شنبه 4 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا رفسنجانی به در خروجی نزديک می شود؟ گفتگو با رضا عليجانی، راديو بين المللی فرانسه

فرنگيس حبيبی - به نظر می رسد در حوادث پس از انتخابات جايگاه علی اکبرهاشمی رفسنجانی درحوزۀ حاکميت دچار لرزه های جدی شده باشد. آخرين نشانه های اين لرزه ها سخنان امروز سردار رحيم صفوی در نماز جمعۀ اين هفتۀ تهران و بيانیۀ پايانی مجلس خبرگان بود که بدون حضور رئيس اين نهاد خوانده شد و با سخنان وی در گشايش نشست خبرگان بسيار متفاوت بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از نزديکان هاشمی رفسنجانی گفته است که وی سرنوشتی شبيه سرنوشت آيت الله منتظری خواهد داشت. آيا طرفداران و همفکران رفسنجانی دارای آن ظرفيت مقاومت و وزنۀ سياسی هستند که در برابر طرفداران دولت دهم ايستادگی کنند؟

رضا عليجانی معتقد است که مخالفت با هاشمی از دورۀ اول رياست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شد. جناح راست در يک تحليل ساده انگارانه می خواهد منابع اقتصادی مخالفان خود را نشانه بگيرد. در دوم خرداد نيز پس از پيروزی محمد خاتمی شاهد دستگيری و حبس غلامحسين کرباسچی بوديم. مخالفان خاتمی فکر می کردند که بدون حمايت شهرداری ها خاتمی برنده نمی شد. ولی هرچند حساسيت جناح اقتدار گرا نسبت به هاشمی بسار بالاست، ولی واقعيت اينست که نسبت به قدرت وی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سياسی اغراق می شود. درست است که شماری از روحانيون باسابقه به وی به عنوان کسی که در تثبيت جمهوری اسلامی و آيت الله خامنه ای نقش داشته است می نگرند و از جناح افراطی نظامی حاکم به خاطر تازه کار بودنشان دلخوش نيستند، ولی اين هواداران هوادارنی خاموش هستند زيرا از نظر مالی به دولت وابسته اند.

اين فعال ملی مذهبی رويکرد بخشی از حاکميت را با رفسنجانی نمادی از ريزش در داخل حاکميت می داند. از سوی ديگر به وضعيت دشوار رفسنجانی اشاره می کند که از جانب خانواده، معترضان و حکومت در فشار است. اما او شخصيت پيچيده ای دارد و مرد بازی ها و مذاکرات پشت پرده است و همواره ميانه روی را شيوۀ اساسی برخورد با رويدادها قرار داده است.

[برای شنيدن اين گفتگو، اينجا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016