سه شنبه 12 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد صدر حاج سيدجوادی، عزت الله سحابی و ابراهيم يزدی هموطنان شيعه و سنی در زاهدان را به آرامش دعوت نمودند، ميزان نيوز

ميزان: احمد صدر حاج سيدجوادی، عزت الله سحابی، رئيس شورای فعالان ملی- مذهبی و ابراهيم يزدی، دبير کل نهضت آزادی ايران با انتشار بيانيه مشترکی در خصوص حوادث سيستان و بلوچستان، از هموطنان شيعه و سنی در زاهدان خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند. متن بيانيه سحابی و يزدی به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز پنج شنبه هفتم خرداد ماه، انفجاری هولناک موجب به شهادت رسيدن و زخمی شدن تعداد زيادی از هم ميهنان در مسجدی در زاهدان شد. وقوع اين رويداد تروريستی که مخالف آموزهای اوليه و بديهی دين مبين اسلام و خلاف موازين حقوق بشری است، موجب تأثرو تأسف عميق همه ايرانيان گرديد. اينجانبان ضمن محکوم نمودن اين اقدام جنايتکارانه و اعلام تسليت و همدردی با خانواده های داغدار، توجه ملت بزرگ ايران و مسئولين و نخبگان سياسی را به نکات زير معطوف می نمائيم :

۱- دستاويز قراردادن تعصبات دينی و مذهبی برای پيشبرد اهداف سياسی به نحوی که باعث کشته شدن مردم بی دفاع و مسلمان شود نتيجه ای جز پايمال کردن مصالح دينی و منافع ملی در پی نخواهد داشت. در پيش گرفتن چنين روش هايی از سوی برخی گروه های قشری در تضاد روشن با رحمانيت حاکم بر دين اسلام است و عاملان آن بنا به فرموده قرآن کريم به سزای دنيوی و اخروی اعمال خود خواهند رسيد.

اينجانبان هر اقدام و عملی که وحدت ملی و همزيستی مسالمت آميز مذاهب اسلامی را خدشه دار نمايد، بشدت محکوم کرده و عموم نخبگان و علمای دينی را به تلاش در جهت حفظ آرامش دعوت می کنيم. بديهی است دولتمردان نيز در اين راستا وظيفه و رسالت خطيری بر دوش داشته و لازم است از هر گونه عمل نسنجيده ، شتابزده و غير کارشناسی پرهيز نمايند.

۲- به دنبال اين حادثه، تنی چند از متهمين در ملاء عام اعدام گرديدند. اعدام اين سه تن، که در هنگام وقوع جنايت در زندان بوده اند، آنهم بعد از مدت زمانی اندک از حادثه، ابهاماتی ايجاد کرده است. نقش اين افراد در حادثه بمب گذاری پنج شنبه چه بوده است؟ آيا روند دادرسی و بررسی پرونده اين افراد مسير قانونی را طی کرده است ؟ و آيا اين افراد از کليه حقوق خود، همچون حق برخورداری از وکيل و دادگاه صالحه برخوردار بودند؟ شفافيت در اين مورد و لحاظ نمودن موازين قانونی در ايجاد آرامش عمومی نقش بسزايی خواهد داشت.

۳- متأسفانه در پی تعرض عده ای نا شناس به مولوی عبدالحميد از شخصيت های محترم دينی اهل سنت در بلوچستان و وارد شدن جراحاتی به ايشان، برخی در گيری ها در سطح شهر زاهدان رخ داده که تلفات و خساراتی هم در پی داشته است.

ما ضمن محکوم کردن اين بی حرمتی، از علمای اعلام شيعه و سنی می خواهيم تا با ايفای نقش تاريخی، دينی و ملی خود در پی باز گرداندن آرامش به منطقه بر آمده و از دولتمردان و مسئولان محلی نيز می خواهيم ضمن پرهيز از هرگونه اقدام شتاب زده و غير قابل توجيه، هر چه سريع تر با عاملان و آمران احتمالی اين قبيل جنايات و بی احترامی ها و کسانی که به تنازعات مذهبی دامن ميزنند، برخورد قانونی و جدی صورت گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016