چهارشنبه 3 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات قاليباف در باره وقايع پس از انتخابات، ايلنا

فرد منتخب بايد بداند که مخاطبش بعد از انتخابات، ۷۵ ميليون نفر است. بايد اين مساله را در بيان و عمل اثبات کند، رقابت‌ها را کنار بگذارد و اين در شان ملت ماست.


شهردار تهران تاکيد کرد: جمعيتی که در ۲۵ خرداد به سطح شهر آمدند، بخشی از مردم بودند که به درست يا غلط ابهاماتی داشتند‌ و وظيفه مسولين اين است که اين ابهامات را با کار کارشناسی از ذهن مردم رفع کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمدباقر قاليباف در‌گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو سيما که با موضوع انتخابات پيامدها و الزامات قانونی ترتيب داده شده بود، با بيان تسليت به کسانی که در وقايع اخير آسيب ديده‌اند، اظهار داشت: شهرداری تهران قبل، حين و بعد از انتخابات وظايف مهمی را برعهده داشت که در راس آن ايجاد بستر لازم برای حضور گسترده مردم بود و به اذعان مردم شهرداری تهران، توانست بدون جانبداری از نامزد خاصی اين وظيفه خود را به خوبی انجام دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به مشکلاتی که بعد از انتخابات در کشور ايجاد شد، ادامه داد: کارهايی که اغتشاشگران کردند، سبب ايجاد مشکلاتی برای شهرداری تهران شد. در بخشی از اتفاقات، مردم نخبگان سياسی و احزاب وگروه‌ها فعال بودند، يعنی ولی بدون شک در اين ميان نيز افرادی به دنبال تخريب بودند که در اين زمينه انصافا شهر آسيب جدی ديد و به امکانات عمومی خسارات‌هايی وارد شد.
شهردار تهران در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به مولفه‌های تاثير‌گذار در انتخابات به نقش مردم اشاره کرد و گفت: مردم از دو جهت مهمترين و اساسی ترين مولفه هستند. از يک سو نوع انتخاب آنها برای آينده و پيشرفت کشور مهم است و و از سوی ديگر حضور آنها از نظر کمی در عرصه داخلی و بين‌المللی حايز اهميت است.
وی با بيان اينکه يکی از افتخارات انتخابات دوره دهم رياست جمهوری، مشارکت ۸۵ درصدی مردم بود، تصريح کرد: در اين انتخابات شاهد حضور نسل سوم و چهارم انقلاب بوديم.
قاليباف مجريان قانون را ديگر مولفه انتخابات اخير دانست و گفت: بحث قانون انتخابات، شيوه تبليغات و اطلاع رسانی از ديگر مولفه های انتخابات اخير است که به نظر می‌رسد بايد به درستی مورد بررسی قرار گيرد.
وی با تاکيد بر اينکه بارها اعلام کردم که هيچ دل‌بستگی به گروه و جناح خاصی ندارم و سعی دارم حق را بگويم، تصريح کرد: معتقدم در روند سياسی کشور ما در دو دهه قبل تاکنون مخصوصا پس از جنگ هميشه دو نگاه وجود داشته، يکی نگاه حداقلی و ديگری راديکالی به مسايل است.
وی با تاکيد بر اينکه عدالت در عرصه اخلاق حايز اهميت است، تاکيد کرد: در نگاه حداقلی به همه چيز سياه و سفيد نگريسته می‌شود. در اين نگاه خود را حق مطلق می‌دانيم و رقيب را صددرصد باطل فرض می‌کنيم و وقتی اين نگاه حاکم شد تاثير آن در جامعه نوعی افراطی‌گری است و به جای اينکه با روش منطقی به حل و فصل مسايل بپردازيم، آنها را به خيابان‌ها می‌کشانيم.
شهردار تهران با بيان اينکه در اين صورت به جای اينکه به اعتدال، عقل و ارزش‌های جامعه توجه کنيم، به روش‌های غير‌منطقی روی می‌آوريم، ادامه داد: ما که بر اساس مبانی و افکار امام گام بر می‌داريم، گاهی اوقات با بی‌توجهی به بی‌انصافی و بداخلاقی برخورد می‌کنيم. با احساسات مردم بازی می‌کنيم و اگر لازم شد، حتی ارزش‌ها را زير پا می‌گذاريم و من عاجزانه به همه بزرگان سياسی می‌گويم که در اين بخش نيازمند تفاهم، گفت وگو و عقلانيت هستيم.
قاليباف در ادامه با اشاره به پخش مناظره ها از سوی صداوسيما ادامه داد: اين مساله از ابتکارات صداوسيما بود، ولی اگر منصفانه نگاه کنيم آيا اين برنامه‌ها منازعه بود يا مناظره؟ آيا نقد عقلانی به گذشته داشتيم يا اينکه بداخلاقی کردن و جنبه‌های احساسی مردم را مورد توجه قرار داديم؟
وی با تاکيد بر اينکه نمی‌خواهم بگويم که چه کسی مقصر است، چرا که وقتی نزاعی پيش می‌آيد هر دو طرف مقصرند، ادامه داد: آيا واقعا مردم در اين مناظره‌ها فهميدند که نامزدها چه برنامه‌ای مدونی دارند؟ متاسفانه در اين مناظرات شاهد احساسات، تخريب‌ها و حتی زير سوال بردن گذشته‌های دور افراد بوديم.
وی با بيان اينکه در مولفه اطلاع رسانی و نقشی که رسانه ملی در مشارکت حداکثری ايفا کرد، شاهد طرحی جامع و کامل نبوديم، ادامه داد: تنها مشارکت حداکثری مردم موضوع ما نيست، به نظر می‌رسد اگر در روزهای تبليغات ابتدا نمايندگان نامزدها با هم مناظره می‌کردند، مقداری از التهابات کم می‌شد و جامعه آماده‌تر ‌بود. اگر مناظرات را بهتر مديريت می‌کرديم، شرايط متفاوت‌تر می‌شد.
وی خطاب به نامزدها‌ گفت: متاسفانه در اين مناظرات جنگ تبليغاتی راه افتاد و شما می بينيد پيش از شروع مناظرات، در رسانه‌های خود نامزدها نيز اين بی‌اخلاقی‌ها وجود داشت و اين مساله التهابات را بيشتر کرد.
شهردار تهران با تاکيد برا ينکه واقعيت اين است که قانون انتخابات مشکل دارد، خاطرنشان کرد: بنا بود اين قانون اصلاح شود، ولی متاسفانه اصلاح نشد. آيا واقعا شرايط افرادی که برای انتخابات رياست جمهوری ثبت نام کردند، زيبنده کشور بود‌؟ متاسفانه با انعکاس ثبت نام کنندگان در رسانه‌های مکتوب و رسمی موجبات وهن کشور فراهم شد. بحث اين است که قوانين انتخابات اشکال دارد ولی پرسش اينجاست که چرا اصلاح نمی‌شود.
وی با بيان اين اعتقاد که يکی از ضعف‌های عمده اطلاع رسانی پس از انتخابات بود، ادامه داد: اين مساله باعث شد مردم پس از انتخابات ابهام داشته باشد و اين ايده را که انتخابات به حق يا ناحق ناسالم است، را به خورد مردم بدهد.
قاليباف با تاکيد بر اينکه نمی‌توانيم براساس تحليل‌ها حرف بزنيم و پس از انتخابات بايد مستند سخن بگوييم، خاطرنشان کرد: پس از انتخابات مردم سند می‌خواهند و دستگاه‌های اجرايی بايد بر اساس مستندات سخن بگويد، ولی متاسفانه بيشتر بر اساس تحليل‌ها سخن گفته می‌شود.
وی با تاکيد بر اينکه در هر انتخابات يک نفر تنها برنده آن است، ادامه داد: نامزدها بايد اين مساله را در نظر داشته باشد که هم احتمال پيروزی در انتخابات است و هم احتمال شکست. عزيزی که منتخب می‌شود و آن کسی که احتمال داشته، رای بياورد و رای نياورده، وظايفی برعهده دارند.
قاليباف ادامه داد: فرد منتخب بايد بداند که مخاطبش بعد از انتخابات ۷۵ ميليون نفر است و بايد اين مساله را در بيان و عمل اثبات کند رقابت ها را کنار بگذارد. فرد پيروز بايد در اين زمينه پيشرو باشد و اين در شان ملت ماست.
وی ادامه داد : فردی که شکست خورده يا بايد شکست را بپذيرد و به فرد منتخب تبريک بگويد و يا اگر اعتراضی دارد از مجاری قانونی آن را پيگيری‌کند و ما حتما حق داريم که اعتراض کنيم ولی آيا حق داريم از مسير غير قانونی آن را پيگيری‌ کنيم؟ ممکن است انتقاداتی به يک نهاد داشته باشيم ولی آيا دليل می شود اسناد خود را به آن نهاد ارايه ندهيم.
قاليباف با تاکيد بر اينکه همه نامزدها از زحمت کشان انقلاب بودند، ادامه داد: آنها بر اساس همين قانون نامزد شده‌اند و اگر اعتراضی به عملکرد مجريان دارند بايد روش قانونی را پيگيری کنند نه اينکه قهر کنند. همه مدعی هستيم که می‌خواهيم راه امام و شهدا را ادامه دهيم. مهمترين حرف امام اين بود که حفظ نظام از نماز هم واجب‌تر است، ولی آيا واقعا اين اقدامات حفظ نظام است؟ امام بارها گفتند بايد از جايگاه ولايت فقيه دفاع کنيم تا به مملکت ما آسيبی نرسد، ولی آيا واقعا بعد از انتخابات اين‌گونه بوده است؟
وی ادامه داد: وقتی می‌گوييم که يکی از اهداف جدی ما قانونگرايی است چرا به آن عمل نمی‌کنيم؟ و چگونه توقع داريم مردم به قانون عمل کنند و نتيجه اين برخوردها اين می‌شود که عده‌ای فرصت‌طلب و آشوب‌گر وارد عرصه می‌شود.
وی ادامه داد: حوادث از وقتی اتفاق افتاد که دشمنان انقلاب وارد صحنه شدند، همه ما قبول داريم که دشمنان قسم خورده‌ای داريم که با انقلاب و نظام مخالفند و چون منافع خود را در خطر می‌بينند، سعی دارند از هر فرصتی استفاده کنند و ديديم که آشوبگران از اين موقعيت استفاده کردند.
وی با طرح اين پرسش که آيا وقتی شکست می‌خوريم، بايد بازی را به هم بزنيم، ادامه داد: از ۲۵ خرداد به بعد اتفاقاتی که افتاد از سوی افرادی بود که اساسا با نظام مشکل داشتند که صف آنها از مردم جداست. نبايد اجازه می‌داديم امنيت ملی و منافع کشور به خطر بيفتاد و دليل اين مساله اين است که معنای پيروزی و شکست را نمی‌دانيم و غيرعقلانی و غيرمنصفانه حرکاتی را انجام می‌دهيم که انقلاب و نظام را دچار مشکل می‌کنيم.
شهردار تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه ادامه داد: وقتی رهبری در نماز جمعه در پيشوای خدا و مردم عرض می‌کنند که من امانت‌دار رای مردم هستم و کسانی که اعتراض دارند اعتراض را به مراجع قانونی ارجاع دهند، ديگر جای ابهامی واقع نمی‌ماند، معتقدم نامزدهای معترض نبايد فرصت را از دست بدهند و پيش از اعلام نتيجه، قضاوت کنند.
قاليباف در مورد اظهارنظرهای کشورهای اروپايی در خصوص انتخابات ايران نيز گفت: در اين که ما دشمنانی داريم که اطراف ما را گرفتند که با اساس انقلاب و نظام مخالف هستند و در کمين‌اند که از فرصت‌ها استفاده کنند، ترديدی وجود ندارد. اما از آن طرف ما بايد دقت کنيم تا آنها طعمه‌ای نبينند که بخواهند اين فرصت را به نفع خود استفاده کنند، آنها دنبال منافع خود هستند.
قاليباف با تاکيد بر اينکه نامزدها بايد نسبت به دو موضوع، مواضع خود را صريحا روشن کنند، ادامه داد: نامزدها بايد موضع خود را نسبت به اغتشاش‌گران فرصت طلب يعنی کسانی که سلاح گرم و سرد داشتند و با نيروها و مردم درگير شدند، روشن کنند. همچنين بايد مواضع خود را در مقابل دشمنان خارجی شفاف و روشن اعلام کنند و اينها از مسايلی است که نمی‌توان در مقابل آن دو پهلو رفتار‌کرد.
وی تاکيد کرد: دشمنان ما در کمين هستند. نبايد کاری‌کنيم که به کشور ما آسيب بزنند، رمز پيروزی ما در انقلاب وحدت کلمه بود و بايد يقين داشته باشيم، هيچ مسوولی در نظام جمهوری اسلامی و در راس آنها مقام معظم رهبری، اجازه نمی‌دهند تقلبی صورت بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016