پنجشنبه 20 آذر 1382

پرويز ورجاوند در تبريز: جنبش هاي دانشجويي مطالبات "ملي" دارند، پيمان پا کمهر

پرويز ورجاوند
دکتر پرويز ورجاوند

"دكتر پرویز ورجاوند" سخنگو و عضو شورای رهبری "جبهه ملی ایران"، در ميزگرد بزرگداشت "جنبش دانشجويي نيم قرن مبارزه " که به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند تبريز، در اين دانشگاه سخنراني مي کرد ، با تقسیم دوره تاریخی 50 ساله جنبش دانشجویی به تحلیلی در خصوص دوران 25 ساله اول این جنبش پرداخته و گفت: جنبش هاي دانشجويي كه نقش آفرين بودند در بر گيرنده تقاضاهاي يك گروه معیني از جامعه نبوده، عمده موارد در كشورهاي جهان سوم جنبش هاي دانشجويي حالت فراگير دارند و خواست هاي ملي در آن مطرح شده و زبان گوياي ملتي استكه از مرحله اي به مرحله ديگر به قصد دگرگوني راه مي سپارد . حتي در حكومت هايي كه تلاش كرده اند جنبش دانشجويي و دانشگاه را با ديد خاصي بوجود بياورند، سرانجام جنبش دانشجويي در مسير خلاف جهت حركت كرده و حاکمان را وادار به تمكين و تسليم نموده است .
سخنگوی"جبهه ملی ایران" افزود : جنبش دانشجويي برخلاف آنچه تصور مي شود نه تنها مربوط به نيم قرن گذشته است بلکه راه تا مرز يك قرن پيش مي برد. در سال 1327 و 1328 حرکت دانشجويان ، حركت ملي و تقاضاها حول مسايل ملی و براي طلب كردن آزادي بوده كه موجب خيزش نهضت ملي ايران شده و از دكتر مصدق حمايت مي كند.
وی ادامه داد : در جريان جنبش مشروطه خواهي در تبريز دانش آموزان دبیرستان لقمان به مسجد جامع تبريز رفته و در كنار ديگر گروه ها براي استقرار مشروطه تلاش مي كنند.
"دكتر ورجاوند" یادآور شد : پس از كودتاي28 مرداد شعله مبارزه توسط جنبش دانشجويي روشن نگهداشته شده و از فرداي آن روز نهضت مقاومت ملي شروع به كار مي كند.
وی گفت : 16 آذر 1332 حركتي بود كه از 12 آذر ماه در تهران شروع شد چرا كه قصد داشتند دكتر مصدق را به محاكمه برده ، با انگلستان تجديد رابطه کرده و نيكسون به عنوان معاون رياست جمهوري آمريكا به ایران می آمد تا حاصل كودتاي انگليسي و آمريكا يي در ايران را ببيند که دانشجويان تظاهرات کرده و به صورت خونين سركوب مي شوند ، تا در سال 1339 بار ديگر حركت جنبي ملي ايران به رهبري جبهه ملي از درون دانشگاه آغاز شد.
سخنگو ی "جبهه ملی ایران" ادامه داد : به مناسب 16 آذر مراسمي در مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بر پا شد و چهره هايي از دانشجويان وابسته به جبهه ملي به سخن پرداختند ، كه درخشان ترينشان " پروانه اسكندري " بود كه با آن شور و هيجان از مبارزات ملي دانشجويان سخن گفت و دانشجويان را براي مبارزه تهيج كرد و آن شير زني كه اين حركت را آغاز كرد و از پاي ننشست. " پروانه فرهر " هميشه براي آزادي و استقرار حاكميت ملي در اين سرزمين تلاش كرد و اين پرچم را تازمانيكه قلبش مي طپيد حفظ كرد و سرانجام دژخيمانه كه جرات موضع گيري علني را نداشتند قلب او را نشانه رفتند ولي راه او همه چنان تا استقرار حاكميت ملي ادامه خواهد يافت.
"دكتر ورجاوند " در پاسخ به پرسشی در خصوص روند اصلاحات گفت : جريان اصلاحات نتوانست در مدير مردم گام هاي بلند و اساسي را بر دارد، در طول تاريخ ايران اين چنين اكثريت شكننده اي نديده ايم که با توقف شديد مواجه باشد. که اين بر مي گردد به ساختار حاكميت، ما معتقديم كه قانون اساسي در شرايط كنوني پاسخگوي منافع ملي نبوده وكشور بايد از چرخه معيوب حركت "انتصابي" به يك حركت "انتخابي مستقيم " در آيد تا با انتخاب ملت حاكميت ملي در ايران بوجود بيايد.

پيمان پا کمهر – روزنامه نگار در تبريز
www.Tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel: +98 411 5531723

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2102

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرويز ورجاوند در تبريز: جنبش هاي دانشجويي مطالبات "ملي" دارند، پيمان پا کمهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016