار سیاه بنزین در استان‌های مختلف نخواهد شد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016