دوشنبه 10 مهر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش و عکس اختر قاسمی از مراسم افتتاحيه راديو زمانه در آمستردام

راديو زمانه
اين راديو از طريق يک موسسه غير دولتی به نام "پرس ناو" تغذيه می شود که در اصل در روز چهار اگوست مصادف با صدمين سالگرد انقلاب مشروطيت ايران، بر روی وب سايت و سپس از طريق ماهواره و سرانجام در تاريخ يازده سپتامبر از طريق موج کوتاه آغاز به کار کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




akhtar@impertro.de

دو شب پيش شهر آمستردام شاهد برگزاری جشن افتتاحيه راديو جديد فارسی زبان "زمانه" بود. به وجود آمدن اين راديو نتيجه تلاش و کوشش خانم فرح کريمی نماينده ايرانی تبار پارلمان هلند بوده است.
اين راديو از طريق يک موسسه غير دولتی به نام "پرس ناو" تغذيه می شود که در اصل در روز چهار اگوست مصادف با صدمين سالگرد انقلاب مشروطيت ايران، بر روی وب سايت و سپس از طريق ماهواره و سرانجام در تاريخ يازده سپتامبر از طريق موج کوتاه آغاز به کار کرد.
روز قبل از مراسم به دفتر راديو رسيدم. جنب و جوش و فضای صميمی و تلاش بچه های جوان راديو به همراه ديگر همکاران پيش کسوت خود مرا به وجد و شور آورد. به ياد همکاران آلمانی خود در دفتر روزنامه افتادم که وقتی برنامه ای يا جشنی به مناسبتی بود فضای دوستی و صميميت و هيجان و نشاط همه جا را فرا می گرفت. برای من که تا به حال فضای رسانه ای ايرانی به مفهوم واقعی خود يعنی محيط و دفتر تحريريه با همکاران ايرانی بيگانه بودم، تجربه ی تازه و هيجان انگيزی بود. ديدن اين مناظر، بسيار زيبا و خوش آيند بود. همه زحمت تدارک جشن به عهده چند تا از بچه های راديو بود. ضمن اين که همه به نوعی سهيم بودند و عشق و علاقه در کار بچه ها را هر کسی با اولين برخورد می توانست احساس کند. در گوشه ای گروهی تمرين موسيقی می کردند، در جايی ديگر عده ای تزئينات سالن را برای فردا آماده می کردند. در اتاقی يکی از کارکنان راديو نمايش فلش ويدئو فردا را تست می کرد و در استوديو هم چند تايی مشغول پخش زنده راديو بودند. هر کس به کاری مشغول بود. همه برای بهتر برگزاری جشن افتتاحيه تلاش می کردند و تا دير وقت در دفتر راديو مشغول کار بودند.
محل جشن کنار يک کانال زيبای آب بود. کارکنان سالن با مهربانی به استقبال آمدند و ضمن خوش آمد به مدعوين با نوشيدنی و شيرينی از ما پذيرايی کردند. سالن پر از جمعيت بود، نيمی از مهمانان هلندی - غير ايرانی و نيمی ديگر ايرانی بودند. از جمله مهمانان برنامه خانم فرح کريمی نماينده حزب سبزها در پارلمان هلند، قادر عبدالله نويسنده ايرانی تبار مقيم هلند، دولتمند خال اف خواننده معروف تاجيک، داريوش آشوری پژوهشگر ايرانی، شروين نکويی جامعه شناس مقيم هلند، تايس برمان عضو پارلمان اروپا و ريئس هيات نظارت راديو زمانه، توماس اردبرينگ خبرنگار روزنامه ان ار سی در ايران، ويلکو د يونگ رئيس موسسه پرس ناو و تينی فان خور مدير موسسه غير دولتی هيفوس بودند.
خانم پانته آ مديری مسئول روابط عمومی راديو زمانه که مجری برنامه بود با خوش آمد به مدعوين آقای دولت خال اف را به روی صحنه دعوت کرد. موسيقی دولت خال اف مورد استقبال شديد تماشاگران قرار گرفت. خانم خيرالنساء با رقص زيبای تاجيکی خود موسيقی دولت خال اف را برای تماشاگران به تصوير کشيد. دولتمند خال اف برای اجرای کنسرت بارها به ايران سفر کرده که آخرين بار در ماه ژانويه امسال بود.
سپس قادر عبدالله از رابطه ايرانيان با دموکراسی با طنز خاص خود سخن گفت. او از کسانی که با دموکراسی آشنا شدند، با "زيبا شدن" نام برد و از چند مردی که در تاريخ ايران زيبا شدند سخن گفت. از ناصرالدين شاه و قائم مقام آغاز کرد تا امير کبير و هدايت و در آخر به ما ايرانيان مهاجر رسيد. قادر عبدالله با نگاهی که دموکراسی برای ايرانيان بيگانه است سخن گفت. او با شيرينی سخن از ايرانيانی که با سفر به کشورهای آزاد، با دموکراسی آشنا می شوند و به هنگام بازگشت به دليل ديکتاتوری های حاکم يا کشته می شوند و يا چون هدايت خودکشی می کنند حرف زد. او سپس خطاب به مهمانان هلندی گفت که حالا ما (اشاره به ايرانيان حاضر در سالن) هم زيبا شديم و با اين دموکراسی را که جامعه هلند (او دمکراسی هلند را بهترين نوع دمکراسی موجود در جهان ناميد.) به ما آموخت به وسيله چنين رسانه ای به جامعه ايران انتقال می دهيم.
سپس از نماينده پارلمان اروپا دعوت به سخن شد. تايس برمان از ايرانيان به عنوان انسان های با هوش و مستعد ياد کرد. تايس برمان از عدم آزادی مطبوعات و بستن چند روزنامه و نشريه در ايران سخن گفت. او متعجب از اين بود که چگونه نشريه ای با نام "حافظ" را می توان توقيف کرد. تايس برمان از وجود راديويی فارسی زبان در هلند ابراز خوشحالی کرد.
بعد از سخنان آقای برمان، پژمان خبرنگار جوان راديو که در سن ۱۸ سالگی و ۲۳ سالگی دو کتاب راجع به فعاليت ها و آثار موسيقی دانان معاصر ايران نوشته، با پيانوی زيبای خود در اين بخش فضايی زيبا و رويايی را به سالن بخشيد.
شروين نکويی در ميزگردی با دو تن از کارکنان جوان راديو که از ايران دعوت شدند در مورد مسائل و مشکلات روزنامه نگاری در ايران و تجربه شان در راديو زمانه و نوع روزنامه نگاری در کشورهای آزاد گفتگو کرد. آن ها از اين که در اين جا ترس از بسته شدن و يا توقيف رسانه ندارند خوشحال بودند و از اين که می توانند به جای مشکلات امنيتی به رفع مشکلات حرفه ای خود فکر کنند.
مهدی جامی مدير راديو زمانه سخنران بعدی بود. مهدی جامی راديو زمانه را راديويی با توليد کنندگان مردمی برای مردم ناميد. مهدی جامی به چندين نکته برای رسيدن به اين هدف اشاره کرد از جمله کار با افراد غير حرفه ای و خبرنگاران آزاد در يک شبکه گسترده و وسيع. او به اين که اين راديو يک راديو اپوزيسيون نيست اشاره کرد. او هدف راديو زمانه را آزادی افکار از کليشه های پيشين و دگماتيسم دانست. جامی به فرهنگ ايرانی که يک فرهنگ ترکيب و در هم آميختگی، و گاهی ترکيبی عجيب و تقريبا غير ممکن است، اشاره کرد. او از هنر پنهان "تلفيق " نزد ايرانيان ياد کرد. او گفت: "راديو زمانه سعی دارد در اين جهت از طريق شهروندان خبرنگارش اين هنر را باز کشف کند." مدير راديو زمانه به دو کار همزمان در راديو اشاره کرد: "کمک به جنبش ضبط خانگی و حرکت به سوی موضوعات ترجيحا اجتماعی تا سياسی."
مهدی جامی به "شکستن تابوها" اشاره کرد و از اين که اين روزها اين کلام از دهان مردم و به خصوص جوانان شنيده می شود. او اين را يک امتياز دانست ولی اشاره کرد که در واقع اکثريت جامعه هنوز بسيار محافظه کار، مذهبی و سنتی هستند و به همين دليل جذب کسانی که می دانند چگونه تابوها را بشکنند حياتی دانست.
پس از مدير راديو زمانه فرح کريمی نماينده حزب سبزها در پارلمان هلند به اصول بی طرفی و حرفه ای بودن در رسانه ها سخن گفت. خانم کريمی به رسم يادگار دو تابلويی را که از نمايشگاه نادر داودی، عکاس ايرانی ساکن تورنتو برای زمانه هديه آورده بود، به مدير راديو اهدا کرد. تابلويی از تصوير سيمين بهبهانی در جمع تظاهر کنندگان برای دستيابی به حقوق زنان در ايران و ديگری تصوير دو زن بازيگر تئاتر که با وجود محدوديت های موجود در ايران به وسيله وزارت ارشاد "بوسه" را به شکلی مجازی بازی می کنند.
در بخش پايانی ميزگردی با شرکت مديران دو نهاد رسانه ای غير دولتی "پرس ناو" و "هيفوس" و توماس اربرينگ برگزار شد که شروين نکويی مجری آن بود.
خبرنگار ان ار سی در ايران مخالف طرح تاسيس رسانه فارسی در خارج از ايران بود و معتقد بود که به جای چنين کاری بايد خبرنگاران داخل ايران، که علاقه مند به ديدار با رسانه های خارجی هستند را دعوت کرد تا تعليم و آموزش ببينند و دوباره به کشورشان باز گردند. اين ميز گرد بر سر مسائل کليدی روزنامه نگاری و اصول حرفه ای و بی طرفی رسانه بود.
تينی فان خور و توماس اربرينگ هر کدام به ترتيب به اين که بدون نوآوری و ريسک، جهان تغيير نخواهد کرد و با ايده ها و روش اطلاع رسانی راديو زمانه که بر اساس بی طرفی و اصول روزنامه نگاری حرفه ای است، بی شک انعکاس مثبت خواهد داشت، سخن گفتند.
پس از استراحت و صرف نوشيدنی و شيرينی، دوباره به هنرنمايی هنرمندان تاجيک نشستيم. اين بار خانم مرسده هاشمی ايرانی مقيم هلند، آقای دولتمند را همراهی می کرد. رقص محلی تاجيکستان توسط خانم خيرالنساء بسيار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.
اختتام برنامه را گروه موسيقی "آبجيز" (بر گرفته از کلمه" آبجی" با جمع انگليسی) که از آمريکا و سوئد دعوت شده بودند، به عهده داشتند. اين گروه جوان از دو خواننده و نوازنده زن ايرانی و سه نوازنده آمريکايی و سوئدی تشکيل شده بود. آن ها با اشعاری ساده و روان و با موزيک شاد همه جمع را به رقص و پايکوبی واداشتند. در طول اين مدت از مدعوين با غذاهای سرد و گرم و نوشيدنی پذيرايی می شد.

در زير تصاويری از اين مراسم را ملاحظه می کنيد:


جشن راديو زمانه


فرح کريمی و مهدی جامی


فرح کريمی


مهدی جامی


ميزگرد


پانته آ مديری


دولتمند خال اف


گروه "آبجيز"


قادر عبدالله


خيرالنساء


پژمان


تايس برمان





















Copyright: gooya.com 2016