شنبه 30 شهریور 1387

گسترش ابعاد بحران شير خشک در چين، رادیو فردا

با قربانی شدن چهارمين کودک چينی و بستری شدن صدها کودک به دليل مصرف شير خشک آلوده و افشاگری های برخی افراد مطلع، ابعاد بحران شير خشک در چين بيش از پيش گسترده تر شده است.

بر پايه گزارش های منتشر شده، تاکنون ۶۲۰۰ کودک به دليل مصرف شيرخشک های آلوده شرکت «سانلو»، بيمار شده اند، که به گفته مقام هايی چينی، چهار نفر از آنها جان خود را از دست داده اند. دليل آلودگی اين شير خشک ها، افزوده شدن ملامين صنعتی به اين فرآورده بوده است.

ملامين ماده ای صنعتی است که استفاده از آن در فرآوردهای غذايی ممنوع است. خوردن غذاهای آلوده به ملامين می تواند به ايجاد سنگ کليه يا به نارسايی کليه بينجامد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقام های چينی تا کنون ۱۸ نفر را در پيوند با اين آلودگی ها دستگير کرده اند. يان ون هوآ، رييس شرکت سانلو از جمله افراد بازداشت شده اين پرونده است.

در تحولی ديگر، يک سهام دار نيوزلندی شرکت سانلو روز جمعه اعلام کرد که به وی در ماه اوت و پيش از آغاز بازی های المپيک اطلاع داده شده بود که در توليدات شرکت سانلو مشکلی وجود دارد.

وی افزود که دولت نيوزلند را در جريان اين مشکل قرار داد و دولت نيوزلند نيز اين مسئله را به اطلاع مقام های چينی رساند.

از سوی ديگر، توزیع کنندگان محصولات شرکت سانلو در استان هبی، مقر مرکزی شرکت سانلو، با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که اين شرکت در ماه ژوئيه از آنها خواسته بود همه فرآورده های اين شرکت را از بازار جمع آوری کنند.

اثبات اين ادعاها به معنای اين است که شرکت سانلو از آلودگی محصولات خود مطلع بوده و آن را پنهان کرده است.

ژانگ يوکيانگ، يکی از توزيع کنندگان محصولات سانلو، گفت: «شرکت سانلو از ما خواست همه شيرخشک هايی را که بين سال ۲۰۰۷ تا ژوييه ۲۰۰۸ توليد شده بودند، از قفسه ها جمع کنيم.»

وی اضافه کرد: «اوضاع عجيب و به هم ریخته شده بود. در اوايل ماه اوت، آنها به دوباره به سراغ ما آمدند و گفتند همه شيرخشک هايی را که ما به تازگی در قفسه های جمع کرده بودیم، نتوانسته اند استانداردهای هوايی را کسب کنند.»

ژانگ يوکيانگ گفت: هرگز نفهميد منظور از استاندارد هوايی در مورد شير خشک بچه چه معنايی می تواند داشته باشد و مسئولان شرکت سانلو هم چيز بيشتری به وی نگفتند.

ليانگ ژيان کيانگ، يک توزيع کننده ديگر، نيز گفت: « آنها در ماه ژوئيه به من گفتند محصول بهتری به (بازار)خواهد آمد که دارای کيفيت بهتری است. آنها در ماه های اوت و سپتامبر هم دوباره همين را گفتند.»

روز جمعه، ابعاد اين بحران در چين ابعاد گسترده تری پيدا کرد؛ پس از آزمايش های صورت گرفته مشخص شد که در شير مايع توليده شده توسط سه شرکت بزرگ لبنیات سازی چين نيز ماده صنعتی ملامين وجود دارد.

برپايه گزارشی که اداره کل نظارت بر کيفيت چين منتشر کرد، نزديک به ۱۰ درصد نمونه های شير مايع شرکت های «منگ نيو» و «ييلی آلود» به ملامين هستند. همچنين در شرکت لبنيات سازی « برايت» نيز آلودگی ديده شده است.

اداره کل نظارت بر کيفيت چين در بيانيه ای که به همين مناسبت منتشر کرد، نوشت: کسانی را که مسئولان اين آلودگی ها هستند «به شدت مجازات می کند».

در همين حال، شرکت آمريکايی استارباکس که در چين ۳۰۰ کافه دارد، اعلام کرد: همه فرآورده های لبنی شرکت منگ نيو را جمع آوری کرده است.

گر چه بيشتر محصولات اين کارخانه ها در چين توزيع می شده است، اما دو شرکت محصولات خود را به پنج کشور آسيايی و آفريقايی نيز صادر کرده اند.

ملامين فاقد ارزش غذايی است، اما از نيتروژن بالايی برخوردار است.

استفاده از اين ماده، فرآورده را به گونه ای نشان می دهد که گويی دارای درصد زيادی پروتيين است.

گفته می شود برخی توليدکنندگان برای کاهش هزينه و سرپوش گذاشتن به کمی پروتيين در محصول خود، ملامين به فرآورده خود می افزايند.

اين برای دومين بار است که در طول چهار سال گذشته کودکان چينی، به دليل تغذيه فرآوردهای آلوده جان خود را از دست می دهند.

در سال ۲۰۰۴ نزديک به ۲۰۰ کودک چينی به دليل خوردن شير خشک آلوده بستری شدند که ۱۳ تن از آنها جان باختند.

بحران اخير گواه ديگری بر فساد دستگاه اداری چين است. در کشوری که که به گفته بانک جهانی، درآمد روزانه ۲۰۷ ميليون نفر، نزديک به ۱.۲۵دلار است، رشوه امری شايع به شمار می رود.

سال گذشته، رييس پيشين کنترل دارو و غذای چين به اتهام دريافت رشوه اعدام شد.

برپايه گزارش خبرگزاری رسمی « شين هوا» ، اين شخص برای ۶ داروی تقلبی مجوز توليد صادر کرده بود.

تدابیر اروپا و آمریکا

از سوی ديگر، مقام های اتحاديه اروپا، چين و آمريکا روز جمعه در نشست مشترکی به بررسی ابعاد اين بحران و راه های مهار آن پرداختند.

در همين حال، کميسيون اروپا از اعضای اتحاديه اروپا خواست واردات احتمالی اين محصول از چين را بررسی کنند.

يک سخنگوی کميسيون اتحاديه اروپا در امور بهداشتی به خبرنگاران گفت که اين کميسيون «از کشورهای عضو خواسته است که بر شدت کنترل مرزها در مورد واردات هرگونه فرآورده های شير افزوده شود.»

اين مقام کميسيون اروپا با اين حال تاکيد کرد که چين فرآورده های شيری به اتحاديه اروپا صادر نمی کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38396

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گسترش ابعاد بحران شير خشک در چين، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016