سه شنبه 21 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از پرونده عبدالرضا قنبری، معلم محکوم به اعدام، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - عبدالرضا قنبری در روز ۱۴ دی‌ماه در منزل شخصی‌اش در پاکدشت بازداشت و راهی بند ۲۰۹ زندان اوين شد.

وی در بازجويی‌های «مکرر و پرفشار» مجبور به امضای اعتراف شد. او در جواب بازجو تنها قادر به گفتن بلی يا خير بوده است. اين در حالی‌ست که به گفته نزديکان اين زندانی سياسی، او در روز عاشورا در پاکدشت حضور داشته و در اين باب عده ای از ساکنين محل نيز گواهی می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در طول بازجويی‌ها، ايميل‌های سال ۸۶ به قبل را نيز به پرونده اين دوره‌اش اضافه کردند در حالی که وی محکوميت آن پرونده را گذرانده بود. قنبری، زمانی که سعی کرده بود در جواب سوالات بازجو از عبارت «اين ايميل‌ها مربوط به سال ۸۶ است که من محکوميت آن را گذرانده‌ام» استفاده کند، برگه‌های بازجويی پاره شد.

نکته ديگر، فشار برای قبول ايميل‌هايی است که وی در زمان ارسال آنها در بازداشت به سر می‌برده است. برای مثال او در ۱۴ دی بازداشت شده و مجبور به پذيرش ايميل‌هايی می شود که در ۳۰ دی برايش ارسال شده است.

حميد بابايی وکيل اين زندانی سياسی در پی دو بار حضور در دادسرای اوين هنوز موفق به مطالعه پرونده نشده است و اين در حالی‌ست که بنابر قرار قبلی، سه شنبه ۷ ارديبهشت دادگاه تجديد نظر وی در شعبه ۳۶ به رياست قاضی زرگر برگزار شده است.

عبد الرضا قنبری استاد دانشگاه و کارمند آموزش و پرورش و نويسنده پنج جلد کتاب است. وی در بازه زمانی ۸۰ تا ۸۳ در کانون نويسندگان گرمسار عهده دار مسئوليت بوده است. وی استاد دانشگاه آزاد گرمسار و دانشگاه پيام نور پاکدشت، استاد دانشگاه عالی کشاورزی گرمسار و نيز به عنوان معلم در مدارس برتر گرمسار و پاکدشت تدريس کرده است.

در حال حاضر وی به همراه سه معلم ديگر به نام‌های رسول بداغی، اميدعلی مهرنيا و محمد داوری در بند ۳۵۰ به سر می‌برد.

بعد از وعده‌هايی که به عبدالرضا قنبری مبنی بر آزادی داده شد، در همان پرونده، روز قبل از دادگاه بدوی (۹/۱۱/۸۸) احضار شد و در حضور دادستان دولت آبادی و قاضی صلواتی و بازجو، تشويق به انجام مصاحبه‌ای شد که از طرف ايشان تنظيم شده بود. به اين زندانی سياسی گفته شد: «ايراد اين متن به نفع تو خواهد بود و موجبات آزادی تو را فراهم می‌نمايد.»

بعد از اخذ مصاحبه و فيلمبرداری، روز بعد (۱۰/۱۱/۸۸) دادگاه بدوی تشکيل و وی محکوم به اعدام شد. اين در حالی‌ست که وکيل تسخيری وی در آن دادگاه در چند ثانيه تنها به تاييد کيفرخواست پرداخت.

عبدالرضا قنبری، هم اکنون در سلول ۹ بند ۳۵۰ و در شرايط بد روحی به سر می‌برد. پرونده وی نيز در شعبه اول دادسرای اوين به رياست بازپرس حاج محمدی است که از ابتدا وی را بارها به اعدام تهديد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016