دوشنبه 17 اسفند 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی تکاندهنده و دردانگیز از ایران! نگاهی به فیلم "تن فروشی زیر حجاب"، کوروش گلنام

دیشب کانال 1 تلویزیون سوئد، گزارش 1 ساعته بسیار دردانگیز، تکاندهنده و عریان چون شمشیری بران زیرنام "تن فروشی زیر حجاب"؛ کار ارزنده ، شجاعانه، تاریخی و ماندگار خانم ناهید پرشون، که برای اولین بار و پس از 17 سال زندگی در سوئدبازدیدی از میهن خود ایران داشته است را نشان داد که براستی تماشاگر را بر جای خود خشک می کرد. این گزارش یکساعته که بر مبنای نوشته روزنامه هفتگی تلویزیون سوئد(پیوست هفتگی روزنامه اخبار روز سوئد)تنها با شانس بسیار از کنترل و بازبینی مأموران ایرانی جان سالم بدربرده است، زندگی دو زن نگون بخت معتاد و مجبور به تن فروشی در ایران را دنبال می کند که بسیار خوب تهیه شده و حقایق را به سادگی، همانگونه که هست، بی سانسور و از جزئی ترین گوشه های زندگی حقارت بار این دو زن وبخش دیگری اززندگی مردم در ایران بیان و در میدان دید بینندگان قرار می دهد.
این دو زن جوان که پیش از آن دارای زندگی آبرومندانه تری بوده و بدلیل زندانی شدن و یا از دست دادن همسر و نان آورخود وآلودگی به اعتیاد، بی پناه و بی کس به درون اجتماع پرتاب شده اند، هریک باکودکان خردسال خود، در اطاقی فکسنی با کمترین وسایل زندگی، در خانه ای به سبک خانه های"قمر خانم"( سریال معروف تلویزیونی دوران پیش از انقلاب) همراه با ساکنانی دیگر( هر یک در اطاقی) با حیاط و توالتی مشترک، در جنوب ایران زندگی می کنند. آنها برای گذران زندگی پر رنج، دردمندانه و سخت خود به تن فروشی روی آورده اند که هر بار نیزجز عذاب وجدان، اندوه، دلزدگی از زندگی و پشیمانی و فرسودگی جسمی و روحی از کار خود، چیزی به دنبال ندارد. آنها برای این تلاش معاش رنج آور، گاهی و بیشتر از سر ناچاری، کودکان بی گناه خود را نیزهمراه دارندو یا گاه کودک در خواب خود را تنها در اطاق رها کرده و به بیرون می شتابند. دوربین حتا گاه این زنان رابه همراه مشتری های خود دنبال می کند! در این فیلم ما شاهد هستیم که جگونه پیرمرد فال فروش 60 سال و اندی که ساکن همآن خانه است، به راحتی دختر بی پناه 17 ساله ای را در خیابان و به هنگام فروش فال به او می فریبد و با کمک یک ملای جوان، به عقد موقت (صیغه)خود در می آورد. پیرمرد با کمال وقاحت ادعا می کند که می خواهد کمک کند! ملای شیاد نه تنها کوچکترین اهمیتی به درماندگی این دختر بی پناه و تفاوت سنی فراوان او با پیرمرد نمی دهد که از مرد تعریف و تمجید کرده و همسری با او را بهتر از همسری با جوانانی که "همه بیکار و معتاد هستند" می داند. همین پیرمرد می گوید :اگر ماشین داشتم می توانستم روزی ده تا از این دختر ها را بیاورم! و با وجود زندگی 40 ساله با همسرش که اکنون در دهی زندگی می کند و داشتن فرزند و نوه، پی درپی زنان جوان را صیغه می کند.در این گزارش گاه دوربین نگاهی گذرا به دیگر ساکنان این حیاط مشترک دارد که جز درماندگی، اعتیاد، رنج وبدبختی، نشان دیگری از زندگی در چهره آنها نیست. در این گزارش مستند، تکاندهنده و غیر قابل انکار از گوشه هایی از زندگی امروزه مردم در ایران، که بی گمان بتدریج در کشورهای دیگر نیز نشان داده خواهد شد، ما شاهد چهره دردناک دیگری از خشونت و بی رحمی زندگی زیر سایه عدل "ج" اسلامی در ایران هستیم! کودک خردسال یکی از این زنان را در نبود او ربوده(وسیله شوهر سابق؟) و به مبلغ ناچیزی ،کمتر از 3000 کرون سوئد می فروشند. به کی و کجا، تا پایان گزارش نا روشن می ماند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شگفت انگیز تر و دردآورتر از هر چیز، سقوط اخلاقی در جامعه است که گویا دیگر اهمیتی به این فجایع اجتماعی، که در گذشته هرگز چنین آشکار به آنها پرداخته نمی شد، نمی دهد! بارها شنیده ایم و خوانده ایم که سردمداران و پشتیبانان اندک رژیم که از این پشتیبانی کیسه اشان پر است، به راحتی می گویند "خب تن فروشی در همه جا حتا آمریکا نیز هست"! اما نوکیسگان حکومتی که کارشان فریبکاری، هوچی گری ودروغ بافی است و مردم را این چنین به خاک سیاه نشانده اند، آن زمان که مکرر از"ام القرای اسلام"، "عدالت اسلامی"، "جامعه عدل علی" و دیگر یاوه ها دادسخن می دهند، خود را به فراموشی می زنند و با فریبکاری ویژه خود بر روی این فجایع اجتماعی چشم بسته و خود را الگوی بی همتای جهان اسلام و نجات دهنده بشریت از ظلم و فساد می دانند! آیا آمریکا، اروپاو دیگر کشور ها چنین ادعاهایی دارند؟ دست کم این کشورها در همه زمینه ها پیشرفته هستند و هم زمان با ناهنجاری های اجتماعی(که به نسبت جمعیت، و ادعا ها، قابل مقایسه با ناهنجاری های بسیار گسترده در "ام القرای اسلامی نیست) از علم و دانش و تکنیک بسیار بالا نیزبرخوردارند و همه وسایل زندگی آقایان و همه تحقیقات علمی و پزشکی پیشرفته از آن آنان است وآقایان کسانی جز مصرف کنندگانی میان تهی، بی مایه و پر مدعا نیستند که هنرشان تنها آدمکشی، خشونت، زد وبند و نیرنگ، تبلیغ و ترویج نفرت و خرافات مذهبی است و چیزی جز این به دنیا ارائه نداده اند!
حقیقت تکاندهنده دیگر نشان دادن نمایی دیگر از جامعه مردسالار، سنگدلی و بی مروتی مردهااست. آنها نه تنها از این گونه زنان ودختران بی پناه و یا فراری، سوء استفاده جنسی می برند و آنها را به دام اعتیاد سوق می دهند که گاه حتا پول قراردادیدر ازای فروش تنشان را هم به آنها نپرداخته، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و با کمال بی رحمی از ماشین به بیرون پرتاب میکنند. یکی از زنان به روشنی می گوید که چگونه مأموران دولتی واز جمله فرماندهان سپاه هر بار که آنها را می گیرند، اول آنها را مورد تجاوز قرار می دهند.
این کار درخشان خانم ناهید پرشون و همکاران سوئدی ایشان، سند دیگری بر ننگ و رسوایی رژیم "جمهوری" اسلامی است. به این خانم خوش فکر و دلیر ایرانی برای تهیه این سند ماندگاراز جهنم جمهوری اسلامی باید تیریک گفت.

آدینه 14 اسفند 1384 ـ 4 مارس 2005





















Copyright: gooya.com 2016