پنجشنبه 2 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطابه احمدی نژاد در تالاری نيمه پر مجمع عمومی سازمان ملل، راديو بين المللی فرانسه، دويچه وله و بی بی سی

فرنگيس حبيبی - راديو بين المللی فرانسه - محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، چهارشنبه شب در مجمع عمومی سالانۀ سازمان ملل متحد، سخنرانی کرد. او در اين سخنرانی که، نسبت به گذشته، از بار پرخاشگرانۀ کمتری برخوردار بود، از ضرورت " تغيير بنيادين در نوع نگاه به انسان و جهان و لزوم برپايی نظامات عادلانه و انسانی جديد" سخن گفت.

او "ماشين اقتصاد سرمايه درای را لجام گسيخته" خواند و خواستار اصلاح ساختار اقتصادی جهان شد. او گفت که دوران قطب بندی های ناشی از نظام سلطه و حکومت چند دولت معدود بر جهان سپری شده است. او در بارۀ وضعيت مردم فلسطين، بدون آنکه نام دولت اسرائيل راببرد گفت:" چه کسی تصورمی کند ادامۀ اعمال سياست های غير انسانی در فلسطين امکان پذير باشد". اودر تشريح اين سياست ها از عباراتی چون برده داری نوين و نسل کشی استفاده کرد که با تکيه بر آن " اقليتی محض با يک شبکۀ پيچيده، با طراحی غير انسانی" می کوشد بر اقتصاد و سياست و فرهنگ بخش های مهمی از جهان حاکم شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی بدون نام بردن از آمريکا گفت پذيرفتنی نيست که " عده ای از چند هزار کيلومتردور تر در منطقۀ خاور ميانه دخالت نظامی کنند و کشتار، جنگ ، ترور، تهديد و تجاوز را با خود به همراه آورند". او بدون آن که از برنامۀ هسته ای ايران و منازعۀ بين المللی در بارۀ آن سخنی بگويد گفت که ايران آماده است "در يک برنامۀ عادلانه و احترام آميز جمعی، برای رفع نگرانی و چالش های جامعۀ بشری مشارکت فعال و تأثير گذار داشته باشد و همۀ دست هايی را که با صداقت دراز می شوند به گرمی بفشارد".

رئيس جمهوری اسلامی ايران در بخش پيشنهاد راهکار ها، خواستاراصلاح ساختار سازمان ملل و لغو امتياز حق وتو، اعطای فوری و کامل حق مردم فلسطين از طريق برگزاری يک رفراندوم، ريشه کن کردن مسابقۀ تسليحاتی و خلع سلاح اتمی، شيميايی و بيولوژيکی شد.

او در پايان سخنرانی خود از آمدن " فرزندی از نسل پيامبر اسلام" خبر داد که " حضرت مسيح و انسان های صالح ديگراو را همراهی خواهند کرد".

هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد، شماری از نمايندگان و سران کشور های جهان از جمله آمريکا، فرانسه، کانادا، آرژانتين، انگليس، کاستاريکا، دانمارک، ايتاليا، آلمان ، مجارستان، نيوزلاند و لبنان سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترک کردند. نمايندۀ اسرائيل از قبل در سالن حاضر نشده بود.

در طی روز، هزاران تن از ايرانيان معترض به سياست های محمود احمدی نژاد و نتايج انتخابات اخيردر مقابل دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل دست به تظاهرات زدند.

***

دويچه وله:
واکنش شديد به سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل


سخنان محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل اعتراض و واکنش شديد بسياری از کشورها را در پی داشت. نمايندگان کشورهای مختلف با ناخشنودی از اظهارات ضداسراييلی و يهودی‌ستيزانه‌ی احمدی‌نژاد نشست سازمان ملل را ترک کردند.

محمود احمدی‌نژاد با سخنان ضداسراييلی و يهودی‌ستيزانه، سبب ناخشنودی و اعتراض مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. احمدی‌نژاد اقدامات عليه مردم فلسطين را «نسل‌کشی» خواند و اسراييل را متهم کرد که بر سياست بين‌المللی فرمان رانده و با «برقراری شبکه پيچيده اقتصادی و فرهنگی سبب ايجاد برده‌داری نوينی» شده است. وی افزود، اسراييل حتا «اروپا و آمريکا را نيز قربانی مطامع نژادپرستانه خود» ساخته است.

احمدی‌نژاد در بخشی ديگر از سخنانش، با توجه به سياست‌های نظامی آمريکا، گفت: «پذيرفتنی نيست که عده‌ای از چند هزار کيلومتر دورتر در منطقه خاورميانه دخالت نظامی کنند و کشتار، جنگ، ترور، تهديد و تجاوز را به همراه آورند.»

اعتراض نمايندگان بسياری از کشورها به سخنان احمدی‌نژاد

اسراييل در روز پيش اعلام کرده بود که سخنرانی احمدی‌نژاد را تحريم خواهد کرد. بسياری از هيئت‌های نمايندگی، از جمله آلمان، بريتانيا، فرانسه، ايتاليا، دانمارک و مجارستان، نيز در حين سخنرانی احمدی‌نژاد، به حالت اعتراض اجلاس سازمان ملل را ترک کردند. کشورهای نظير آرژانتين، کوستاريکا، استرليا و زلاند نو نيز به جمع معترضان پيوستند و از مجمع عمومی سازمان ملل بيرون رفتند.

احمدی‌نژاد در مورد مناقشه اتمی سخنی بر زبان نراند. وی تنها اطمينان داد که تهران خواهان همکاری‌های سازنده برای حل مشکلات بين‌المللی و چالش‌های پيش رو در جهان است.

واکنش هيئت‌های نمايندگی آلمان وآمريکا

احمدی‌نژاد پيش از اين نيز در مراسم روز قدس در تهران، با انکار مجدد هولوکاست سبب واکنش‌های شديد جامعه بين‌المللی شده بود. ساختمان سازمان ملل که به شدت از سوی نيروهای انتظامی محافظت می‌شد، در محاصره سازمان‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر قرار داشت که با اعتراض به حضور احمدی‌نژاد در نيويورک دست به تظاهرات می‌زدند.

سخنگوی سفير آلمان در سازمان ملل متحد، سخنان احمدی‌نژاد درباره اسراييل را «يهودی‌ستيزانه و غيرقابل‌قبول» خواند. وی گفت: «بدين دليل آلمان و بسياری از هيئت‌های نمايندگی کشورهای اروپايی به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند».

مارک کورن‌بلاو، سخنگوی نمايندگی آمريکا در سازمان ملل، نيز گفت: «باعث تاسف و یأس است که آقای احمدی‌نژاد بار ديگر اظهاراتی يهودی‌ستيزانه و مملو از تنفر و تحقير را برای سخنرانی خود برگزيده است.»

***

بی بی سی:
سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی انجام شد

محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

در حالی که سخنرانی رييس جمهوری ايران در جريان بود، معترضان در اطراف ساختمان سازمان ملل متحد عليه او شعار می دادند.

نطق آقای احمدی نژاد که چيزی حدود ۴۰ دقيقه طول کشيد بعد از ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی در نيويورک شروع شد.

در جريان اين نطق بسياری از کرسی های مجمع عمومی خالی بود و نمايندگان برخی از کشورهای غربی همچون کانادا و فرانسه نيز در جريان نطق او جلسه را ترک کردند.

رئيس جمهور ايران در اين سخنرانی يک جا با اشاره به انتخابات اخير رياست جمهوری ايران ، آن را "بسيار باشکوه و کاملا آزاد" توصيف کرد و گفت مردم طی آن "فصل نوينی را برای شکوفايی ملی و تعاملات گسترده تر جهانی رقم زده اند." بسياری از مخالفان در ايران معتقدند او با تقلب در اين انتخابات برنده شده است.

او نظام جمهوری اسلامی را "يکی از مردمی ترين حکومت های مترقی جهان" خواند و هيچ اشاره ای به اعتراضات مخالفان که آخرين مورد از تظاهرات گسترده خيابانی را جمعه گذشته در روز "قدس" ترتيب دادند نکرد.

آقای احمدی نژاد با انتقاد شديد از آرايش اقتصادی جهان و همچنين انديشه ليبراليستی گفت پيش بينی می کند که "ماشين اقتصاد سرمايه داری" از کار بيافتد.

او جهانی سازی را بهانه ای برای "توسعه سلطه بر جهان" تعبير کرد و گفت: "امروز ديگر دوران تحقير ملت ها و اعمال سياست های دوگانه و معيارهای چندگانه سپری شده است."

آقای احمدی نژاد با انتقاد تلويحی از غرب گفت که اين کشورها ديگر نمی توانند دموکراسی و آزادی را تعريف کنند و "خود معيار آن باشند" و با دولت های متکی بر "مردم سالاری واقعی و حقيقی مبارزه کنند."

او سپس بار ديگر به مساله فلسطينی ها پرداخت و اسرائيل را "متجاوز" و "اشغالگر" خواند و اين کشور را به نسل کشی متهم کرد.

او گفت: "ديگر قابل قبول نيست که يک اقليت محض با يک شبکه پيچيده و طراحی غيرانسانی، بر اقتصاد و سياست و فرهنگ بخش های مهمی از جهان حاکم شود، برده داری نوين راه اندازی کند و تمام حيثيت ملت ها، حتی ملت های اروپا و آمريکا را قربانی مطامع نژاد پرستانه خود کند."

او همچون نطق سال قبل، از آنچه اشغال عراق و افغانستان خواند شديدا انتقاد کرد و نظام حاکم بر سازمان ملل را ناعادلانه خواند و گفت: "اين قابل قبول نيست که اين سازمان تحت سلطه چند دولت و در خدمت منافع و خواست آنها باشد."

رئيس جمهوری ايران خواستار قيام جمعی کشورهای جهان در برابر وضع موجود شد و راه نجات بشر را راه پيامبران الهی دانست چرا که همه انبياء آمده اند کاری کنند که "جنگ نباشد، تبعيض و فقر ريشه کن شود، جهل نابود شده و خوشبختی بر تمام انسان ها و جوامع حاکم شود."

وی در پايان سخنرانی اش گفت که جهان برای رسيدن به آزادی، کمال، رشد، امنيت و آرامش و صلح بايد در انتظار ظهور امام دوازدهم شيعيان (مهدی) و پيامبر مسيحيان (مسيح) باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با آغاز نطق آقای احمدی نژاد هيات های نمايندگی آرژانتين، استراليا، بريتانيا، کاستاريکا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ايتاليا، زلاندنو و آمريکا جلسه را ترک کردند و شمار ديگری از هيات های نمايندگی ديگر هم در جلسه حضور نداشتند.

مارک کورنبلا، سخنگوی دفتر نمايندگی آمريکا در سازمان ملل، در بيانيه ای گفت: "اينکه آقای احمدی نژاد بار ديگر شعارهای پر از نفرت، توهين آميز و ضديهودی را برگزيده است، مايه تاسف است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016