جمعه 23 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش حرکت اعتراضی ايرانيان به هنگام مهمانی سفارت جمهوری اسلامی در اسلو (با عکس)، کميته نروژی – ايرانی حمايت از مبارزات مردم ايران

هفته قبل خبری مبنی بر برپايی مهمانی شام در سفارت جمهوری اسلامی ايران در روز چهارشنبه ۱۰ فوريه ، از طريق کسی که خود جزو دعوت شدگان به اين مهمانی بود، اما اکنون به دليل حمايت از مبارزات مردم ايران به صف مردم پيوسته بود، به کميته نروژی- ايرانی حمايت از مبارزات مردم ايران رسيد.
کميته با دادن فراخوانی همه ايرانيان را به تجمع در روبروی سفارت دعوت نمود که تعداد کثيری از هموطنان با گرايش ها و افکار مختلف و متفاوت در اين آکسيون که بی سابقه و پر شور بود ، شرکت نمودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پليس محل آکسيون را دراجازه نامه خود کمی دورتر از درب اصلی سفارت تعيين کرده بود و از برگزار کننده اين آکسيون (کميته نروژی – ايرانی حمايت از مبارزات مردم ايران ) نيز خواسته شده بود که آکسيون بمدت فقط يکساعت و در محل تعيين شده باشد اما بعد از گذشت مدت تعيين شده ، چند تن از جوانان عضوکميته با يک برنامه از قبل طرح ريزی شده به طرف درب سفارت رفتند و با شعار و سر و صدا توجه جمعيت را متوجه خود کردند و افرادی از جمعيت هم که ازقبل در جريان اين برنامه بودند به سمت جلوی درب سفارت هجوم بردند که اين حرکت از کنترل پليس خارج شد و تمام جمعيت دريک لحظه محاصره پليس را شکستند و پليس را غافلگير نموده و در روبروی سفارت جای گرفتن وشروع به شعار دادن کردند.



در اين ميان هم مهمانانی که برای صرف شام آمده بودند نيز مجبور بودن از جلوی جمعيت بگذرند که اين خود بر هيجان جمعيت می افزود. جمعيت هماهنگ و يکصدا شعار می دادند . زمانی که يک آخوند افغانی از جلوی جمعيت رد شد و حرکت بسيار زشتی انجام داد، يکی از جوانان از ميان جمعيت به سمت او رفت واو را زد که توسط پليس دستگير شد .
سفارت برای ۲۵۰ نفر کارت فرستاد بود.از اين تعداد ۵ نفر ايرانی شرکت کرده بود و بقيه مهمانان، افغانی پاکستانی مالزيايی و اندونزيايی بودند. بنابر خبری که کميته ما دريافت کرده بود، از ۲۵۰ نفری که دعوت شده بودند فقط ۲۵ نفر به اين مهمانی رفته بودند. فضای داخل سفارت بسيار سرد بوده و حتی چند تن از مهمان ها ، تمايل به خروج از سفارت داشته اند.



در سالهای گذشته معمولا تعداد ۱۵۰ نفر ايرانی در اين مراسم شرکت می کرده اند. مراسم امسال رسوايی بزرگی برای جمهوری اسلامی بود. اين حادثه بطور گسترده ای در رسانه های جمعی، راديو و تلويزيون نروژ و سايت های پر بيننده انعکاس يافت.
در ساعت ۶ پليس با بالاگرفتن هيجان و همچنين افزايش لحظه به لحظه ی جمعيت، از مردم خواست که محل را ترک نمايند و ايرانيان به پاس حمايت و پشتيبانی پليس، تقاضای آنان را پذيرفتند و بصورت راهپيمايی و با خواندن سرود و سر دادن شعار محل را ترک نمودند. اما اين حرکت بياد ماندنی و زيبا، جلوه ای از اتحاد و همدلی تمام ايرانيان مبارز اسلو بود که در حمايت از هموطنان خود در ايران و با الهام گرفتن از يگانگی و پيوستگی آنان انجام گرفت.
باشد که باز هم شاهد يکپارچگی و اتحاد بيشتر همه مبارزان راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی در ايران باشيم.

کميته نروژی – ايرانی حمايت از مبارزات مردم ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016