تهران-خبرگزاري كار ايران
محسن كديور گفت: شاخص حكومت سالم از حكومت ناسالم مساله عدالت و ظلم است. نه اسلام و كفر و نه مساله فقاهت يا عدم فقاهت.
وي كه در مراسم برگزار شده از سوي جبهه مشاركت ايران اسلامي در كانون توحيد، تحت عنوان «علائم ولايت جائر» در شب عاشورا سخنراني ميكرد، به طرح اين سئوال پرداخت: ولايت جائري كه در شرع مقدس حرام شمرده شده، هر گونه همكاري با او ممنوع داشته شده و تبعيت از او با تاكيد فراوان مورد نقد قرار گرفته است، از چه شرايطي برخوردار است؟
وي در پاسخ به اين پرسش اظهار داشت: طبق فرموده پيامبر اكرم (ص)، حكومت با كفر ميپايد ولي با ظلم دوام نميآورد. آنچه كه شرط اساسي يك حكومت سالم است، قبل از تدين، دادگري است و رعايت حق و حقوق است و حكومتها در اين اسلام و ساير اديان مساله ثانوي هستند و نه مساله اوليه.
وي با تاكيد بر بديهي بودن اين اصل در دين افزود: متاسفيم از اين كه در زماني زندگي ميكنيم كه مسائلي با ظاهرسازي و رياكاري،از مساله اساسي عدالت و دادگري و انصاف با اهميتتر شمرده شده است.
وي با ذكر رواياتي در اهميت شرط عدالت در حكومت افزود: قيام امام حسين (ع) قيام عليه ولايت جائر است. ترديدي نداريم كه شرعاً نبايد تن به ولايت جائر داد و با او همكاري كرد.
وي با تاكيد بر اين كه شناخت جائر به لحاظ ديني، ارشادي و به حكم عقل است و تقليدي نيستند، افزود: كليات براي شناخت جائر را از علما ميپرسيم، اما جزئيات در مقام تطبيق؛ وظيفه شرعي تكتك مكلفان و مومنان است.
وي افزود: جور و عدل، بيش از آن كه صفت شخص باشد، بايد به عنوان صفت نظام و سيستمها در نظر گرفت و در ولايت جائر، جور صفت نحوهي اداره جامعه است و نه صفت والي. البته بي شك اگر كسي ولايتاش جائرانه باشد، در عدالت شخص او هم جاي شك است.
وي تاكيد كرد: امروز در نظامهاي جائرانه ميكوشند به رفتار خود ظاهر قانوني دهند. لذا امروز پيش از آنكه قانوني بودن اداره جامعهاي شرط باشد، عادلانه بودن قانون آن جامعه شرط است. اشتباهي كه برخي بزرگان جامعه ما در آغاز اصلاحات انجام دادند همين نكته بود كه بر مطلق قانون انگشت گذاشتند و نه عادلانه كردن قانون.
كديور تصريح كرد: اگر امروز در جامعهاي پشت كوه قاف، آمدند و قانوني نوشتند و در آن تصريح به نامحدود بودن اختيارات راس هرم قدرت سياسي كردند، نميتوان روي اين قانون انگشت نهاد.
وي از فرهنگ بومي و ملي به عنوان پوششي ديگر براي حكومت جائرانه نام برد و افزود: فرضاً در جامعهاي ديني، روش جائرانه حتماً خود را به لباس دين در ميآورد و به قول ميرزاي ناييني در آن جامعه با استبداد ديني مواجه خواهيم بود كه به مراتب از استبداد مطلق خطرناكتر است.
كديور با تقسيمبندي شاخصههاي حكمت جائر در چند عنوان، امكان انتقاد آزادانه و مخالفت مسالمتآميز با حكومت را اولين شاخصه عنوان كرد و افزود: بحث از به دست گرفتن اسلحه نيست، بلكه بحث از سخن گفتن آزاد، روزنامههاي آزاد، اينترنت و ... است و اين كه آيا ميتوان از اين حكومت و مقامات مسئول او پرسش كرد يا نه؟
وي تاكيد كرد: اگر در جامعهاي مقامي وجود داشت كه او در هيچ نهادي موظف به پاسخگويي نباشد؛ در اين صورت اولين شاخصه جائرانه بودن آن نظام محقق شده است.
وي افزود: اگر اين نهادها به مشكل اسمي در جامعه باشد، عدالت هم اسماً در آن جامعه برقرار است و اگر اين نهادها رسماً برقرار باشند، عدالت هم رسماً برقرار است.
وي تاكيد كرد: امام علي (ع) ميفرمايد «پنداريد حقي كه بر من گفته شود بر من سنگين ميآيد. هر كسي كه شنيدن حق بر او سنگين باشد، عمل به آن برايش دشوارتر است».
وي همچنين به «امنيت مالي منتقدان و مخالفان قانوني» اشاره كرد و گفت: اگر مخالفت صرف نكند و حكومت جائر كاري كند كه مشكلات زيادي براي منتقدين ايجاد شود، يكي ديگر از شاخصهها محقق شده است.
كديور امنيت آبرويي را مشخصه ديگري عنوان كرد و گفت: در جامعهاي كه هر روز منتقدان مورد تعرض و هجوم دستگاههاي حكومتي قرار ميگيرند، پروندههاي نادرست و امور دروغ به آنها نسبت داده ميشود، امنيت آبرويي آنها به هم خورده است.
وي افزود: بايد ديد حكومت با مخالفان و منتقدان خود مودبانه سخن ميگويد و يا بيادبانه. همان طور كه علي (ع) مخالفان و منتقدان خود مودبانه سخن ميگويد و يا بيادبانه. همان طور كه علي (ع) مخالفان خود را كه شمشير كشيده بودند، برادران خود ميدانست كه به او و يارانش ستم كردهاند و به آنها مشرك و كافر و منافق و ايادي دشمن نميگفت.
وي «بيعت تحميلي» را شاخص ديگر ولايت جاءر معرفي كرد و اظهار داشت: علت قيام سيدالشهدا همين مساله بود. بيعت حق است و تكليف نيست.
وي شاخص دوم را اينگونه عنوان كرد: حكومتي كه برخلاف اراده ملي، افكار عمومي و رضايت شهروندانش اقدام ميكند، حكومت جائر است.
وي تصريح كرد: اگر جايي رضايت مردم در مقابل رضايت خالق قرار گرفت، مومن بودن اقتضا ميكند رضايت خود را مقدم بدانيم. اما بحث از رضايت مردم در امور مباح است و اكثر مسائل سياسي در اين حوزه قرار ميگيرند.
شاخصه سوم حكومت جائر در اسلام از ديد كديور «ميزان تملق، مداحي و شخص پرستي» بود.
وي در اين زمينه اظهار داشت: بايد ديد چه ميزان اشخاص محور هستند و نه اقوال و ملاكها.
وي افزود: در يكي از نمايشگاههاي بينالمللي كتاب در خارج از كشور ديدم هر جامعهاي كه از مردمسالاري و دموكراسي دورتر بود عكس رهبرانش در غرفههاي اين كشورها بزرگتر بود.
وي تاكيد كرد: زمامداران بايد جايشان در قلب مردم باشد. نيازي به عكس بيروني نيست. مهم اين است كه راز پيشرفت مردم با مداحي و تملق است يا با قابليتها؟
اين پژوهشگر ديني با اشاره به «عهدشكني» به عنوان چهارمين شاخص حكومت جائر گفت: حكومتي كه به راحتي عقودي را كه با مردم بسته است، ميگسلد، نشانه بيادبي ديني آن حكومت است.
وي افزود: بيشترين امري كه در دين ما بر آن تاكيد شده است، قرارداد و عهدي است كه ميبنديم. مهم هم نيست كه با چه كسي باشد، حتي اگر طرف قرار داد كافر باشد.
وي تصريح كرد: حكومتي كه به قانوني كه خود وضع كرده، عمل نميكند مانند متولي امامزادهاي است كه قبل از همه آبروي امامزاده خود را از بين برده است.
كديور شاخص پنجم حكومت جائر در اسلام را «عدم صداقت، دورويي و تزوير» نام برد و گفت: حكومتي كه با مردم خود يك رو نباشد، با زبان صادقانه با مردم سخن نگويد، فرماني علني و فرماني پنهاني داشته باشد، مردم را با فرمان علني سرگرم كند، اما به خواص و مسئولين و منصوبين فرمان خاص صادر كند، در چنين حالتي مردم به آن حكومت اطمينان نخواهند كرد.
وي تاكيد كرد: حكومت به مردم خود نياز دارد. براي روزهاي سختي و مبادا بايد طوري بود كه اگر حكومت سخني گفت، مورد پذيرش مردم قرار گيرد. اما اگر حكومتي وقت و بي وقت به مردم دروغ گفت، مانند چوپان دروغگويي ميشود كه وقتي گرگ واقعاً آمده، هر چه فرياد ميكشد ديگر كسي باور نميكند.
وي با اشاره به اين كه «دروغ» از گناهان كبيرهاي است كه عدالت را ساقط ميكند، افزود: اگر كسي يك بار دروغ گفت و توبه نكرد، عدالتش رفته است، اما اگر كسي رويهاش در اداره حكومت، عدم صداقت شد، آن وقت به شكل نهادينه از اين روش پسنديده ديني فاصله گرفته است.
وي افزود: صداقت آيينه اين است كه آيا ولايت عادلانه است يا جائرانه. هر كسي ميتوان در اين زمينه به ضمير ذهني خود مراجعه كند.
شاخص ششم حكومت جائر در اسلام را كديور اين گونه بيان كرد: اگر حكومتي از مردم خود تقاضاي اطاعت مطلق، تبعيت محض و بي چو و چرا كرد، بي برو برگرد ضوابط حكومت جائر را در خود محقق كرده است.
وي افزود: اين عبارت شرك آلودي است براي غير معصوم. ما حق نداريم از احدي غير از خدا و رسول و ائمه اين گونه اطاعت كنيم. حتي نسبت به رسول و ائمه هم اين گونه اطاعت كردن جاي بحث دارد.
وي با اشاره به آيه 31 سوره توبه افزود: خداوند يهوديان را خدمت ميكند كه اينها روحانيون خودشان را به جاي خدا، «رب» گرفته بودند. در اين مورد امام معصوم ميفرمايد آنها روحانيون خود را سجده نميكردند، بلكه اطاعت كردند از روحانيونشان در معصيت خداوند.
وي افزود: حكومتهاي سالم، مردم را پرسشگر و منتقد ميخواهند. مردم را چون گوسفند ميخواهد. حكومتي كه فكر ميكند هر چه مردم كمتر پرسشگر باشند و احمق باشند، پس بهترند، اين حكومت از مسير عدالت خارج شده است.
كديور افزود: شاخص هفتم كه نزديك به شاخص ششم است، قايل شدن به اختيارات نامحدود و مطلق و نظارت ناپذير يا به زبان ديگر تمركز قدرت و عدم توزيع عادلانه آن در جامعه است.
وي در ادامه اظهار داشت: براي اين كه قدرت پاك و سالم باشد، چارهاي نداريم جز اين كه قدرت را پاسخگو و مسئول كنيم. بعضي نهادهاي نظارتي را بر پا كنيم كه سنتي ديني و اسلامي است و صرفاً از فلاسفه غربي نيامده است.
وي با ذكر برخي روايات ديني تاكيد كرد: كسي كه اين امر را انكار كند مانند اين است كه ساير ضروريات ديني مثل نماز را منكر شود.
وي افزود: فعال مايشاء بودن و مطلقالاختيار بودن غير معصوم را هر كس از احكام دين بشمارد، لااقل مبدع خواهد بود. مقام «لايسئل و عما يفعل و هم يسئلون» فقط مقام ربوبي است و از غير او امكان پرسش وجود دارد.
وي در بيان شاخص هفتم و با اشاره به شيوه حكومت ديكتاتور عراق، صدام، گفت: ولايتي جائر است كه در آن محدوديت زماني براي تصدي قدرت سياسي پيشبيني نشده باشد و قدرت سياسي موقت نباشد و مادامالعمر باشد.
وي افزود: آب كه مايع حيات است اگر بماند ميگندد. اگر ميخواهيم قدرت مرداب نشود، بايد چون رودخانه جاري شود.
كديور شاخص نهم حكومت جائر در اسلام را «چگونگي قضاوت در جامعه» معرفي كرد و افزود: اگر عقربه قضاوت را سياست تعيين كرد و قضاوت بيطرفانه نباشد و مطابق انصاف و عقل نباشد، نشانه جور حكومت است.
كديور دهمين و آخرين شاخصه حكومت جائر را «عدم توزيع عادلانه ثروت" معرفي كرد و اظهار داشت: اگر در جامعهاي ثروت ملي به شكل عادلانهاي تقسيم نشود و به قول حضرت علي (ع) كوه ثروت در مقابل درههاي عميق فقر ايجاد شده باشد، نميتوان گفت آن جامعه عادلانه است.
وي تصريح كرد: اين مسائل هم با دستورالعمل و بخشنامه حل نميشود. تعديل اقتصادي بيش از همه به علم و دانش اقتصاد نياز دارد. مهم اين است كه مقربان به درگاه قدرت از امتيازات بيشتر مالي بهرهمندند يا خير.
وي پس از ذكر 10 شاخص حكومت جائر گفت: وظيفه شرعي در مقابل ولايت جائر كاري است كه سيدالشهدا صورت داد و زندهياد مرحوم دكتر علي شريعتي در اين زمينه گفت: آنها كه رفتند كار حسيني كردند و آنها كه ماندند كار زينبي كنند و گرنه يزيدياند.
كديور در بخش پرسش و پاسخ در رابطه با جايگزيني حكومت سكولار به جاي حكومت ديني براي رفع برخي موانع، ضمن اظهار مخالفت گفت: امروز سوء استفاده از دين به جايي رسيده كه براي همراهي دين عدهاي هوس مخالفت ميكنند.
وي افزود: حكومت در حد و ذات خود امري ديني نيست و حكومت وظيفه اصلياش تامين امنيت و نظم و رفاه عمومي است.
وي تاكيد كرد: اگر حكومتي ديني ميشود، جامعه است كه آن را ديني ميكند. در يك جامعه ديني از باب «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» حكومت نميتواند نسبت به ارزشهاي ديني بيتفاوت باشد.
وي افزود: امر حكومت داري امري فني است و ربطي به اين دين و آن ديني ندارد. ترافيك، آلودگي هوا و تورم و ... اينها ربطي به دين ندارند. اما اگر منظور اين باشد كه ارزشهاي ديني را نخواهيم كه در جامعه رعايت كنيم، من نميپسندم.
وي تاكيد كرد: چاره درد ما پناه بردن به حكومت سكولار نيست. مشكل ما جهل برخي از جامعه است كه برخي نااهلان از آن استفاده ابزاري ميكنند. برخي از رقت احساس ديني مردم سوء استفاده ميكنند.