جمعه 1 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيمی، معاون اول احمدی نژاد: نرخ بيکاری از ۱۱ درصد به ۸ درصد می‌رسد، ايران يورو و دلار را از معاملات نفتی‌اش خارج می‌کند، ايلنا

مسکن مهر مثل قارچ ساخته می‌شود و ساختمان از زمين روئيده می‌شود
ـ گذاشتن سرمايه‌های ايرانی با سود کم در بانک‌های اروپايی قراردادن پول ايران در جيب دشمنان است
ـ ۲۹ هزار ميليارد تومان قرارداد جديد در پارس جنوبی در راه است


ايلنا: ايران قصد دارد دلار و يورو را از سبد معاملات نفتی خود خارج کند .
به گزارش خبرگزاری ايلنا، معاون اول رييس جمهور ضمن اعلام مطلب فوق در مراسم ارائه گزارش آنکتاد در مورد سرمايه گذاری خارجی در سال ۲۰۰۹ ضمن اعلام مطلب فوق افزود : ما اخيرا ۲۱ هزار ميليارد تومان قرارداد در پارس جنوبی با چهار شزرکت داخلی بستيم و کمر تحريم ها شکسته شد . حالا قرادادهای جديد در راه است .

محمد رضا رحيمی در توضيح اين مطلب افزود :به زودی حجم قراردادهايی که در اين ميدان منعقد می شود به ۵۰ هزار ميليارد تومان می رسد و ايران ۲۹ هزار ميليارد تومان قرارداد جديد در پارس جنوبی را پيش رو دارد .
او با اشاره به سودآوری بالای سرمايه گذاری در پارس جنوبی گفت : هر فاز پارس جنوبی برای ايران روزانه ۱۰ ميليون دلار درآمد دارد . در ضمن با اجرای اين قراردادها ما از قطر در توليد از اين ميدان مشترک پيشی می‌گيريم .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او گفت : در زمينه استفاده از ارز در قراردادهای نفتی‌مان نيز از هر ارزی که به نفعمان باشد استفاده می کنيم و مهم خارج کردن دلار و يورو از سبد معاملاتمان است .

با يک حرکت از ديگران پيشی می‌گيرم
رحيمی با اشاره به اينکه موفقيت ايران در جذب و رشد سرمايه گذاری خارجی بايد با صدايی رساتر اعلام شود، گفت: گرچه رقم سرمايه گذاری خارجی جذب شده پائين است، اما با وجود تحريم، ايران در رديف ششم در رشد سرمايه گذاری خارجی در ميان کشورهای جهان قرار دارد .معاون اول رئيس جمهوری افزود: با وجود تحريم ها و مشکلاتی که برای کشور ايجاد کرده اند ايران هم می توانست با رشد منفی سرمايه گذاری مواجه شود و گله و شکايتی در اين زمينه وجود نداشت اما عليرغم همه اين ها ما با مشکلاتی در اين حوزه مواجه نبوديم و رتبه هفدهم در رشد توليد ناخالص ملی در بين کشورهای دنيا را نيز دارا هستيم . وی با اشاره به رتبه اول جذب سرمايه‌گذاری خارجی برای لوگزامبورگ گفت : اين که اصلا جای تعريف ندارد،اين کشور از آب وهوای مناسب، جمعيت کم و امنيت سرمايه‌گذاری برخوردار است و مثل ما با تحريم و جنگ و حملات انتحاری مواجه نبوده است. ما در داخل کشور با اين همه امواج ناسازگار گام‌های مثبتی انجام داده‌ايم و معلوم است که با يک حرکت ديگر از تمام کشورها پيشی می‌گيريم.

جشن احيای راه ابريشم را برگزار می‌کنيم
معاون اول رئيس جمهوری در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به جلسات مکرر کارگروه حمل و نقل با حضور معاون اول به نيابت از رئيس جمهوری، احيای راه تاريخی ابريشم را از تصميمات اين کارگروه اعلام کرد و گفت: در دولت دهم جشن احيای راه ابريشم را که آسيا را از طريق ايران به اروپا وصل می کند را برگزار خواهيم کرد.
رحيمی در مورد سرمايه‌گذاری در بخش حمل و نقل نيز گفت : در حال حاضر با وجود نامناسب بودن راه‌ها، ظرفيت جابه‌جايی کالا در کشور ۱۴۲ ميليون تن است که اگر راه‌های مناسب ساخته شود، اين ظرفيت به ۲۰۰ ميليون تن خواهد رسيد.
او در خصوص جزييات تصميم اتخاذ شده برای احيای راه ابريشم گفت :راه ابريشم از طريق راه‌آهن چين به ايران، آذربايجان ترکيه و اروپا وصل می شود و جابه‌جايی بار که در حال حاضر از طريق آب دو ماه طول می‌کشد، در صورت احيای راه ابريشم به۱۱ روز کاهش پيدا می‌کند.
وی طرح ديگر مطرح شده در کارگروه را مربوط به خط شمال به جنوب عنوان کرد و گفت: قصد داريم مسيری از هرمزگان به سمت قزوين، رشت، آستارا و سپس روسيه و اروپا ايجاد کنيم که مشکل فعلی آن فقط در قسمت قزوين - رشت است و وزارت راه قول داده اين مشکل را در يک سال حل کند.

تمام جاده ها را دو بانده و چند بانده می کنيم
رحيمی همچنين در مورد اعتباراتی که به توسعه حمل و نقل اختصاص پيدا کرده است، گفت: بنا داريم ۲۸۰۰ ميليارد تومان درحمل و نقل سرمايه‌گذاری کنيم و تمام جاده‌های کشور را دو بانده و چند بانده کنيم و کل خطوط راه آهن را به هم متصل کنيم. همچنين ۱۰۰ ميليارد تومان برای جلوگيری از تخلف و بهسازی پايانه‌های گمرکی کشور در اختيار گمرک قرار خواهد گرفت.
رحيمی در بخش ديگری از سخنانش با انتقاد از ذخيره منابع و سرمايه های ايرانی با سود کم در بانکهای اروپايی و قراردادن آن در جيب دشمنان، گفت: اگر اين سرمايه ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد می تواند در پارس جنوبی هزينه و سرمايه گذاری شود.
وی بازدهی و سوددهی سرمايه گذاری خارجی در کشور را ۲۵ تا ۷۰ درصد اعلام کرد و با تاکيد بر اينکه اولويت با سرمايه گذاران خارجی است، گفت: در آستانه انعقاد قرارداد بزرگی در بخش راه، راه آهن، سد و نيروگاه هستيم، همچنين در بخش راه قراردادی با سوريه منعقد کرده ايم.
معاون اول رئيس جمهوری همچنين ظرفيت ترانزيت در ايران را در حال حاضر ۱۲۴ ميليون تن اعلام کرد و گفت: با هزينه ۲ هزارو ۸۰۰ ميليارد تومان بيش از ۲۰۰ ميليون تن کفايت حمل و نقل و ترانزيت در کشور را داريم که درآمد حاصل از اجرای اين پروژه با کل درآمد نفت برابری می کند.
وی با تاکيد بر اينکه تحريمها قبل از اينکه شکل بگيرد از هم پاشيده است، به اجرای طرحی در سطح منطقه برای حرکت بدون ويزا تاکيد کرد و گفت: برای فروش ۶هزار مگاوات برق توليدی ايران به ترکيه با اين کشور قرارداد منعقد کرده ايم، همچنين برای تبادل اقتصادی با سوريه نيز قراردادی ۵ ميليارد دلاری منعقد شده است.
رحيمی گفت: امسال ۱۱.۵ ميليارد يورو اوراق مشارکت ارزی در بخشهای نفت، گاز و نيروگاه منتشر می شود، ضمن اينکه برای اولين بار صندوق سرمايه گذاری ايرانيان خارج از کشور تاسيس شد.
وی ايجاد ۱ ميليون و ۱۰۰هزار شغل را جزو برنامه ها اعلام کرد و با اشاره به برگزاری ۱۵ جلسه شورايعالی اشتغال در دولت دهم گفت: با وجود تحريم‌ها قرار است نرخ بيکاری از ۱۱درصد به کمتر از ۸ درصد تقليل يابد.

دريافت نيابت برای رفع همه موانع سرمايه گذاری خارجی
وی يکی از مزيت‌های جذب سرمايه گذاری خارجی را ايجاد اشتغال عنوان کرد و گفت : با ترکيه قراردادی برای احداث ۲۰ هزار واحد منعقد کرده‌ايم که با اين کار پيمانکارانی که حاضر به احداث مسکن کمتر از ۳۰۰ هزار تومان در هر متر نمی شدند، حاضر به اين کار شده اند.
معاون اول رئيس جمهوری با بيان اينکه مسکن مهر مثل قارچ در استانها و روستاها ساخته می شود و ساختمان از زمين روئيده می شود، گفت: آمريکا را مسکن به زمين زد اما ايران را مسکن بالا برد، به ميزانی مسکن می سازيم که تمام ايرانيان دارای مسکن شوند، قيمت مسکن را صفر کرده ايم، وام مسکن می دهيم و وضعيت مطلوبی در بخش مسکن ايجاد می‌کنيم.
وی ضمن دعوت از کشورهای اسلامی برای سرمايه گذاری در بورس ايران، بورس ايران را از مطمئن‌ترين بورس‌های دنيا نام برد و افزود: امسال ۲۰۰ شرکت دولتی به ارزش بيش از ۳۰ ميليارد دلار خصوصی سازی خواهيم کرد.
رحيمی از در نظر گرفتن يک دستگاه به عنوان متولی رفع مشکلات سرمايه گذاری در کشور برای رفع موانع در اين زمينه خبرداد و گفت: طی دو هفته آينده اين طرح در شورای عالی اداری به تصويب می‌رسد تا از اين طريق تکليف تمام سرمايه گذاران خارجی در کمتر از يک ماه برای سرمايه گذاری در ايران مشخص شود.رحيمی همچنين با اشاره به جلسه روز چهارشنبه شورای عالی امور اداری گفت: در شورای عالی اداری رييس جمهور به من نيابت داد تا همه موانع بر سر راه سرمايه‌گذاری را حذف کنيم و فقط يک دستگاه را مسوول کنيم که کارها را در دو يا سه هفته انجام دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016