در همين زمينه
20 مهر» "دينخويی" در تاريخ ايران؟! نيم نگاهی به انديشه های آرامش دوستدار، علی ميرفطروس
بخوانید!
4 اسفند » دولت و پلیس بر سر طرح امنیت اجتماعی اختلاف ندارند، مهر
4 اسفند » شیطان به روایت امیر تاجیک، خبر آنلاین 2 اسفند » قفل شدگی در گذشته، جمعه گردی های اسماعيل نوری علا 2 اسفند » ديدگاه هنرمندان براي رفع كمبود تالارها، جام جم 2 اسفند » آذر نفیسی نویسنده و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در مورد تازه ترین اثر خود صحبت می کند (ویدئو)، صدای آمریکا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! سخنی چند دربارهء "فرقهء حروفيه" و ...، علي ميرفطروسحروفيه پاسخگوى چه نيازهايى بود؟ چرا با وجود تعقيب ها و سركوب هاى فراوان، پنهان و آشكار سال ها تداوم يافت؟ چه تأثيراتى بر فرقه ها و جنبش هاى آينده داشت؟ و اساساً اهميت تاريخى و اجتماعى حروفيان در چيست؟
اشاره: روزنامهء شرق (سه شنبه ٤ مرداد ماه ١٣٨٤ ) مقالهام را (در پاسخ به مطالبی در همان روزنامه) با حذف، سانسور و تغييراتی چاپ کرده است. کم و کيف اين حذف ها چنان است که مضمون مقاله ام را مخدوش و درک آن را برای خوانندگان، دشوار می سازد. (برای مقايسه، علاقمندان می توانند متن روزنامهء شرق را در سايت من ملاحظه نمايند). * "حروفيه " بيان آرمان های مذهبی، فلسفی و اجتماعی مردمی بود که در تعاليم التقاطی و نوگرای حروفيان، مدارای مذهبی، برادری، عشق به همنوع و آرامش معنوی احساس می کردند.
" در گذرگاه عافيت، جريده می رفتند ". دربارهء جنبش حروفيّه، نويسندهء مقاله می توانست به کتاب جديدم مراجعه کند که همچنين نويسندهء محترم می توانست به کتاب ديگرم: "عمادالدين نسيمی، شاعر و ١– دربارهء منابع اصلی و تحقيقات جديد مربوط به عمادالدين نسيمی
اى جانِ عاشق! از لب جانان ندا شنو تاريخ اجتماعى ايران، داراى چهره هاى بسيارى است كه در شبانه ترين دوره ها، مشعل دانش، آگاهى و حقيقت جويى را فروزان ساخته و شمارى از آنان نيز سرانجام در راه آزادى انديشه و پيكار با خرافه پرستى و جهالت، جان باخته اند... در اواخر قرن هشتم هجرى / چهاردهم ميلادى در شمال ايران (استرآباد طبرستان) و خصوصاً در شمال غربى( اران، آذربايجان و تركيه عثمانى) فرقه اى پديد آمد كه به حروفيه معروف شد. اين فرقهء فلسفى ـ عرفانى و اجتماعى، از آغاز پيدايش خود از طرف حكومت تيمورى و متعصّبان مذهبى، مورد سوء ظن، تعقيب و سركوب قرار گرفت. حروفيه پاسخگوى چه نيازهايى بود؟ چرا باوجود تعقيب ها و سركوب هاى فراوان، پنهان و آشكار سالها تداوم يافت؟ چه تأثيراتى بر فرقه ها و جنبش هاى آينده داشت؟ و اساساً اهميت تاريخى و اجتماعى حروفيان در چيست؟ بنظر ما: وجود عقايدِ دنياگرايانه و گرايش هاى ايرانى در بعضى آثار حروفيان، اگر چه خصلت ملى و كُفرآميز عقايد حروفيان را تائيد مى كنند با اينهمه بايد دانست كه حروفيان گروه هاى يكدست و متحدالعقيده اى نبودند، از اين گذشته، جنبش حروفيان تنها در ايران محدود نماند بلكه در نواحى عثمانى و سوريه نيز گسترش يافت. به همين جهت، ادبيات اوليه حروفيه اگر چه به زبان فارسى نوشته شده، اما ادبيات بعدى اين فرقه غالباً تركى ست. با توجه به تعقيب ها و سركوب هاى گسترده ء حروفيان، راز بقا و گسترش آنان در چه بود؟ حروفيه براى تأثيراتى كه بر جنبش هاى آينده (مانند بكتاشيه، نقطويه و بابيه) داشته و نيز، خصوصاً به جهت ميراث ادبى ـ فلسفى عظيمى كه بنيانگذار، شاعران و متفكران آن باقى گذاشته اند، در تاريخ ادبيات ايران و عثمانى داراى اهميت بسيار است. اين امر، حروفيه را از جنبش هاى هم عصر خود (مانند نهضت سربداران و مشعشعيان) متمايز مى سازد. شايد بتوان وجود اين ميراث ادبى ـ فلسفى عظيم در جنبش حروفيان و فقدان آن در جنبش هاى ديگر اين دوران را ناشى از خاستگاه و پايگاه شهرى حروفيان و خاستگاه و پايگاه روستايى نهضت هاى ديگر دانست. از نظر اجتماعى، حروفيان غالباً متشكل از پيشه وران خُرده پاى شهرى و صاحبان حرفه و فن بودند و از نظر فلسفى نيز شايد بتوان اين فرقه را نمايندهء فكرى همين اقشار اجتماعى در مقابله با دستگاه دينى حاكم آن عصر بشمار آورد. بهمين جهت، ادبيات حروفى داراى ذخاير عظيمى از انديشه هاى نوجويانه و الحادى است كه بخاطر شرايط سخت مذهبى ـ سياسى و محدوديت هاى تاريخى اگرچه در لفافه اى از واژه ها و مفاهيم عرفانى ابراز شده اند، اما مطالعهء دقيق اين آثار، ما را با جوهر واقعى فلسفه حروفيان آشنا مى كند. آشنائى با جنبش حروفيان به يُمن تحقيقات مؤلف در زندگى و عقايد حسين بن منصور حلاج ممكن شد. در واقع، عقايد انسان ـ خدائى و سرنوشت خونين حلاج، فضل الله استرآبادى و عمادالدين نسيمى، فصل مشترك زندگى و عقايد آنان است و نشان دهندهء تأثير عميق حلاج بر عقايد فضل الله و عمادالدين نسيمى مى باشد. بنابراين، كتاب حاضر مى تواند بخشى از تحقيق مفصّل نگارنده در بارهء زندگى و عقايد حلاج نيز بشمار آيد كه طى آن، تأثير عقايد انسان ـ خدائى حلاج بر جنبش هاى اجتماعى و جريان هاى فكرى آينده نموده مى شود. بيست سال پيش كه نخستين چاپ كتاب کوچک «جنبش حروفيه...» «٧» منتشر شد ، مطالعات اساسى در ايران راجع به اين جنبش و خصوصاً در بارهء زندگى و عقايد عمادالدين نسيمى، بسيار اندك بود و غير از كوشش هاى گرانقدر استاد دكتر صادق كيا و پروفسور هلموت ريتر، كار چندانى در بارهء حروفيان صورت نگرفته بود. در چنان شرايطى، با توجه به سانسور حاكم بر اين گونه «تحقيقات نامتعارف»، طبيعى بود كه كتاب كوچك «جنبش حروفيه...» نيز داراى ضعف ها و كمبودهاى فراوان باشد. امروزه مى توان خوشحال بود كه به همّت بسيارى از دانشمندان و محققان ايرانى و خارجى، مطالعات مربوط به جنبش حروفيان، غناى گسترده اى يافته است. در پرتو اين كوشش ها و مطالعات، اينك ما مى توانيم درك روشن ترى از عقايد شاعران و متفكران حروفى داشته باشيم. به احترام اين كوشش هاست كه مؤلف در آغاز كتاب حاضر، كتابشناسى تقريباً كاملى از مطالعات مربوط به زندگى و عقايد عمادالدين نسيمى را بدست داده است. مؤلف، همچنين خوشحال است كه يكى از نظرات اساسى وى، مبنى بر «گرايش هاى دنياگرايانه و برداشت هاى اين جهانى و مادىِ بخشى از حروفيان»، امروزه، مورد قبول و تأئيد بعضى محققان قرار گرفته است . « ٨» اين كتاب، شامل يك بررسى كامل در بارهء حروفيه و زمينه هاى تاريخى پيدايش آن نيست، بلكه كتاب حاضر، بخشى از يك رساله دانشگاهى در بارهء جنبش حروفيه است كه در آن، مؤلف به زندگى و عقايد عمادالدين نسيمى و جايگاه برجسته وى در تاريخ ادبيات ايران پرداخته است. خواهد «نسيمى» از سرِ زلفِ تو دم زدن
همچنين نگاه کنيد به ترجمهء اين رساله در: ايرانشناسی (چاپ آمريکا)، شماره های ٣ و ٤، ١٣٧٣ و شمارهء ١، ١٣٧٤ . - ٤Journal of the Royal Asiatic Society, London, 1898, p. 62. Copyright: gooya.com 2016
|