جمعه 16 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهار گروه سياسی در بيانيه‌ای مشترک: اين‌گونه دادگاه ها را ميراث شوم استالين می دانيم، بامدادخبر

بامدادخبر: چهار گروه سياسی در بيانيه‌ای مشترک، با نمايشی و مضحک خواندن دادگاه تعدادی از بازداشت‌شدگان حوادث اخير، تاکيد کردند که اينگونه دادگاه‌ها و سرکوب‌ها نمی تواند مانع از اعتراض مردم به ديکتاتوری شود و بالعکس مسير مردم را برای رسيدن به آزادی هموارتر و زمان آن را کوتاهتر می کند. دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران، جبهه دموکراتيک ايران، جبهه همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران و جبهه متحد دانشجويی، چهار گروهی هستند که اين بيانيه را امضا کرده‌اند.

متن کامل اين بيانيه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ملت بزرگ ايران!

نمايش مضحک و نخ نمای اخير با نام بی مسمای "دادگاه" که در حقيقت توهين به منصب قضا و موجب وهن دستگاه قضاوت در همه زمانها و مکانها بود، نشان داد که کودتاگران نه تنها به دنبال دلجويی و جبران آنچه که در اين روزها بر سر مردم آوردند، نيستند، بلکه اقدامات غيرقانونی و مستبدانه آنها رشته ای است که سر دراز دارد. در باب نمايش دادگاه همين بس که ابتدايی ترين اصول دادرسی که حتی در عقب افتاده ترين کشورها رعايت می شوند، فدای عجله آقايان برای پخش اين تئاتر مضحک قبل از مراسم تحليف رياست جمهور انتصابی می شود تا به خيال خود آبی باشد بر آتش خشم مردم و مقدمه ای برای نااميدی آنها به منظور عادی سازی فضای سياسی و اجتماعی و شروع به کار دولت کودتا. اگر چه وقاحت پنهان شده در پشت اين دادگاه و ديگر اقدامات کودتاچيان در اين روزها بر کسی پوشيده نيست و تشت رسوايی آنها مدتهاست که از بام افتاده، اما اشاره به چند نکته در اين باره را خالی از فايده نمی دانيم.

الف- اين گونه اعتراف گيری ها و دادگاههای تشريفاتی را ميراث شوم استالين و ديکتاتوريهای بدنامی می دانيم که در زباله دان تاريخ مدفون شده اند و حتی نمايش اعتراف و ندامت مخالفان هم نتوانست بر عمر ننگين آنها بيفزايد. افرادی را بدون اطلاع از محل و شرايط نگهداری از خانه و خيابان می ربايند و بعد از مدتها شکنجه روحی و جسمی ناگهان بر صفحه تلويزيون ظاهر می سازند که از گفتار و کردار سابق خويش ابراز ندامت کنند و آنگاه انتظار دارند که مردم هم اين گفته ها را باور کنند! اين کارخانه تواب سازی چه ويژگی هايی دارد که هنوز هيچ دانشمند و روانپزشکی موفق به فهم و يا کشف آن نشده است؟!

ب– متن کيفرخواست و اقدامات مرتبط با آن نشان داد که غده سرطانی که در نهادهای نظام ريشه کرده است و بخشی از آن در زمان خاتمی و در رابطه با قتل های زنجيره ای کشف شد، نه تنها ريشه کن نشده است، بلکه بسيار بزرگتر شده و ارکان بيشتری را آلوده کرده است. سعيد امامی در سطحی وسيع تکثير شده و اينک ابايی از افشای اقدامات خود ندارد. متن کيفرخواست که بسيار شبيه لجن‌پراکنی های کيهان بود بدون شک از سوی اين باند تهيه شده است و به نهادی بی اراده و آلت دست به نام قوه قضاييه تحويل شده است. چنانچه برای مبارزه با اين غده خطرناک تدابيری انديشيده نشود، زود باشد که رهبران طراز اول جمهوری اسلامی هم بر جايگاه اعتراف تکيه دهند.

ج- شيوه مواجهه قوه قضاييه با حوادث اخير نشان می دهد که ويرانه قوه قضاييه هر روز ويرانه تر می شود و جناب شاهرودی يا نمی خواهد و يا نمی تواند اين ويرانه را بازسازی کند. آنچه در زندانهای مخوف ايران بر سر جوانان اين مرز و بوم آمد، هزاران مرتبه دردناکتر از حوادث ابوغريب و گوانتانامو و... بود و فهميدن اين مساله با يک مقايسه ساده را کار دشواری نمی بينيم. نه در ابوغريب و نه در گوانتانامو هيچ فردی زير شکنجه جان نداد و ناخنهای کسی را نکشيدند و تا حد مرگ کسی را کتک نزدند. جوانان حق دارند از اين زمان به بعد از ديدن هيچ فرد شکنجه شده و کشته شده ای اعم از فلسطينی و لبنانی و عراقی و... متاسف نشوند چرا که دردناکتر از آن را بارها در خيابانهای تهران و نيز در زندانهای قوه قضاييه ديده اند.

د– اين دادگاه و اين سرکوبها نمی تواند مانع از اعتراض مردم به ديکتاتوری شود و بالعکس مسير مردم را برای رسيدن به آزادی هموارتر و زمان آن را کوتاهتر می کند. تاريخ به ياد ندارد دورانی را که ظلم و ستم بر عمر هيچ ديکتاتوری افزوده باشد و در مورد ايران نيز همين قانون حکمفرماست. ما بر شهيدان راه آزادی درود می فرستيم و بر ادامه راه آنان يعنی راه سبز آزادی تاکيد می کنيم. اين جنبش سبز و جهانی را بدون توسل به خشونت ادامه می دهيم و برای مجازات جنايتکاران و قاتلان مردم تلاش می کنيم.

دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران
جبهه دموکراتيک ايران
جبهه همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران
جبهه متحد دانشجويی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016