جمعه 10 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: جنبش سبز حق طبيعی مردم است و حاکميت بايد به اين حق تن دهد، جرس

ديدار شورای سياستگذاری ادوار تحکيم وحدت با مهدی کروبی

جرس: جمعی از اعضای شورای سياستگذاری ادوار تحکيم وحدت و ديگر فعالان دانشجويی، عصر پنجشنبه با حجه الاسلام مهدی کروبی ديدار کردند. روند فعاليت جنبش سبز، راهکارهای پيش رو و بررسی وضعيت دانشجويان در بند از جمله محورهايی بود که در اين جلسه مورد بررسی و بحث قرار گرفت.

ديدار اعضای شورای سياستگذاری ادوار تحکيم وحدت در شرايطی با مهدی کروبی برگزار شد که احمد زيدآبادی، دبيرکل و عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار به همراه تعدادی ديگر از اعضای اين نهاد سياسی در زندان به سر می‌برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار جرس، مهدی کروبی در اين ديدار به روند رو به رشد جنبش سبز در جامعه اشاره کرد و گفت:« وقتی بر جنبش های اجتماعی فشار وارد می شود، پوست انداختن اقشار مختلف مردم طبيعی است. افراد جامعه پوست می اندازند و جوهره شان را نشان می دهند. در شرايط کنونی می بينيم که با وجود فشار زيادی که بر شهروندان حاکم است، روند رو به رشد جنبش در جامعه کاملا به چشم می آيد. با وجود همه اين فشارها مردم روز به روز نسبت به عملکرد دولت حساس تر می شوند.»
او همچنين تاکيد کرد:« نگرانی حکومت از وضع موجود نيز خود حاکی از آن است که از فعاليت ها و عملکرد آينده می ترسد. به زندان افکندن آنهايی که به تازگی از زندان رها شده اند و اصرار بر عدم آزادی عده ای ديگر به وضوح نشان می دهد که رعب و وحشتی از مردم و حرکت های مردمی در حاکميت وجود دارد.»
به گفته وی، جنبش سبز حق طبيعی مردم است و حاکميت بايد به اين حق تن دهد و هرچه اين پذيرش به تعويق افتد هزينه کار برای روحانيون، نظام و اسلام بيشتر خواهد شد.
او همچنين تاکيد دارد که بايد برای پاسخگويی به مردم حداقل به وعده‌هايی که در اوايل انقلاب به مردم می داديم، عمل شود. به هر صورت اگرچه در شرايط حاضر می بينيم که بسياری افرادی که هيچ هزينه ای برای انقلاب پرداخت نکرده اند، در قدرت‌اند، اما شناسنامه کاری و عملکردی بسياری ديگر از همان ها نشان می‌دهد که حضورشان ريشه در انقلاب دارد و بايد بتوانند افکار عمومی را برای شعارهايی که پيش از اين می‌دادند، قانع کنند، چرا که مردم ايران حافظه تاريخی خوبی دارند و هنوز آن شعارها و وعده ها را به ياد می آورند.
کروبی همچنين افزود:« بايد با تمامی نهادهايی که در نظام هستند و برای گفت و گو موثراند وارد مذاکره شويم.»
او تصريح کرد:« وقتی از سوی خانواده زندانيان سياسی به آيت الله وحيد نامه می‌نويسند و درخواست ديدار می‌شود و ايشان هم پذيرای خانواده‌ها می‌شوند و وعده همکاری می‌دهند مراجع نيز در ديدار چهره به چهره با اين افراد متوجه موضوع می شوند و می‌بينند که خانواده‌های پايبند به اسلام و حکومت اينطور بايد دنبال احقاق حقوق زندانيانی باشند که بخشی از حکومت و جامعه اسلامی ايران به شمار می‌آيند.»
دبيرکل حزب اعتماد ملی در بخش ديگری از صحبت‌هايش تاکيد کرد:« گريز از قانون نزد آنهايی که الان در قدرت هستند، امری طبيعی و عادی شده و نمود عينی آن هم برچيده شدن تمامی دستگاه‌های نظارتی و بی‌توجهی به گزاش‌هايی است که نشان دهنده ضعف و زوال وضعيت اقتصادی جامعه ايران است. چنانچه می‌بينيم سازمان مديريت، ديوان محاسبات و بازرسی کل کشور ديگر يا وجود خارجی ندارند و يا کارکرد گذشته خود را از دست داده اند.»
وی همچنين به نقل قولی يکی از مسئولان اشاره کرد که گفته بود ايران کارگاه بزرگی شده و تاکيد کرد:« وضعيت بيکاری به عنوان واقعيتی اجتماعی هميشه در جامعه ما وجود داشته اما در شرايط کنونی بيشتر از گذشته لمس می شود و وقتی می‌بينيم که هر روز خبر تعطيلی کارگاه و کارخانه‌ای به گوش می رسد و آنگاه آقايان می‌گويند ايران کارگاه بزرگی شده است.»
او همچنين خطاب به حاکميت گفت:« مردم سی سال است که به خاطر نظام اسلامی هر نوع فداکاری می کنند آنوقت چطور حاکميت به اشتباهاتش اعتراف نکرده و از مردم عذرخواهی نمی کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016