یکشنبه 22 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرار کشتی حامل چوب و اسلحه، ليبراسيون، راديو بين المللی فرانسه

بر گرفته و ترجمه از ليبراسيون ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۹

چه ارتباطی ميان غيبت اسرار آميز نخست وزير اسرائيل برای يک ديدار مخفی در مسکو وجود دارد با دزدی يک کشتی باربری مالتی حامل چوب در اروپا و با فاصله گيری رئيس دولت روس از ايران ؟

ليبراسيون با طرح اين معما، برای توضيح آن، مسير کشتی باربری آرکتيک سی ARCTIC SEA را دردريای بالتيک دنبال می کند و می نويسد، تنها دادۀ رسمی در اين ماجرا سخنان مقامات روسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات روسی گفته اند که کشتی باربری حامل چوب که مقصد آن الجزاير بوده است، اولين بار در دريای بالتيک و سپس برای بار دوم در پرتقال مورد حمله قرار گرفته است. هدف از اين حمله، بصورت رسمی باج خواهی عنوان شده است.

ماجرا از آنجا پليسی می شود که تفنگداران روسيه بدنبال يکسری عمليات بقول نويسندۀ ليبراسيون، جيمز باندی با به کارگيری دو زير دريائی اتمی، کشتی را نجات می دهند و دزدان دريائی که ازمناطق شوروی سابق بودند، با شليک اولين گلوله ها به آسانی خود را تسليم می کنند.

خبرنگار ليبراسيون، اين سؤال را طرح می کند که چرا اينهمه نيرو و تجهيزات برای نجات يک کشتی حامل چوب به کار برده شده؟ در حالی که ميزان پول مطالبه شدۀ دزدان دريائی از ارزش کالای انبار شده در کشتی کمتر بوده است؟

در دنبالۀ مقاله می خوانيم که، دو هفته پس از اين عمليات سردبير يک نشریۀ دريائی که عمليات نظامی تفنگداران روس را بزير سؤال برده بود، ناچار به پناهندگی در ترکيه شد.

تا اينکه ۲۸ اوت برای دومين بار يک روزنامه نگار معروف روس به نام لوليا لاتينا، اين ماجرای مرموز را دوباره مطرح کرد. او ادعا کرده است، کشتی مذکور با بار ظاهری چوب، در حقيقت حامل موشک برای ايران و سوريه بوده است. اما سرويس اطلاعاتی اسرائيل موساد که به اين مسئله واقف شده بود برای نشان دادن قدرت خود و نشاندن روسيه بر جای خود، محموله را ربوده و پس از مذاکرۀ پنهانی با روسيه، برای حل احترام آميز اين مشکل، سناريوی دخالت روسيه و پس گرفتن مجدد کشتی را طرح ريزی نموده است.

به اين ترتيب، روسيه نتوانست سلاح هائی را که بصورت غير قانونی به ايران می فروخت تحويل دهد و اسرائيل نيز توانست، قدرت کنترل خود را ثابت کند ودلائل محکمی برای متقاعد کردن روسيه به عدم صدور اسلحه به ايران ارائه دهد و از تقويت نظامی ايران جلوگيری کند.

ساندی تايمز، نشریۀ انگليسی به نقل از يک منبع معرفی نشدۀ موساد، تأکيد کرده است که محمولۀ کشتی مذکور، موشک های مؤثر اس ۳۰۰ بوده است. قرار بوده که اين محموله توسط گروه های مافيائی از منطقه ای در روسيه، به دست ايران برسد.

به نوشتۀ روزنامه نگار ليبراسيون، اين ماجرا سفر شيمون پرز را به مسکو و سپس ملاقات بنيامين نتانياهو را با ولاديمير پوتين در مسکو توجيه می کند. البته ملاقات اخير را پوتين تکذيب کرد ولی نشریۀ روسی کمرسانت بر آن تأکيد می کند، هرچند که سخنگوی کاخ کرملين اين اخبار را سراسر " گمانه زنی" دانسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016