دوشنبه 9 خرداد 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لرستان بالاترين نرخ بيكاري زنان را در مناطق شهري به خود اختصاص داد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - زنان

نتايج يك پژوهش نشان داد بالاترين نرخ بيكاري زنان در مناطق شهري به استان لرستان با 1/53 درصد و پايين‌ترين آن به استان يزد با 4/7 درصد اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار «زنان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج پژوهش عليرضا اميني، استاديار دانشكده اقتصاد و حسابداري دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان رويكرد جنسيتي به عدم تعادل‌هاي بازار كار نشان مي‌دهد درصد بيكاري زنان تنها در 8 استان آذربايجان غربي، اصفهان، چهارمحال و بختياري، فارس، قم، كردستان، مركزي و يزد از درصد بيكاري مردان كمتر بوده و در ساير استانها درصد بيكاري زنان بيشتر از مردان بوده است.

همچنين دامنه تغييرات نرخ بيكاري زنان در حالي حدود 46 درصد است كه اين رقم در ميان مردان تنها 24/15 درصد محاسبه شده و بيانگر عدم تعادل كمتر بازار كار مردان نسبت به بازار كار زنان است. همچنين در 25 استان كشور درصد بيكاري زنان شهري بيش از درصد بيكاري مردان شهري است.

نتايج اين پژوهش كه در سطح كشوري انجام شده نرخ بيكاري دختران و پسران روستايي را به ترتيب 27 و 29 درصد نشان مي‌دهد كه بيانگر بالاتر بودن نرخ بيكاري پسران نوجوان نسبت به دختران در مناطق روستايي كشور است و دليل آن پايين بودن نرخ مشاركت دختران روستايي و فراهم بودن مشاغل سنتي نظير قاليبافي، جاجيم بافي و صنايع دستي براي آنها در جامعه روستايي است. در حاليكه مشاغل مناسب براي مردان روستايي به همين نسبت ايجاد نشده است كه اين مساله ريشه در ناتواني بخش كشاورزي در ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد و توسعه نيافتن فعاليت‌هاي غيركشاورزي در مناطق روستايي دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نرخ مشاركت زنان در تمام استان‌هاي كشور به استثناي 6 استان سمنان، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، گيلان، لرستان و يزد روند افزايشي داشته و بالاترين نرخ مشاركت مردان به استان همدان با 6/66 و پايين‌ترين آن به استان ايلام 51 درصد اختصاص دارد.

به گزارش ايسنا، در بخش پاياني پژوهش آمده است: مطالعات انجام شده بيانگر آن است كه در سالهاي آينده سطح تحصيلات زنان به دليل بالا رفتن سهم دختران در ميان پذيرفته‌شدگان دانشگاه‌ها افزايش زيادي خواهد داشت و مشاغل خانگي، روستايي و كشاورزي براي آنها مناسب نيست، از سوي ديگر آموزش و پرورش نيز به دليل محدود شدن تعداد دانش‌آموزان نياز چنداني به نيروي اضافه نخواهد داشت در نتيجه برنامه‌ريزي براي بازار كار زنان از اهميت بيشتري نسبت به گذشته برخوردار است.

در شرايط كنوني زمينه‌سازي براي گسترش و توسعه مشاغل جديد در بخش‌هايي نظير فناوري اطلاعات و ارتباطات، خدمات فني و مهندسي، خدمات تفريحي، آموزشي، فرهنگي، بازرگاني (نظير خرده فروشي و واحدهاي صنفي)، مؤسسات مالي و بيمه‌اي و همچنين فراهم كردن بسترهاي مشاركت بيشتر زنان در فعاليت‌هاي صنعتي مناطق شهري از اهميت بسزايي برخوردار است.





















Copyright: gooya.com 2016