دوشنبه 6 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: اگر عملکرد يورونيوز فارسی مانند شبکه‌های فارسی ديگر باشد؛ اجازه تاسيس دفتر به آن نمی‌دهيم، ايلنا

ايلنا: حسينی(وزير ارشاد) با اشاره به اهميت دفاع از حقوق مولفان و منصفان گفت: بايد يک نظام جامع در اين خصوص تصويب شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سيدمحمد حسينی با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران؛ گفت: امروز از حقوق هنرمندان و منصفان در وزارت ارشاد دفاع می‌شود. حتی ما يک ستادی را تشکيل داديم تا از تکثير غيرمجاز آثار هنرمندان جلوگيری شود. اما اين امر کافی نيست و بايد يک لايحه جامع در اين خصوص تنظيم شود که همه ابعاد آن به روز باشد و با مقتضيات زمان نيز هماهنگ باشد.
وی ادامه داد: همايش مالکيت حقوق مادی و معنوی آثار ادبی و هنری نيز با هدف هماهنگی و همگرايی در تنظيم اين لايحه برگزار شد و از همه دستگاه‌ها در آن حضور داشتند. اين لايحه مورد اتفاق همگان است و در زمان تصويب نيز بايد همه به آن پايبند باشند.
حسينی درباره ضمانت اجرای اين قانون گفت: اگر اين قانون تصويب شود ضمانت اجرايی آن نيز مشخص می‌شود و نقش نيروهای انتظامی و قضايی در آن پررنگ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير ارشاد در پاسخ به سئوالی درباره زمان پيوستن به قانون کپی‌رايت گفت: در بحث قانون کپی‌رايت بايد منافع و ضرر‌های آن را درنظر بگيريم ولی تاکنون تصميم جدی درباره اين قانون گرفته نشده است هرچند بايد درباره اين قانون بحث جدی انجام شود زيرا اگر بخواهيم به سازمان تجارت جهانی بپيونديم يکی از مفاد اصلی آن عضويت در قانون کپی‌رايت است. هرچند پيش از عضويت در قانون کپی‌رايت بايد بحث مالکيت فکری و ادبی و هنری به سرانجام برسد.
وزير ارشاد درباره زمان تصويب لايحه جامع حمايت از حقوق و مالکيت فکری و ادبی و هنری نيز گفت: تصور نمی‌کنم تصويب اين لايحه در دولت طولانی شود. بستگی به عملکرد کميسيون‌های مختلف و کارگروه‌های تخصصی در دولت دارد و مهم‌تر از دولت زمان ارائه اين قانون به مجلس است.
وی با اشاره به تفاوت اين قانون با قانون حقوق مولفين و منصفين مصوب در سال ۱۳۴۸ گفت: قانون سال ۴۸ ضعف‌های بسياری دارد و ۴۰ سال از آن قانون گذشته است. امروز بسياری از ابزار تفاوت کرده و حتما بايد يک بازنگری جدی در آن قانون انجام شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال ايلنا درباره نظام جامع رسانه‌ای در کشور نيز گفت: نظام جامع رسانه‌ای تدوين شده است. در مرحله‌ای هستيم که نظرات نهايی کارشناسان را اخذ می‌کنيم و در يکی دو ماه آينده به دولت ارائه می‌شود.
حسينی در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار ايلنا درباره اجازه تاسيس دفتر به شبکه يورونيوز فارسی نيز گفت: شبکه‌های فارسی‌زبان با مقاصد خاص و به منظور تاثيرگذاری بر افکار عمومی داخل و همچنين القاء نظرات خاص خود تاسيس می‌شود و اگرچه ظاهر هدف آنها؛ پخش فيلم و سريال يا اطلاع‌رسانی است اما در باطن اهداف ديگری دارند.
وی ادامه داد: وضعيت سال گذشته و اتفاقاتی که به وجود آمد؛ تجربه خوبی بود که نشان دهد بعضی از اين شبکه‌ها مانند اتاق فکر و فرمان عمل می‌کنند و دائم محوريت تحرکاتی را برعهده دارند و تحريکاتی را در کشور انجام می‌دهند. طبيعی است که اگر بخواهند چنين مشی‌ای داشته باشند؛ ما به آنها اجازه تاسيس دفتر نمی‌دهيم.
وزير ارشاد درباره ترجمه آثار خارجی بدون اجازه صاحبان آنها گفت: از لحاظ قانونی نمی‌توانيم مانع آنها شويم هرچند امروز بعضی مراکز مانند صدا و سيما يا افراد با اجازه نويسندگان آثار آنها را ترجمه می‌کنند.
وی ادامه داد: امروز افراد براساس تعهد و با مبانی اخلاقی خود به ترجمه آثار خارجی اقدام می‌کنند.
وزير ارشاد درباره تاسيس معاونت در حوزه شعر نيز گفت: به دليل آنکه ساختار وزارت ارشاد در مرحله نهايی شدن است و سمت‌ها مشخص شده؛ در اين خصوص درحال همفکری با معاونت منابع انسانی رئيس‌جمهور هستيم. زيرا نياز است که احکام جديدی صادر شود اما به دليل آنکه دستور رئيس‌جمهور است؛ اين امر انجام می‌شود.
وزير ارشاد درباره ضوابط چاپ و نشر که در شورايعالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است نيز گفت: براساس مصوبه شورايعالی انقلاب فرهنگی يک هيات پنج نفره نظارت بر امور چاپ و نشر را برعهده می‌گيرد و همچنين سياست‌های کلان و بحث‌های حمايتی را پيگيری می‌کند و سطح کار از وزارت ارشاد به يک سطح بالاتر و يک شورای پنج نفره که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده‌اند؛ واگذار می‌شود و تمام آرم‌های مميزی توسط اين شورا تصويب می‌شود.
وزير ارشاد همچنين به وضعيت نمايشگاه کتاب در مصلای تهران اشاره کرد و گفت: ما در وزارت ارشاد منتظر اقدامات شهرداری در اين زمينه بوديم البته شهرداری مطالعاتی در اين حوزه انجام داده است و محل تاسيس نمايشگاه را نيز تعيين کرده‌است اما به نظر می‌رسد اقدام ديگری به صورت جدی انجام نشده است به همين دليل ما به دنبال آن هستيم که در دولت مطرح کنيم و با حضور رئيس‌جمهور؛ يک سرمايه‌گذاری جدی در اين خصوص انجام شود.
وی ادامه داد: نمايشگاه‌های تخصصی و زيادی در حوزه کتاب در طول سال برگزار می‌شود و نمی‌توان همه آنها را در مصلای تهران برگزار کرد لذا بايد يک جای مناسب را برای آن درنظر بگيريم. البته در استان‌ها مکان مناسبی را برای اين کار درنظر گرفته شده است اما در تهران اين مشکل همچنان وجود دارد.
وی با اشاره به مشکلات برگزاری نمايشگاه در مصلای تهران گفت: اگر بخواهيم در مصلای تهران؛ نمايشگاهی را برگزار کنيم بايد با ۴۷ نهاد هماهنگ شويم. هرچند الان بهترين جا برای برگزاری نمايشگاه همان مصلای تهران است.
وی افزود: ما منتظر تاسيس و راه‌اندازی شهرآفتاب بوديم که به نظر می‌رسد شهرداری و شورای شهر در اين بحث زياد جدی نيستند و اگر شهرداری و شورای شهر نمی‌توانند اين کار را انجام دهند ما خودمان به صورت جدی وارد عمل می‌شويم و کار را پيگيری می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016