سه شنبه 31 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فشار بر مشاوران ميرحسين موسوی در زندان، کلمه

بازجوها با سوالات تکراری کاغذ سياه می کنند

کلمه:عليرغم اتمام بازجويی ها از سه مشاور ميرحسين موسوی اما آنها بدون هيچ توجيه قانونی هنوز در زندان به سر می برند.

به گزارش خبرنگار «کلمه»، با توجه به نبود هيچ اتهام مشخصی به جز دوستی و همکاری با ميرحسين موسوی! از مدتها پيش بازجويی از «قربان بهزاديان نژاد»، «علی عرب مازار» و «عليرضا بهشتی شيرازی» که از ۷ دی ۱۳۸۸ در بازداشت بسر می برند به پايان رسيده است.

طبق قانون نگه داشتن زندانی در بازداشت موقت تنها برای ادامه تحقيقات است و در صورت اتمام بازجويی بايد بازداشتی ها تعيين تکليف شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طبق اخبار رسيده به «کلمه» گرچه بازجويی ها خيلی وقت پيش تمام شده است اما هر چند وقت يکبار کارشناسان پرونده که همان بازجوها هستند بازجويی را با سوال های تکراری مجددا از نو انجام می دهند.

به نظر می رسد مشاوران ميرحسين موسوی به شدت تحت فشار قرار دارند و بيشتر از اينکه قواعد قانونی بر بازداشت آنها حکم فرما باشد تصميمات سياسی انگيزه ی نگهداری اين سه مشاور در زندان و در شرايط سخت باشد. همچنين ملاقات خانواده اين سه مشاور بسيار محدود شده است.

در همين حال با توجه به اينکه بازجو ها در القاکردن اتهاماتی تکراری و زنگ زده همچون انقلاب مخملی و براندازی و … به سه مشاور ميرحسين موسوی موفق نبوده اند صرفا به دليل همکاری با موسوی در حال پرونده سازی برای آنها هستند. اين مساله که اين شخصيت ها از جمله شخصيت های غير سياسی و بيشتر فرهنگی ودانشگاهی هستند به سردرگمی بازجوها در قالب کردن اتهامات کليشه ای ماههای گذشته افزوده است.

به نظر می رسد که باقی ماندن مشاوران ميرحسين موسوی در بازداشت به نوعی گرو گان گرفتن آنها است و توجيه ديگری ندارد. اين در حالی است که چندی پيش آيت‌الله صافی گلپايگانی در ديدار با رئيس قوه قضائيه با تأکيد بر اجرای احکام اسلامی در اين نهاد گفت: تعزيرات و حبس بايد کاملاً مطابق احکام اوليه اسلام باشد و حتی يک روز حبس اضافی از نظر شرع مبين قابل توجيه نيست.

«قربان بهزاديان نژاد» رئيس ستاد انتخاباتی و از دوستان و همکاران دانشگاهی ميرحسين موسوی است.

وی، استاد ميکروبيولوژی در دانشگاه تربيت مدرس بود که اخيرا با حکم رئيس دانشگاه از فعاليت تعليق شده و تمام حقوق دريافتی او از چند ماه پيش قطع شده است. بهزاديان نژاد در سال‌های اخير در فعاليت‌های فرهنگی نيز فعاليت داشته است.يکی از اتهام های او دوستی ۲۲ ساله با مهندس ميرحسين موسوی عنوان شده است.

«علی عرب مازار» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايی است و از زمان بازداشت سه ماه در انفرادی بود و بعد از آن در شرايط بسيار بد با متهمان پرونده های شرکت های هرمی هم بند شده است.

عرب مازار در جوانی در دفتر نخست وزير همراه و همگام ميرحسين موسوی بود و در بيست سال سانسور خبری مهندس موسوی مشاور و يار نزديک او به حساب می آمد . وی عمر علمی خود را در ۲۰ سال اخيردراتاق های کوچک اعضای هيات علمی دانشگاه علامه گذرانده است و در طول دوران تدريس خود تلاش کرد انديشه اقتصادی را با رويکردی علمی و همه جانبه در فضای دانشگاهی بسط دهد .

«عليرضا بهشتی شيرازی» دبير هيئت دولت دوران نخست وزيری مير حسين موسوی بود که،با اعلام کانديداتوری يک بار ديگر در مقام مشاور در کنار موسوی قرار گرفت. وی پس از انقلاب در حزب جمهوری اسلامی فعاليت داشت و مدتی نيزدر روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به فعاليت بود. در آستانه انتخابات نيز وی سردبير روزنامه “کلمه سبز” شد.

بهشتی شيرازی نيز در سالهای گذشته صرفا به امور فرهنگی پرداخته است کتاب عرفانی “مائده های آسمانی” از جمله تاليفات اوست.وی سالها در محضر عارف بزرگ مرحوم حاج محمداسماعيل دولابی تلمذ کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016