شنبه 28 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با ان بی سی: آزادترين نوع بيان در ايران است، مشی من خيلی باز است مخالفين من بدون نگرانی حرف‌هايشان را می‌زنند، ايسنا

ايران برای ايجاد تغيير اساسی در سياست‌های آمريکا، به اوباما کمک می‌کند


رييس جمهور در آستانه سفر به مقر سازمان ملل متحد با شبکه "ان بی سی" آمريکا گفت‌وگو کرد و به پرسش‌های مجری شبکه "ان بی سی" در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بين‌المللی پاسخ گفت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از دفتر امور رسانه‌ای رياست جمهوری، متن اين گفت‌وگو به اين شرح است:


ملت ايران هميشه اهل گفت‌وگو و منطق است

ان.بی.سی: آقای رييس جمهور ما الان در لحظات خطيری هستيم در لحظات خطير تاريخی اين‌که ممکن است ايران و آمريکا يک گفت‌وگوهايی را شروع کنند، شما چه انتظاراتی از ايالات متحده در اين لحظات خطير تاريخی داريد؟

رييس جمهور - بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم‌ عجل‌ لوليک‌ الفرج‌ والعافيه والنصر واجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدين‌ بين يديه

من ابتدا يک سلام گرم دارم به مردم آمريکا و برای آنها و همه ملت ها آرزوی سلامتی و سعادت دارم همان‌طور که اشاره کرديد جهان در آستانه تحولات بزرگ است يک دوران به پايان رسيده و دوران جديدی آغاز شده مناسباتی که بيش از ۶۰ سال بر دنيا حاکم بودند اينها به پايان راه رسيدند و بايد مناسبات جديدی بر مبانی جديدی بر پا شود تا جهان به سمت صلح و آرامش حرکت کند ما هميشه اهل گفت‌وگو و منطق بوديم امروز هم همان است به نظر من برای ما اتفاق خاصی نمی‌افتد اما اميدوارم هر اتفاقی که می‌افتد به نفع ملت‌ها به نفع صلح و برادری و دوستی در جهان باشد.


ايران به اوباما برای ايجاد تغييرات اساسی در سياست‌های آمريکا کمک می‌کند

ان.بی.سی: به نظر می‌رسد که شما معتقديد که پرزيدنت اوباما کسی هست که می‌توانيد باهاش کار کنيد و معامله کنيد شما احساستون و نظرتون درباره رييس جمهور آمريکا چيست؟

-رييس جمهور: البته من واژه معامله را در مراودات بين المللی نمی‌پسندم. ما فکر می کنيم بايد همکاری و همراهی را به جای معامله بگذاريم صلح و امنيت و دوستی چيزی نيست که بدون همکاری صادقانه به وجود بيايد همه بايد صادقانه همکاری کنند و همراهی کنند. آقای اوباما با شعار تغيير وارد عرصه مديريت شدند ما هم از اين شعار استقبال کرديم مردم آمريکا هم استقبال کردند ما فکر می کنيم هم دنيا و هم سياست های آمريکا نيازمند تغييرات جدی و اساسی هستند و اعلام هم کرديم اگر تغييرات اساسی اتفاق بيفتد استقبال می کنيم و کمک می کنيم که اين اتفاق بيفتد من فکر می کنم آقای اوباما کسی است که اگر اراده بکند که تغييراتی را ايجاد بکند گر چه با مشکلات سنگينی مواجه خواهد بود، اما می تواند بخشی از آن چيزی را که اعلام کرده محقق بکند. توی اين هشت نه ماهی که ايشان به عنوان رييس جمهور هستند ما شاهد تغييرات جزيی در ادبيات سياسی هستيم و بعضی کارهای معمولی که در جای خودش مهم است اما کاری نيست که در مناسبات جهانی تاثير تعيين کننده داشته باشد اميدواريم که ايشان به سمت تغييرات اساسی حرکت بکنند ما هم منتظريم.


همه دارندگان سلاح‌های اتمی و شيميايی و بيولوژيک بايد خلع سلاح شوند

ان.بی.سی: آقای اوباما می‌گويند که ما می خواهيم جهان را يک جهان امن‌تری ايجاد بکنيم و در اين زمينه بعضی از کشورها دارند کمک می کنند آيا شما ممکن است نظرتان را تغيير بدهيد و در مورد موضوعات هسته‌ای و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران صحبت بکنيد؟ اگر نمی خواهيد در اين مورد صحبت کنيد که اعلام کرديد چه چيزی را می خواهيد در موردش صحبت بکنيد چه چيزی را می خواهيد در موردش مذاکره بکنيد که بتواند يک موضوع درجه اول برای جهان و برای امنيت جهان باشد؟

- رييس جمهور: ما فکر می کنيم اينکه يک کشوری يا دو کشور فکر کند که صاحب جهان هستند و آنها هستند که تصميمات مهم جهان را می گيرند و بقيه بايد با آنها همراهی بکنند اين دورانش به پايان رسيده امنيت جهانی جز با مشارکت واقعی همگانی امکان پذير نيست ما به شدت مخالف درگيری‌ها، اشغالگری ها و توسعه سلاح های گوناگونيم فکر می کنيم همه کسانی که سلاح‌های اتمی و شيميايی و بيولوژيک دارند اينها بايد خلع سلاح بشوند هر کس که هست و آنهايی که تعداد بيشتری بمب دارند آنها بايد زودتر خلع سلاح بشوند البته مسائل اقتصادی هست مسائل سياسی هست امروز دنيا با چالش های سنگين اقتصادی و فرهنگی مواجه است اينها فقط با همکاری و همراهی قابل حل است اما اگر يک دولتی خيال کند که او محور و او تصميم می‌گيرد و ديگران را با خود می‌سنجد اين اشتباه است و اين نتيجه نخواهد داد.


عدالت همه مسائل را حل خواهد کرد

ان.بی.سی: شما در مورد اين نياز صحبت کرديد که جهان بايد خلع سلاح بشود و در عين حال ايران در آستانه رسيدن و دستيابی به سانتريفيوژهايی است که در راستای همان برنامه اتمی‌اش هست شما هم‌چنين ضربت خانه‌های موشک‌های خود را افزايش داديد و يکی از نگرانی‌های آژانس بين المللی انرژی اتمی اين است که هنوز نتوانسته به برخی از برنامه های شما دست پيدا بکند و بفهمد که آيا ايران در صدد يافتن سلاح‌های هسته‌ای هست يا نيست و نتوانسته اين مطالعات را انجام دهد.

-رييس جمهور: ما فعاليت‌هايمان صلح‌آميز است آژانس هم بارها اين را تاييد کرده و در چارچوب آژانس کارمان را ادامه

می‌دهيم اما فکر می‌کنيم خطر، کلاهک های اتمی است که در آمريکا و در انگليس و در بعضی کشورها انبار شده و بعضی از دولت ها هم خيال می کنند که اينها منشاء اقتدار آنها است و با اتکا به سلاح اتمی می‌خواهند بر دنيا حکمرانی کنند ما فکر می‌کنيم اگر عدالت باشد همه مسائل حل خواهد شد.


برخی قدرت‌های زورگو مسابقه تسليحاتی را برای پرکردن جيب سرمايه‌داران راه می‌اندازند

ان.بی.سی: آژانس می‌گويد که پاسخ به اين سوال بسيار مهم است که آيا بتوانند تعيين بکنند ايران در واقع در راستای حرکت به سمت دستيابی به سمت سلاح هسته‌ای نيست اگر اين يک نگرانی واقعی بايد در رابطه با سلاح هسته ای ممکن است مصر و عربستان سعودی هم به دنبال اين باشند که به سلاح هسته ای دست پيدا بکنند آيا شما فکر نمی کنيد که يک مسابقه تسليحاتی در اين منطقه‌ای که دچار بی‌ثباتی است بتواند به زيان مردم ايران و به زيان جامعه جهانی باشد.

- رييس جمهور: چه کسانی از صدام عليه ايران حمايت کردند چه کسانی امروز مردم فلسطين را می کشند چه کسانی قراردادهای دهها ميليارد دلاری سلاح با بعضی از کشورهای منطقه می‌بندند ما فکر می کنيم مسابقه تسليحاتی را همان دو سه کشوری که اسم بردم راه می‌اندازند برای پرکردن جيب سرمايه داران و اين همان روش غلطی است که به نتيجه نخواهد رسيد، بالاخره معلوم است که بودجه نظامی آمريکا به تنهايی نزديک به ۲۰۰ برابر کل بودجه ايران است، در حالی که جمعيت آمريکا ۴ برابر جمعيت ايران است بودجه نظامی آمريکا ۳ برابر کل بودجه نظامی روسيه، چين، ژاپن و ايران است، يعنی همه اينها را با هم جمع بزنيم بودجه نظامی آمريکا سه برابر است خيلی روشن است که چه کسانی مسابقه تسليحاتی راه می‌اندازند. به نظرم بايد همين فکرها عوض شود اگر دولت آمريکا هم می‌خواهد نقش جديدی را ايفا کند و موثر باشد در دنيا بايد نگاهش را عوض کند اول ضربت‌خانه‌های اتمی آمريکا منهدم شود، انگليس منهدم شود آنوقت هيچ کس در دنيا نسبت به صداقت دولت آمريکا ترديد نخواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آژانس انرژی اتمی طبق مقررات و بدون تاثيرپذيری از فشارهای سياسی عمل کند

ان.بی.سی: سازمان ملل می گويد که شما می گوييد ايران در حال دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست حالا اگر شما اين کار را انجام نمی دهيد ولی ديگران فکر می کنند که داريد انجام می دهيد و اينکه شما داريد امنيت جهان و امنيت کشورتان را به خطر می اندازيد اين يکی از سوال های مهم آژانس است که بداند که واقعا اين کار دارد انجام می‌شود يا نه؟

- رييس‌جمهور: تا آنجايی که آژانس طبق مقررات و بدون تاثيرپذيری از فشارهای سياسی عمل بکند ما با آژانس همراهی

می‌کنيم اما هرگاه تمايلات سياسی بعضی از کشورها بخواهد جای مسايل حقوقی را بگيرد پاسخ ما خيلی روشن است. فکر

می‌کنم مسايل هسته‌ای ما روشن است و نياز به توضيح ندارد.


همه ملت‌ها، دولت آمريکا را مسوول جنايات رژيم صهيونيستی می‌دانند

ان.بی.سی: اگر اسرائيل به ايران حمله کند و ايالات متحده بگويد که با اين حمله موافق نبوده آيا شما باور می کنيد که اسرائيل سر خود و بنا به تصميم خودش عمل کرده است.

- رييس جمهور: امروز خيلی معلوم است که اين رژيم غيرقانونی و آدم کش و کودک کش و زن و بچه کش تحت امر کسانی است که در مراکز اقتصادی و سياسی اروپا و آمريکا نشسته‌اند از نگاه ما رژيم صهيونيستی فاقد موجوديت مستقل است اصل تاسيسش ادامه حياتش و تمام جنايت‌هايی که می کند متکی به همان صاحبان سرمايه و کارخانجات اسلحه‌سازی در آمريکا و اروپا است اما بعيد می دانم که آدم بی‌عقلی چه در رژيم صهيونيستی يا در بين سرمايه‌داران پيدا شود که بخواهد چنين کار خطايی را مرتکب شود پاسخ ايران از قبل معلوم است و البته حتما نه تنها ملت ايران بلکه همه ملت‌ها دولت آمريکا را مسوول جنايات رژيم صهيونيستی می دانند همين الانش هم می دانند الان وقتی در غزه رژيم صهيونيستی جنايت می کنند ملت های دنيا دولت انگليس و بعضی از سياستمداران و سرمايه داران آمريکايی را مسوول اين جنايت ها می دانند نه اين افرادی را که مثل عناصر خيمه شب بازی در برابر صحنه فقط بازيگری می کنند.


واکنش ايران به متجاوزان پشيمان کننده است

ان.بی.سی : واکنش ايران به چنين حمله‌ای چه خواهد بود اگر اتفاق بيفتد؟

- رييس جمهور: واکنش ما پشيمان کننده است.


امروز افکار عمومی، انديشه، منطق و فرهنگ در جهان حاکم است

ان.بی.سی: آيا شرايطی است که ايران بخواهد براساس آن برنامه سلاح‌های خودش را دنبال بکند؟

- رييس جمهور: ما سلاح اتمی را متعلق به نسل قبل و عصر قبل می دانيم امروز آن چيزی که برای يک ملت قدرت می آورد قدرت فرهنگی و انسانی است نفوذ فرهنگی است منطق انسانی است اگر سلاح اتمی می توانست کمک بکند حتما دولت آقای بوش را در عراق و در افغانستان نجات می داد اگر سلاح اتمی می توانست از فروپاشی اتحاد شوروی جلوگيری می کرد و اگر سلاح اتمی می توانست از شکست رژيم صهيونيستی جلوگيری می کرد آن چيزی که امروز در دنيا حاکم است افکار عمومی است، انديشه است، منطق و فرهنگ است. ملت ما هيچ وقت نياز به سلاح اتمی ندارد در جنگ عراق عليه ايران که دولت وقت آمريکا و جمعی از دولت های اروپايی از صدام حمايت می کردند؛ در آن زمان هم ملت ما نياز به اين سلاح ها نداشت و از خودش دفاع کرد. ما نيازی به سلاح های اتمی نداريم. ما بدون آن هم قادريم از خودمان دفاع کنيم.


فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران هيچ‌گاه تعطيل نمی‌شود

ان.بی.سی: ببخشيد آيا می توانم فرض بکنم که پاسخ به اين سوال يک سناريويی است که ممکن است شما ايران را به سوی هسته‌ای شدن حرکت بدهيد و پاسخ به اين سوال را می خواستم بدانم منفی هست يا نيست.

- رييس جمهور: اگر منظورتان برای مصارف صلح آميز است اين هيچ‌گاه در ايران تعطيل نخواهد شد اما اگر منظورتان سلاح است ما هيچ نيازی به سلاح نداريم و در برنامه های ما هم قرار ندارد.


شرايط جهان به نفع انديشه‌های متعالی و انسانی ملت ايران در حال حرکت است

ان.بی.سی: من در مورد غنی سازی اورانيوم صحبت می کنم آيا سناريويی هست که ايران بخواهد جريان را تغيير بدهد و در راستای ايجاد يک بمب هسته ای حرکت بکند و شما گفتيد که نيازی به سلاح هسته ای نداريد و مخالف چنين ايده ای هستيد سوال من اين است که آيا سناريويی هست که ايران بخواهد در آن راستا حرکت کند يعنی شرايطی پيش بيايد که ايران بخواهد در آن راستا حرکت کند و شما پاسخ‌تان به اين سوال منفی بود؟

- رييس جمهور: ما هيچ نيازی نمی بينيم شرايط جهان هم به نفع انديشه های متعالی و انسانی ما در حال حرکت است ما فکر می کنيم آن کسانی که سلاح های اتمی انبار کردند به زودی بايد هزينه های زيادی بپردازند تا از شر آنها خلاص شوند.

ان.بی.سی: ممکن است مردم اين نظر را داشته باشند که شما پاسخ منفی را نداديد و من می خواستم مطمئن بشوم که پاسخ شما به اين سوال منفی بوده؟

- حالا شما هر جوری که دوست داريد می توانيد برداشت کنيد.


توانايی موشکی ايران برای دفاع کامل کافی است

ان.بی.سی: الان ايران توانايی موشکی اش تا چه اندازه است و برد اين توانايی موشکی تا کجا هست.

- رييس جمهور: بالاخره در حدی که بتوانيم از خودمان به طور کامل دفاع کنيم. از هر نقطه‌ای که عليه ما شليک شود در اطراف ما قادريم از خودمان دفاع کنيم. انتظار نداريد که از مراکز موشکی ما بازديد بکنيد.

ان.بی.سی: البته من خيلی دوست دارم که اين اجازه را داشته باشم. خيلی مايلم اين فرصت را داشته باشم.

- رييس جمهور: علاقه خوبی است اميدوارم در آينده قسمت‌تان شود.


اروپا بايد در نهايت در کنار ايران و همراه ايران باشد

ان.بی.سی: آيا موشک های شما به اروپا هم می رسد يا نه؟ چون گزارش هايی بوده که آمريکا برنامه سپر موشکی خود را در لهستان و چک لغو می کند و می خواستم بدانم که آيا برنامه موشک های شما آن‌طور که تخمين زده می شد پيشرفت نداشته که بتواند به اروپا برسد واکنش شما نسبت به اين خبر چيست که آمريکا اين برنامه را لغو کرده است.

- رييس جمهور: ما استقبال می کنيم يعنی اين را يک نشانه ای از اراده برای تغيير می دانيم. اصولا ما از ناحيه اروپا هيچ خطری را احساس نمی کنيم ما فکر می کنيم اروپا بايد در نهايت در کنار ايران و همراه ايران باشد اين اتفاق خواهد افتاد بالاخره همه بايد در دوستی و صلح با هم زندگی کنند. ما آرزو داريم که همه موشک ها در جهان برچيده شود. همه سلاح ها برچيده شود و به جای آن مدرسه و درمانگاه و بيمارستان ساخته شود اين آرزوی ما است.


قانون، نهادهای قانونی و رای مردم در ايران حاکم است

ان.بی.سی: نظرتان درباره انتخابات ايران چيست؟

- رييس جمهور: در ايران اظهارنظر آزاد است و هر کس می تواند نظر خود را داشته باشد. سازوکارهای انتخاباتی در ايران مستحکم ترين سازوکار است و قانون حاکم است چارچوب های قانونی در ايران کاملا روشن است کسی هم اگر نظری داشته باشد در چارچوب قانون می تواند مطرح بکند ما مشکلی نمی بينيم. معلوم است که افراد مختلف نظرات مختلف دارند. مردم هم تصميم می گيرند من فکر می کنم جسارت پذيرفتن رای مردم مهم تر از جسارت شرکت در انتخابات است. سی سال حکومت ايران هميشه حکومت قانونی و مشروع بوده است. قانون و نهادهای قانونی و رای مردم حاکم بوده اند.


انگليس و برخی دولتمردان آمريکا بايد اشتباهات خود در زمان انتخابات ايران را جبران کنند

ان.بی.سی: حوادث پس از انتخابات را چگونه ارزيابی می کنيد؟

- رييس جمهور: من فکر می کنم رفتاری که دولت انگليس و بخشی از دولت آمريکا در مورد انتخابات ما انجام دادند خيلی کار زشتی بود خيلی کار بدی کردند آنها فکر کردند با تبليغات، با تحريک و با تشويق به اغتشاش می توانند به جمهوری اسلامی آسيب بزنند و آرزوهای خودشان را برآورده کنند خيلی اشتباه کردند قانون در کشور ما تکليف را روشن کرده و مسووليت ها معلوم است. البته ما تصورمان اين است که دولت های انگليس و برخی دولتمردان آمريکا که اشتباه کردند دخالت کردند و تحريک کردند؛ امروز می خواهند جبران کنند. می خواهند جبران کنند و اميدواريم جبران کنند. انتخابات در ايران پايان يافته است هميشه همين طور بوده است ملت ما يکپارچه است هم ۴۰ ميليون رای دهنده و هم ۷۰ ميليون مردم. باتبليغاتی هم که می شود در صفوف ملت ما شکافی اتفاق نمی افتد.


دوران تسلط بر افکار عمومی جهان با استفاده از بازی های رسانه ای به پايان رسيده است

يک نکته مهم تر را به شما بگويم واقعا آن دوره ای که يک دولت هايی مثل انگليس و يا بعضی از سياستمداران آمريکايی خيال کنند با بازی های رسانه ای می توانند افکار عمومی جهان را شکل بدهند و يا خودشان را جای مردم دنيا بگذارند؛ آن دوران گذشته و به پايان رسيده است. رفتار بعضی از رسانه های آمريکايی و انگليسی خيلی بد بود ملت ما خودش بلد است خود را اداره کند نياز به قيم هم ندارد نياز به اين که کسی برايش دل بسوزاند ندارد.


دعا برای ظهور امام زمان(عج) آرزوی برپايی صلح و برادری در تمام جهان است

ان.بی.سی: در صحبت های خود دعا کرديد که خداوند ظهور حضرت امام زمان(عج) را تعجيل بکند. ارتباط شما همان طور که قبلا گفتيد با امام زمان (عج) چيست؟ چه ارتباطی داريد؟

- رييس‌جمهور: بله من برای ظهور امام زمان (عج) دعا کردم برای اينکه امام زمان (عج) سمبل برپايی عدالت و محبت است. او که بيايد تمام مشکلات حل خواهد شد. دعا برای امام زمان (عج) در واقع آرزوی برپايی صلح و برادری در تمام جهان است و يک تعهد و تلاش برای تحقق صلح و برادری. همه می توانند با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشند همان طور که مسيحيان با حضرت مسيح(ع) ارتباط دارند با حضرت مسيح صحبت می کنند و مطمئن هستند که او می شنود و پاسخ می دهد بنابراين اين منحصر به من نيست وهر کسی می تواند گفت‌وگو کند.


امام مهدی (عج) و حضرت مسيح (ع) با هم دنيا را پر از صلح خواهند کرد

ان.بی.سی: شما در صحبت هايتان گفتيد که ممکن است وقتی ايشان ظهور بکند نبرد نهايی بين خير و شر انجام شود.

- رييس جمهور: من چنين حرفی نزدم. او برای صلح می آيد. اين حرف هايی که می زنند نبرد اتفاق می افتد نبردهای گسترده؛ اين حرف های صهيونيست ها است. امام مهدی (عج) با علم و انديشه و فرهنگ می آيد او می آيد که جنگ و کينه نباشد . درگيری نباشد. همه را دعوت به برادری می کند البته با حضرت مسيح، با هم خواهند آمد و به اتفاق هم دنيا را پر از صلح خواهند کرد. اين داستانهايی که ساخته اند و در دنيا منتشر کرده اند که جنگ های گسترده اتفاق می افتد دروغ است.


آزادترين نوع بيان در ايران است

ان.بی.سی: عده ای می‌خواهند بدانند آيا شما اجازه می دهيد که عليه شما اپوزيسيونی وجود داشته باشد و رهبری اپوزيسيون بتواند صحبت کند.

- رييس جمهور: اينجا که مخالفت بسيار علنی و گسترده است. آزادترين نوع بيان در ايران است. البته همه بايد قانون را رعايت کنند بسياری از افراد در اينجا مرزهای قانونی هم را پشت سر می گذارند حداقل عليه من هر چيزی که می خواهند می گويند احساس نگرانی هم ندارند اما واقعا دولت آمريکا اجازه می دهد يک اپوزيسيونی باشد که بخواهد اساس حکومت آمريکا را براندازی کند؟ همه بايد تابع قانون باشند. مشی من خيلی باز است مخالفين من به راحتی و بدون نگرانی حرف‌هايشان را می‌زنند می توانيد نگاهی به مطبوعات بيندازيد ما از اين بابت نگرانی نداريم.


تلاش می‌کنيم هم ايرانی‌هايی که در آمريکا هستند و هم آمريکايی‌هايی که در ايران هستند؛ آزاد شوند

ان.بی.سی: پدر و مادر سه نفر از کوهنوردان آمريکايی که تحت بازداشت و توقيف هستند از دولت ايران تقاضا می کنند که با رحم بيشتری نسبت به اين موضوع برخورد بکند آيا شما می خواهيد و اين قصد را داريد که اين افراد را به عنوان يک ژست انسان دوستانه در هواپيمای خودتان به آمريکا بياوريد.

- رييس جمهور: ما از اين‌که اينها دستگير شدند خوشحال نيستيم اما اينها به حريم مرزی ما تجاوز کردند. قانون را زير پا گذاشتند و طبق قوانين بايد مجازات شوند اما از شما سوال می کنم ۵ نفر از ديپلمات های ما ۲ سال در اسارت نيروهای آمريکايی بودند هيچ تخلفی از قانون نداشتند در اربيل عراق مشغول کار ديپلماتيک خودشان بودند نيروهای آمريکايی که در عراق بودند بدون هيچ سندی اينها را دستگير کردند و ۲ سال در زندان نگه داشتند همين الان ايرانی‌هايی در آمريکا هستند که بدون هيچ سندی دستگير شدند فقط به خاطر مواضع سياسی بعضی از دولتمردان و سياستمدارن آمريکايی. اينها هم خانواده دارند اينها هم مادر و همسر دارند. اينها هم انسان هستند. ما فکر می کنيم که عادلانه اين است که همه اينها را با هم ببينيم. ما خوشحال نيستيم که افرادی در اسارت هستند ولی بالاخره قانون است آيا دولت آمريکا از اين کار غلطی که در عراق کرد؛ با ژست انسان دوستانه عذرخواهی کرد. من چيزی نشنيدم يا ايرانی هايی که بدون جهت در آمريکا در زندان هستند؛ دولت آمريکا آنها را با يک ژست انسان دوستانه آزاد می کند. البته ما با يک شرايط برابر حاضريم کارهايی را انجام دهيم.

من با خانواده آمريکايی‌هايی که اينجا در زندان هستند ابراز همدردی می کنم آنها هم بايد بدانند که اينها قانون را زير پا گذاشتند به طور غيرقانونی وارد مرز شدند و در قوانين ما مجازات اين افراد کاملا شفاف است با اين حال من تلاش خودم را خواهم کرد که هم ايرانی‌هايی که در آمريکا هستند آزاد شوند و هم آمريکايی‌هايی که در ايران هستند. اميدوارم هر چه زودتر اتفاق بيفتد.


صهيونيست‌ها اجازه نمی‌دهند تغييرات در آمريکا ايجاد شود

ان.بی.سی: چه پيامی می توانيد برای پرزيدنت اوباما داشته باشيد.

- رييس جمهور: ما حرف هايمان را زده ايم ما فکر می کنيم بايد دنيا را با روش های جديد اداره کرد ما اميدواريم که تغييرات واقعی اتفاق بيفتد آماده ايم کمک هم بکنيم بالاخره سياستی که باعث می شود يک ارتشی از ۱۲ هزار کيلومتر دورتر بيايد در منطقه ما غرب و شرق ما را اشغال بکند آدم ها کشته شود اميدواريم اين سياست ها به طور اصولی تغيير کند من امروز گزارشی را می خواندم که در دوران اشغال عراق بيش از ۶۵۰ هزار نفر کشته و زخمی و نزديک ۴ و نيم ميليون نفر آواره شدند اين نشان می دهد سياست نظامی‌گری دولت های آمريکا شکست خورده است. البته ما می دانيم صهيونيست‌هايی که در آمريکا هستند نمی خواهند شرايط عوض شود سود آنها در جنگ است سود آنها در درگيری است آنها البته سنگ اندازی

می‌کنند و فشار می آورند که تغييراتی اتفاق نيفتد اما اگر آقای اوباما تصميم قطعی داشته باشند که تغييرات اساسی بدهند ما کمک‌شان خواهيم کرد و اميد داريم که موفق شوند.


پيام ملت ايران انسانی و دعوت به منطق و عدالت است

ان.بی.سی: هفته ديگر شما در مجمع عمومی سازمان ملل با جهان صحبت خواهيد کرد و تظاهرات گسترده‌ای هم عليه شما سازماندهی شده است. پيام شما به اين تظاهرکنندگان چه خواهد شد و پيام شما به جهان چه خواهد بود وقتی که داريد هفته ديگر با آنها صحبت می کنيد.

- رييس جمهور: حالا هفته آينده منتظر باشيد و مطالب را خواهيد شنيد پيام ما پيام انسانی است ما آنها را به منطق و عدالت دعوت می کنيم. البته هم آنها می دانند و هم ملت ما می دانند و همه ملت ها می دانند اقدامات سياسی محدودی که تحت هدايت سرويس های سياسی انگليس و آمريکا اتفاق می افتد اينها تاثيری در مناسبات جهان ندارد البته ما هر کس اظهار نظر کند به اظهار نظرها احترام می گذاريم و به منطق و عدالت و به دوستی و احترام به مردم دعوت می کنيم. ما بايد به انديشه مردم احترام بگذاريم کسی نبايد تلاش کند نظرش را تحميل کند همه نظراتشان را مطرح می کنند که بايد منطقی باشد ملت ها هم انتخاب می کنند بايد اين حق را به ملت ها بدهيم که خودشان انتخاب کنند. ان شاءالله موفق باشيد

ان.بی.سی : تشکر می کنم آقای رييس جمهور از اينکه با ما صحبت کرديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016