شنبه 8 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"خط قرمز" برای پخش صدای برخی از شخصيت‌های سياسی، از جمله کروبی و صانعی، در مستندی در مورد آيت‌الله خمينی، ايسنا

مدير گروه حماسه و دفاع راديو ايران از خط قرمزهای موجود برای پخش صدای برخی از شخصيت‌های سياسی در قالب برنامه «يک پنجره خورشيد» خبر داد و تصميم در خصوص پخش يا عدم پخش اين صداها را به مديران ارشد سازمان صدا و سيما واگذار کرد.

بهزاد حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا، درباره‌ی روند ساخت مستند «يک پنجره خورشيد» که به زندگی‌نامه حضرت امام خمينی(ه) از ولادت تا رجعت می‌پردازد، خاطرنشان کرد: با توجه به منابعی که از قبل داشتيم، حدود۲۰۰ تا۳۰۰ حلقه را گوش کردم؛ در اين نوارها افراد خاصی درباره زندگی امام(ره) از ابعاد مختلف اجتماعی، سياسی، معلمی، خانوادگی و غيره صحبت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين پرسش که آيا می‌تواند شخصيت‌هايی که در اين مستند درباره امام(ره) صحبت کرده‌اند را نام ببرد؟ گفت: تعداد اين افراد بسيار زياد است؛ از آقای هاشمی رفسنجانی گرفته تا آيات عظام و حجج‌اسلام‌ که برخی شهيد يا فوت شده‌اند و برخی ديگر در مسندهای بالای نظام هستند، در اين نوارها صحبت کرده‌اند.

حسنوند ادامه داد: پس از اين که اين نوارها را گوش کرديم، آن‌ها را به سی‌دی تبديل کرديم و کيفيت خوبی هم برای پخش داشتند. سپس آن‌ها را بر اساس موضوع، فهرست‌بندی کرديم و احساس کرديم قابليت پخش در قالب برنامه‌ای راديويی را دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی پخش مستندهای آرشيوی از تلويزيون که طی سال‌های اخير اتفاق افتاده‌است و اين‌که آيا برنامه «يک پنجره خورشيد» هم در راستای چنين سياستی توليد و پخش می‌شود؟ گفت: تلويزيون بيشتر کار تصوير می‌کند؛ اما راديو که تصوير ندارد، به کلام بسنده می‌کند؛ کار ما کلا کلامی است. بر اين اساس برای مثال در اين مستند شخصی که در منزل امام(ره) زندگی می‌کرد، لحظه‌ای که مأموران امنيتی امام(ره) را برای تبعيد بردند را روايت می‌کند. او از لحظه‌ای که امام (ره) نماز خواند تا زمانی که ايشان را به وزارت اطلاعات بردند و سپس به نجف تبعيد کردند را تعريف کرده‌است. تلويزيون برای اين تعاريف تصوير ندارد و در نتيجه کارش دشوارتر است؛ اما کار ما کلامی است.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا از اين حيث کار راديو نسبت به تلويزيون راحت‌تر است؟ گفت: نمی‌توان گفت راحت‌تر است؛ بلکه می‌توان گفت کار ما مستندتر است.

مدير گروه حماسه و دفاع راديو ايران، بار ديگر درباره روند توليد برنامه «يک پنجره خورشيد» توضيح داد: پس از تقسيم‌بندی اين نوارها، دنبال بهانه‌ای بوديم که برنامه‌ای را بر اساس آن‌ها بسازيم و پخش کنيم؛ بر اين اساس دنبال فردی بوديم که کار تحقيقی و پژوهشی درباره امام (ره) انجام داده باشد. به احمد حافظ‌الکاف برخورديم؛ او از اندونزی به ايران آمده بود تا درباره حضرت امام(ره) کار تحقيقی و پژوهشی انجام دهد؛ بنابراين از او برای ساخت اين مستند استفاده کرديم و او از زمانی که به فرودگاه مهرآباد می‌آيد تا زمانی‌که به جاهای مختلف می‌رود را مستند می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال در اين مستند راوی برای شنونده تعريف می‌کند که وقتی قصد داشته درباره رفتار امام(ره) با بچه‌ها پژوهش کند، به سراغ حاج‌آقا رحيميان رفته‌است و سپس صحبت‌های اين شخصيت درباره رفتار امام(ره) با بچه‌ها پخش می‌شود. يا وقتی قصد داشته، در مورد مدارج علمی ايشان صحبت کند، آقای فلسفی را معرفی کردند.

مدير گروه حماسه و دفاع راديو ايران اضافه کرد: وقتی به مقطع رحلت امام(ره) می‌رسيم، وارد فاز خانوادگی ايشان می‌شويم و در اين فاز با اعضای خانواده، دکتر معالج ايشان و غيره صحبت می‌کنيم.

به گفته وی برخی از اين گفت‌وگوها در قالب يک قسمت پخش می‌شوند و برخی ۵-۶ برنامه به طول می‌انجامند.

حسنوند در پاسخ به اين پرسش که آيا برای پخش صحبت‌های افراد خط‌ قرمزهايی هم وجود دارد؟ گفت: البته خط قرمزهايی هم داريم؛ افرادی وجود دارند که اتفاقا زياد هم درباره امام(ره) صحبت کرده‌اند اما مشخص نيست می‌توانيم صدای آن‌ها را پخش کنيم يا خير.

وی از مهدی کروبی و آيت‌الله صانعی به عنوان افرادی نام برد که در مورد پخش صدای آن‌ها در قالب مستند «يک پنجره خورشيد» ترديد وجود دارد و گفت: درخصوص پخش صدای اين افراد بايد مدير راديو ايران، معاون صدا و رئيس سازمان صدا و سيما تصميم بگيرند.

حسنوند در پاسخ به اين پرسش ايسنا که با توجه به سياست‌های اخير رسانه در قبال آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، آيا پخش صحبت‌های وی با مميزی همراه نخواهد بود، پاسخ منفی داد و افزود: پخش صحبت‌های آيت‌الله هاشمی رفسنجانی مشکلی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016