شنبه 10 بهمن 1383

گفتگوي منتشر نشده با فريدون زندي

فريدون زندي

خبرنامه گويا:
-----------------
فريدون زندي از مادري آلماني و پدري ايراني در سال 1979، سال به وقوع پيوستن انقلاب ايران در شهر امدن (Emden) به دنيا آمد. اين هافبک نفوذي با تيم اس. فاو مپن (SV Meppen) وارد دنياي حرفه اي فوتبال شد. از سال 2000 تا 2002 ميلادي تجاربي در بوندسليگا کسب کرد و سپس 2 سال براي فاو. اف. ب لووبک (VfB Lübeck) در دسته دوم بوندسليگا توپ زد. در فصل گذشته براي اين تيم در 21 بازي 14 گل به ثمر رساند. در فصل حاضر در تمام 17 بازي دور رفت بوندسليگا در ترکيب اصلي اف. س. کايزرسلاوترن(FC Kaiserslautern) به ميدان آمد. 4 گل به ثمر رساند و چهار گل ساخت. هفته گذشته در اولين ديدار برگشت بوندسليگا به دليل زخمي شدن از ناحيه چشم و مداواي آن با استفاده از دواهايي که جزو مواد دوپينگي محسوب مي شوند؛ در ترکيب کايزرسلاوترن حضور نداشت. پنج بار پيراهن تيم ملي زير 21 سال آلمان را به تن کرد و مليت آلماني - ايراني دارد. زندي چهارشنبه آينده براي نخستين بار در تيم ملي ايران حضور خواهد يافت و در برابر تيم ملي بوسني و هرزگوين به ميدان خواهد رفت.
---------------

- آقاي زندي، سرمربي تيم ملي آلمان واقعا با شما تماسي نگرفت؟
زندي: نه، صحبتي با يورگن کلينزمن نداشتم

- به همين خاطر در تعطيلات زمستاني بوندسليگا تصميم گرفتيد تا براي تيم ملي فوتبال ايران بازي کنيد؟
زندي: مسئله من اصلا اين نبود که آيا مي خواهم براي ايران بازي کنم يا آلمان. سئوال اين بود که اصلا مي خواهم براي ايران بازي کنم يا خير؟

- اما شما پيش از اين پنج بار براي تيم زير 21 سال آلمان بازي کرده ايد و فصل خوبي را هم در بوندسليگا پشت سر گذاشته ايد. مطمئن نبوديد که مثل مارکو انگلهارت هم باشگاهي تان، مي توانيد به تيم ملي آلمان ملحق شويد؟
زندي: فکر مي کنم آلمان در پستي که من بازي مي کنم بازيکنان خيلي خوبي دارد. شايد با مربي بودن کلينزمن شانسي در تيم ملي آلمان مي داشتم؛ اما من در اين مورد به هيچ وجه فکر نکردم.
تا دو سال پيش اصلا فکر نمي کردم که براي ايران بازي کنم. به همين خاطر کاملا طبيعي بود که در تيم ملي جوانان آلمان بازي کنم. تا اينکه پيشنهادي از سوي ايران مطرح شد و من فقط در اين باره فکر کردم که آيا درست است براي ايران بازي کنم يا خير.

- فدراسيون فوتبال آلمان در اين مورد اظهار نظري نکرد؟
زندي: من دعوتي براي حضور در تيم 2006 داشتم؛ ولي آن را رد کردم. درست مثل ايران که پيشنهادات آن را هم رد کردم.

- چه چيزي مانع حضورت در تيم ايران بود؟
زندي: من هميشه از صميم قلب مي خواستم که در تيم ايران باشم ولي نمي دانستم که از لحاظ اخلاقي اين تصميم درست است يا خير.

فريدون زندي

- حدود 9 ماه پيش در اظهارنظري گفتيد فکر نمي کنيد که از لحاظ کاراکتري به تيم ايران بخوريد. حالا اين موضوع را جور ديگري مي بينيد؟
زندي: بله. آن زمان هم پيشداوري هايي در اين مورد داشتم، اما در اين حين چيزهايي آموختم. اروپايي ها نمي توانند تصور کنند که در ايران بعضي چيزها عوض شده و مي توان آن جا هم خيلي عادي زندگي کرد.

- به اين شناخت تازه از کجا دست پيدا کرديد؟
زندي: از دوستانم. کساني که مثل من در آلمان بزرگ شده و هفته ها در ايران به سر برده اند. آن ها برايم تعريف کردند که چقدر ايران زيباست؛ طوري که مايلند هميشه باز هم به آن جا بروند. پسرعمويم هم که در ايران به دنيا آمده و در آلمان زندگي مي کند؛ برايم از تجارب سفر خود به ايران حرف زده است. من حتي در اين مورد نظر دايره دوستان و خانواده ام را جويا شده ام اما در نهايت خودم آزادانه تصميم گرفتم. در مورد بازي کردن براي ايران؛ خانواده ام اصلا مرا تحت فشار قرار نداد.

- پيش از اين در ايران بوده ايد؟
زندي: فقط يک بار، وقتي بچه کوچکي بودم. چيز خيلي کمي هم به خاطرم مانده است. اما بخش بزرگي از خانواده ام در ايران به سر مي برند. پدر و مادرم در طول سال دو سه بار از ايران مهمان دارند.

فريدون زندي
زندي در دوران کودکي

- شما در امدن(Emden) به دنيا آمده و تمام زندگي تان را در آلمان گذرانيده ايد. فکر مي کنيد که در ترکيب تيم ايران خودتان را بايد به شکل بنيادي تغيير دهيد؟
زندي: در اين مورد هنوز وارد جزئيات نشده ام که در چه موردي بايد دقت کنم. خيلي دلشوره دارد، اما به استقبالش مي روم.

- اصلا فارسي مي توانيد صحبت کنيد؟
زندي: بله، عالي نه، اما مي توانم اموراتم را بگذرانم. در واقع با پدرم تقريبا فقط فارسي صحبت مي کنم؛ فقط گاهي در بين صحبت کلمات آلماني بکار مي برم. با اين حال نه بلدم به فارسي بخوانم و نه بنويسم.

- شما مثل 89 درصد ايرانيان به اعتقادات شيعه باور داريد؟
زندي: نه. اعتقادي ندارم.

- نمي ترسيد که به همين خاطر مشکلاتي براي شما پيش بيايد؟
زندي: نه. فکر مي کنم فدراسيون فوتبال ايران اين را مي داند. چيزي در اين باره صحبت نشده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- همکارانتان در بوندسليگا، مهدي مهدوي کيا از تيم هامبورگ و وحيد هاشميان از بايرن مونيخ، ستاره هاي تيم ملي ايران هستند. با اين دو ارتباط بر قرار کرده ايد؟
زندي: آن ها را زياد نمي شناسم. اما قبل از اين که دوشنبه راهي ايران شوم مي خواهم به مهدي زنگ بزنم و اطلاعاتي از او درباره تيم ملي و اين که چه چيز ويژه اي در تيم در جريان است؛ بگيرم.

- در جام قهرماني اروپا، وقتي که بايرن مونيخ مقابل تل آويو قرار گرفت؛ از آنجا که ايران بازي در برابر ورزشکاران اسرائيلي را ممنوع کرده است، هاشميان خودش را به زخمي بودن زد و در آن ديدار بازي نکرد؛ شما اگر در چنين وضعيتي قرار بگيريد چه خواهيد کرد؟
زندي: مسلما مسائل سياسي اي هست که مي توان روي آن جدل کرد. اما در اين مورد ترجيح مي دهم چيز زيادي نگويم.

- ايران مي تواند هدف جنگي بعدي آمريکا باشد. اين موضوع شما را نگران نمي کند؟
زندي: مسلم است که من را نگران مي کند. هر کسي مي داند که چنين حمله اي فاجعه اي خواهد بود؛ اما اين موضوع در تصميم گيري من براي بازي در ايران نقشي نداشت.

- وقتي پائيز گذشته در مقابل تلويزيون شاهد ديدار ايران و آلمان در تهران و پيروزي 2 بر صفر آلمان بر ايران بوديد؛ چه احساسي داشتيد؟
زندي: احساس غريبي داشتم. به اين فکر کردم که من هم مي توانستم در اين ديدار حضور داشته باشم؛ اما در آن زمان هنوز تصميمي نگرفته بودم. برايم جالب بود ببينم بازي چطور تمام مي شود. آلماني ها بهتر بودند ولي ايراني ها خيلي خوب با آن ها بازي کردند. خيلي خوب بود.

- اين بازي تاثير قاطعي در تصميم شما داشت؟
زندي: کاملا. همه با تمام وجود بازي مي کنند، چشم انداز ورزشي و موفقيت در اين زمينه بسيار عظيم است. براي من خيلي جالب خواهد بود که آن جا بازي کنم. از سوي ديگر شانس ايران براي صعود به جام جهاني 2006 خيلي زياد است. اگر مشکلي پيش نيايد و همه چيز عادي پيش برود؛ ما رقابت هاي مقدماتي جام جهاني را با موفقيت پشت سر خواهيم گذاشت. براي يک فوتباليست، حضور در جام جهاني زيباترين چيز است.

فريدون زندي

عکس ها از سايت شخصي فريدون زندي

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17568

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي منتشر نشده با فريدون زندي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016