سه شنبه 6 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رمزگشايی از بازداشتگاهی که تعطيل شد، آفتاب

بازداشتگاهی که با دستور بالاترين مقام کشور بسته شد

آفتاب - گروه سياسی: روز گذشته دبير شورای عالی امنيت ملی طی گفتگويی خبر از آن داد که "مقام معظم رهبری دستور تعطيلی يک بازداشتگاه را که استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمين نداشت صادر کرده‌اند".

با اين حال جليلی که در تمام روزهای پس از انتخابات که بحران کشور را فراگرفته بود، هيچ نوع اظهار نظری نکرده بود، از نام اين بازداشت‌گاه غير استاندارد نامی به ميان نياورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر مجلس شورای اسلامی نيز با تعيين کميته‌ای ده نفره وارد اين موضوع شد و از روز گذشته به بازديد از برخی بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها پرداخته است.

اما امروز کاظم جلالی سخنگوی اين کميته از راز بازداشت‌گاه غيراستاندارد پرده برداشت و در گفتگويی تاييد کرد که اين بازداشت‌گاه جايی نيست جز "بازد‌اشتگاه کهريزک" که به گفته او "به علت نبود امکانات و نداشتن استاندارد لازم تعطيل شده است".

نام بازداشتگاه کهريزک اما اولين بار در جريان طرح برخورد با اراذل و اوباش در تابستان گذشته بر سر زبان‌ها افتاد، سوله‌ای مخوف که بسياری از متهمان آزاد شده آن از وقوع برخی وقايع دردناک در آن و عدم رعايت حقوق متهمان در آن و به ويژه نبود امکانات بهداشتی و درمانی در اين بازداشت‌گاه سخن می‌گفتند.

در اين رابطه اما يک نماينده ديگر مجلس نيز به اظهار نظر پرداخت. قنبری، سخنگوی فراکسيون خط امام(ره) مجلس امروز از نگرانی شديد اعضای اين فراکسيون نسبت به نحوه برخورد در برخی بازداشتگاه‌ها از جمله کهريزک خبر داد و گفت: «در برخی از اين بازداشتگاه‌ها حقوق شهروندی رعايت نمی‌شود و بازجوها زندانيان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند».

داريوش قنبری در گفتگويی با پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره)مجلس، در مورد جلسه امروز مجمع عمومی فراکسيون خط امام(ره)مجلس، اظهار داشت: «يکی از مهمترين مباحث صورت گرفته در جلسه امروز مجمع عمومی فراکسيون خط امام، پيرامون وضعيت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات و وضعيت بد زندان‌ها و برخوردهايی که در آنجا با بازداشت‌شدگان صورت می‌گيرد، بحث‌های متعددی مطرح شد».

نماينده ايلام تاکيد کرد: «در اين جلسه گزارشی از عدم ارائه حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها، ضرب و شتم بازداشت‌شدگان و سکوت طولانی قوه قضائيه ارائه شد که اعضا نسبت به اين اتفاقات ابراز نگرانی کردند».

وی با اشاره به وضعيت اسفبار بازداشتگاه کهريزک گفت: «بازداشتگاه کهريزک بازداشتگاه استانداردی نيست و به شکل غير قانونی افراد در آن نگهداری می‌شوند».

سخنگوی فراکسيون خط امام(ره)مجلس تاکيد کرد: «اين بازداشتگاه در حد يک انبار است که فاقد امکانات اوليه و امکانات بهداشتی است».

وی با اشاره به گزارش مطرح شده در فراکسيون درمورد اين بازداشتگاه اظهار داشت: «متاسفانه افراد بسيار در حال حاضر در اين بازداشتگاه نگهداری می‌شوند که به دليل کمبود امکانات اوليه بهداشتی بيماريهای متعددی از جمله بيماری‌های عفونی شايع شده و افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند».

قنبری تضريح کرد: «رهبر انقلاب هم پس از اطلاع از وضعيت اسفبار اين بازداشتگاه دستور بستن آن را داده‌اند که اميدواريم اين بازداشتگاه تعطيل و زندانی‌ها به جای بهتری منتقل شوند».

پايگاه خبری فراکسيون اقليت در ادامه اين گفتگو افزوده است، بازداشتگاه کهريزک که گفته می‌شود برخی از زندانيان جان خود را در آن از دست داده‌اند متشکل از چند سوله فاقد امکانات اوليه بهداشتی و رفاهی است.

اين مجموعه سوله‌ها که به عنوان بازداشتگاه در اختيار نيروی انتظامی قرار دارد از آغاز اجرای طرح امنيت اجتماعی در تهران توسط سردار رادان شناسايی شد و محل نگهداری اراذل و اوباش بود.

گرچه از روز گذشته و پس از دستور مقام رهبری مبنی بر تعطيلی اين بازداشتگاه، اطلاعاتی درخصوص اين مکان منتشر شده است، اما افکار عمومی از خود می‌پرسد که اين بازداشتگاه تحت نظر چه سازمان و نهادی بوده است و آيا مسئولان چنين مکانی نبايد مورد سوال و مواخذه قرار گيرند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016