شنبه 24 مرداد 1383

طه هاشمي: هيچ‌كس حق ندارد توانمندي‌هاي نخست‌وزير بحران‌هاي 8 سال جنگ را نفي كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
طه هاشمي گفت: ترديدي كه امروز در چهره‌هاي توانمند نظام براي حضور و يا حضور نيافتن در عرصه‌ي انتخابات رياست جمهوري وجود دارد به دليل عدم اطمينان به آينده است؛ زيرا اين اشخاص اطمينان ندارند كه اگر در معرض انتخابات قرار گيرند و حتي انتخاب شوند امكان اداره‌ي امور كشور را دارند و يا خير.

اين روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، انتخابات رياست جمهوري را در زمره‌ي اساسي‌ترين و مهمترين انتخابات در نظام جمهوري اسلامي و هر نظام دموكراتيك ديگر دانست و اظهار داشت: انتخابات رياست جمهوري از آنجا كه با برگزاري آن شخص دوم مملكت و اولين شخصيت اجرايي كشور برگزيده مي‌شود از اهميت والايي برخوردار است لذا طبيعي است كه بايد همه‌ي توجهات نسبت به انتخاب فردي كه بتواند اين پست هم را برعهده بگيرد معطوف شود و همه‌ي جريانات و گروههاي سياسي و ملت دقت لازم را براي اين انتخاب كند.

وي با بيان اينكه قوه‌ي مجريه نسبت به قواي ديگر از اهميت بيشتر و ويژه‌اي برخوردار است افزود: اگر دستگاه اجرايي كشور وظيفه‌ي خود را به درستي بشناسد و نيازها را رصد و برپايه‌ي آن امور اجرايي كشور را هدايت كند دستگاههاي ديگر نيز به تبع آن فعال مي‌شوند و به نوعي در رفع نيازهاي كشور و مطالبات مردم با دقت بيشتري تلاش مي‌كنند. هر چند كه ممكن است دستگاه اجرايي كشور نسبت به دو قوه‌ي ديگر از نظر جايگاه و استقلال در يك سطح باشد اما اهميت اين دستگاه بيش از دو دستگاه ديگر است.

معاون امور بين‌الملل، حقوقي و پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با تاكيد بر اينكه اگر در انتخاب رييس دستگاه اجرايي كشور دقت لازم نشود، فرصت‌ها از دست رفته و مشكلات كشور بيشتر خواهد شد؛ درباره‌ي ويژگي‌هاي شخصي كه قصد كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري را دارد ابراز عقيده كرد: فردي كه در جايگاه رييس‌جمهور نظام جمهوري اسلامي قرار مي‌گيرد بايد از هر حيث توان لازم را براي اداره‌ي اجرايي كشور داشته و از قدرت و جسارت تصميم‌گيري برخوردار باشد و علم و انديشه‌ي لازم را براي تمشيت امور داشته و شخصيتي باشد كه امكان تصميم‌گيري و تصميم‌سازي در شرايط مهم و بحراني كشور را داشته باشد و تيمي كه براي قوه‌ي مجريه انتخاب مي‌كند افرادي باشند كه از لياقت و توان كافي و لازم براي قرار گرفتن در اين جايگاه برخوردار باشند.

به اعتقاد اين روزنامه‌نگار؛ اگر فردي ضعيف در جايگاه رييس‌جمهور نظام قرار گيرد قاعدتا افرادي را كه به عنوان همكار خود انتخاب مي‌كند افراد ضعيفي خواهند بود، از اين رو بايد تمام توجهات به اين باشد كه رييس جمهوري انتخاب شود كه بسيار توانمند و فهيم باشد تا افراد توانمند و عالم حاضر باشد در كنار وي قرار گيرند و با آن همكاري كنند.

هاشمي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم كشور از وضعيت فعلي نجات پيدا كند و به سطح توسعه يافتگي مطلوب برسد بايد صرف نظر از اينكه كدام جناح سياسي مي‌تواند فرد مورد نظر خود را به كرسي رياست جمهوري برساند، فكرها متوجه اين مساله‌ي مهم باشد كه چه فردي با چه گرايش و جناح سياسي اين استحقاق و توانمندي را دارد كه كشور را مديريت و از موقعيت‌هاي نادرست نجات دهد.

معاون امور بين‌الملل، حقوقي و پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با بيان اينكه امروز بعد از گذشت 26 سال از پيروزي نظام جمهوري اسلامي نمي‌شود همه‌ي گناه‌ها، كمبودها و نواقص را به دوران گذشته نسبت داد خاطرنشان كرد: بايد از امكان انتخاب رييس‌جمهور استفاده و فردي براي اين پست برگزيده شود كه بتواند از ظرفيت‌هاي نظام استفاده و كشور را به بهترين نحو اداره كند.

وي فراهم كردن امكان حضور چهره‌هاي توانمند و قدرتمند از طريق اعتمادسازي را عامل انتخاب پرشور دانست و افزود بايد در اين امر اعتمادسازي شود يعني هم مردم با اعتماد كامل از اينكه با آزادي مي‌توانند كانديداي مورد نظر خود را انتخاب كنند به پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و هم افرادي كه شاخص‌ها و توانمندي لازم را دارند با طيب خاطر خود را در اين عرصه عرضه كنند.

به گفته‌ي اين روزنامه‌نگار: متاسفانه امروز عموم جريانات و گروههاي سياسي مصالح ملي را ناديده مي‌گيرند و اگر رقيبشان پيروز ميدان شود با تمام توان سعي مي‌كنند كه جلوي موفقيت وي را بگيرند در حالي كه در همه‌ي نظام‌هاي پيشرفته‌ي دنيا وقتي كه فردي از يك جناح سياسي راي مي‌آورد علي‌رغم ادامه‌ي رقابت‌ها اما آنجا كه مرز مصالح ملي و پيشرفت كشور به صورت عموم مطرح مي‌شود همه با هم همكاري مي‌كنند و به هيچ عنوان حزب رقيب از موفقيت دولت جلوگيري نمي‌كند بلكه به جاي تخريب چهره‌ي رقيب و تحميل خود بر جامعه تنها سعي مي‌كند برنامه‌هاي قوي‌تر و جامع‌تري را در انتخابات بعدي از خود عرضه كنند.

وي عدم اين امر در جامعه را موجب ايجاد ترديد در چهره‌هاي توانمند جامعه دانست و ادامه داد: نبايد در كشور اين فكر ايجاد شود كه افراد توانمند در كشور كم است زيرا نيروهاي توانمند زيادي در كشور وجود دارد اما متاسفانه نوعا اين افراد جرات عرضه‌ي خود را ندارند زيرا فكر مي‌كنند ممكن است رقبا به تخريب چهره‌ي آنها بپردازند.

اين روزنامه نگار مهندس ميرحسين موسوي را يكي از چهره‌هاي برجسته‌ي نظام معرفي كرد و ادامه داد: موسوي شخصيتي است كه در زمان حضرت امام(ره) مورد اعتماد ايشان بود، لذا هيچ‌كس نمي‌تواند و حق ندارد توانمندي‌ها و شخصيت فردي كه در بحران‌هاي 8 سال جنگ، اداره‌ي امور را در پست نخست وزيري برعهده داشته، نفي كند، اما براي مهندس موسوي هم همانند ساير شخصيت‌هاي ديگر بايد اعتمادسازي صورت گيرد و اين امكان فراهم شود كه بتواند در صحنه حضور يابد.

به گفته‌ي هاشمي؛ مجموعه‌ي دستگاههاي نظام كه مسوول برگزاري انتخابات هستند قبل از هر كار ديگر ‌بايد در كشور اعتمادسازي كنند كه هم شخصيت‌هايي نظير مهندس موسوي و هم مردم با خيال آسوده در عرصه‌ي انتخابات حاضر شوند.

اين روزنامه‌نگار، مهندس موسوي را يك شخص اصلح براي پست رياست جمهوري دانست و گفت: علي‌رغم اينكه برخي معتقدند پست رياست جمهوري بايد به چهره‌هاي جوان سپرده شود اما بايد اذعان داشت كه علي‌رغم اينكه در تاثيرگذاري جوانان شكي نيست اما در همه‌ي دنيا در اين سطح اشخاص باتجربه و توانمند انتخاب مي‌شوند لذا نمي‌شود در اين انتخاب ريسك كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمي با تاكيد بر اينكه نمي‌شود كشور را به دست يك جوان كه به هيچ وجه تجربه‌ي اداره‌ي امور اجرايي را ندارد سپرد، افزود: امروز خود جوانان كشور نيز بيشترين تكيه‌شان اين است كه مطالباتشان به نحو احسن جواب گيرد از اين رو اگر شخصيتي چون مهندس موسوي و يا هاشمي رفسنجاني اصرار بر حضور جوانان بر عرصه دارند بيشتر به مفهوم اين است كه فردي حاضر شود كه داراي فكر و نيروي جواني باشد و بتواند به مطالبات جوانان و عموم ملت به نحو احسن پاسخ دهد.

طه هاشمي در پايان متذكر شد: اگر حيثيت و شخصيت افراد ارزشمند و توانمند نظام چون هاشمي رفسنجاني به راحتي تخريب و خدشه‌دار شود قطعا اينگونه افراد براي حضور در عرصه عطاي قدرت را بر لقايش مي‌بخشند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10896

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طه هاشمي: هيچ‌كس حق ندارد توانمندي‌هاي نخست‌وزير بحران‌هاي 8 سال جنگ را نفي كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016