یکشنبه 19 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه رسیدگی به اتهامات حسین شریعتمداری به جلسه دیگری موکول شد، ایلنا

رسیدگی به اتهامات حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان صبح امروز در شعبه 1083 دادگاه عمومی به ریاست قاضی حسینیان و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد اما به دلیل طولانی شدن جلسه رسیدگی و عدم حضور برخی از شکات، ادامه رسیدگی به جلسه دیگری موکول شد.

به گزارش ایلنا در ادامه رسیدگی به اتهامات مدیران مسوول نشریات، صبح امروز جلسه رسیدگی به اتهامات حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاضی حسین حسینیان در ابتدای جلسه با بیان اینکه شکات این روزنامه، معاون وقت رئیس کل دادگستری، شکات خصوصی نهادها و وزارتخانه‌ای دولتی هستند به قرائت تک‌تک اسامی آنان پرداخت سپس اسامی برخی از شکایتی که اعلام رضایت کرده‌اند را قرائت کرد.

در ادامه فلاح نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت سپس صالح نیک‌بخت به وکالت از حجت‌الاسلام محسن کدیور به عنوان یکی از شکات پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: روزنامه کیهان بدون رعایت اخلاق مطبوعاتی و موازین قانونی در دو دوره زمانی و به فاصله 18 ماه اقدام به نشر مطالبی علیه موکل کرده که از مصادیق افترا، نشر اکاذیب، توهین و هجو است و علی‌رغم اینکه این مطالب روزنامه بارها از سوی موکل و بستگان وی تکذیب شده، روزنامه کیهان بر ادامه انتشار آن مطالب استمرار داشته و فارغ از مسائل شرعی و مجازات قانونی بر تکرار آن اصرار داشته است.

وی به بیان برخی از مطالب منتشره علیه موکلش در روزنامه کیهان پرداخت و گفت: محسن کدیور در تاریخ 9 اسفند 77 به اتهام تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام از سوی دادسرای ویژه روحانیت بازداشت می‌شود اما روزنامه کیهان در خبر خود عنوان می‌کند که «محسن کدیور به خاطر اهانت به امام خمینی بازداشت شده است.»
نیک‌بخت ادامه داد: علی‌رغم اینکه همسر موکلم بلافاصله خبر بازداشت وی را به اتهام توهین به امام خمینی تکذیب و تاکید می‌کند که در اطلاعیه دادسرای ویژه روحانیت هیچ اشاره‌ای به این امر نشده است. کیهان این خبر را 11 روز بعد و در 20 اسفندماه چاپ می‌کند اما در همان شماره همچنان موکلم را متهم به اهانت به امام(ره) می‌کند. آیا این اخلاق مطبوعاتی و پایبندی به موازین قانونی است.

نیک‌بخت اظهار داشت: روزنامه کیهان در تاریخ 25 تیرماه سال 79 و 24 ساعت قبل از آزادی محسن کدیور از زندان و به فاصله 11 روز بعد از انتشار خبری در اینترنت مبنی بر در نظر گرفتن کمک مالی به برخی از نویسندگان از جمله کدیور و دکتر سروش توسط بنیاد هلمن- هامت، دور جدیدی از افترا و نشر اکاذیب را تحت عنوانی «سروش و کدیور از سازمان آمریکایی دیده‌بان حقوق بشر پول گرفتند» آغاز کرد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه این خبر هم توسط وی و هم از سوی همسر و خواهر وی تکذیب می‌شود، روزنامه کیهان تقریبا طی هفت روز، هر روز تیتر صفحه اول خود را به انتشار این خبر کذب اختصاص می‌دهد.

وکیل محسن کدیور گفت: روزنامه کیهان این روند انتشار اخبار کذب و توهین‌های متعدد را در سه هفته پی‌درپی تکرار کرد و با توجه به اینکه هم حجت‌الاسلام کدیور این موضوع را تکذیب کرده و هم بنیاد هلمن- هامت و سازمان مجری آن یعنی دیده‌بان حقوق بشر این موضوع را تکذیب کرده است، انتشار چنین مطلبی در یک روزنامه و مشغول کردن مردم به خبری که از اساس در مورد موکل اینجانب محض است، خلاف قوانین و مقررات جاری کشور است به همین دلیل با تقدیم این شکواییه تقاضای رسیدگی و تعقیب مدیرمسوول روزنامه کیهان را دارم.

در ادامه شیخ عبدالرسول کشمیری یکی دیگر از شکات این پرونده را جایگاه حضور یافت و گفت: روزنامه کیهان در تاریخ 7 خردادماه 81 در صفحه 5 روزنامه طی مطلبی با عنوان «این رباخوار خون بازاریان را می‌مکد» اینجانب را متهم به رباخواری کرده و همچنین اینجانب را عاملی اصلی در باند کلاهبرداری معرفی کرده است. به همین دلیل تقاضای رسیدگی به شکایت و تعقیب حسین شریعتمداری مدیرمسوول این روزنامه را دارم.

اسدی واقف موقوفه فدیکه یکی دیگر از شکات این پرونده بود. وی با حضور در جایگاه اظهارداشت: به دلیل اینکه از زمان شکایت اینجانب علیه مدیرمسوول روزنامه کیهان مدت‌ها می‌گذرد، خواهان بازپس‌گیری شکایت و اعلام رضایت هستم.

اسدی گفت: شایسته نیست روزنامه‌ای چون کیهان که مدیرمسوول آن منصوب رهبری است، خبری را بدون مدرک منتشر و آبروی فردی را در معرض خطر قرار دهد.

خسرو فلاحیان و زهره سماواتی از دیگر شاکیان حسین شریعتمداری بودند. آنها در مقام میان شکایت خود اعلام کردند که به دلیل خبر کذب روزنامه کیهان از محل کار اخراج و از همسرانشان جدا شده‌اند.

قاضی حسینیان به دلیل طولانی شدن جلسه رسیدگی، عدم حضور برخی از شکات و نیز مهلت برای جلب رضایت از سایر شکات، ادامه رسیدگی به اتهامات حسین شریعتمداری را به وقت دیگری موکول کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016