Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 5 تیر 1384

آصفي: من شخصا نگران برخي محدوديت‌ها و گرفتاري‌ها كه براي مردم عنوان مي‌شود، نيستم، ايسنا

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان اظهار داشت: اروپايي‌ها بايد اعتماد كنند، تحمل نمايند، صبر كنند و دندان بر جگر گذارند تا آقاي احمدي‌نژاد برنامه‌هاي‌شان را بگويند و وارد عمل شوند، بعد اظهارنظر نمايند.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان كه صبح امروز (يكشنبه) در جلسه‌ي هفتگي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي‌گفت، در ارتباط با انتخابات رياست جمهوري كشورمان اظهار داشت: ابتدا لازم است كه مشاركت گسترده‌ي مردم در انتخابات رياست جمهوري طي دو دور كه تقريبا در دنيا بي‌نظير است را به مردم عزيز تبريك بگويم.

وي استقبال ايرانيان از انتخابات رياست جمهوري و شركت‌ گسترده‌شان در اين انتخابات را پشتوانه‌اي مناسب و خوب براي سياست خارجي كشور دانست و افزود: عليرغم تلاش‌هايي كه براي كمرنگ نمودن حضور مردم انجام گرفت، ملت ايران ”نه“‌ بزرگي به كساني كه قصد دور كردن‌شان از صندوق‌ها را داشتند، گفتند و لازم است يكايك دست اين ملت را بوسيد و اين ميزان از فهم و شعور سياسي را به آنان تبريك گفت.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در توصيف احساس‌اش پس از دو دور حضور گسترده‌ي مردم در انتخابات و شرمندگي كشورهايي چون آمريكا ادامه داد: برخي اشتباها مي‌پندارند كه مردم ما، مردمي غيرقابل پيش‌بيني‌اند، حال آنكه اصلا چنين نيست و اگر ما كمي از روانشناسي مردم آگاهي داشته ‌باشيم، درمي‌يابيم كه اگر مردم احساس خطر و دخالت در امورشان را كنند، به موقع عمل خواهند كرد.

وي همچنين اظهار داشت: ما مردم را مي‌شناسيم. اين مردم 26 سال است كه آزمايش‌شان را پس داده‌اند و چنان چه انسان روانشناسي مردم را بداند، اين رويداد رويدادي عجيب نبوده است و در صورت علم به اين مساله قهر مردم را نيز نمي‌توان به حساب مخالفت‌شان گذاشت، بلكه آن نيز حاوي پيامي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: قهر مردم نيز حاوي اين پيام است كه آنها محبت مي‌خواهند و مي‌گويند به ما هم توجه كنيد. با اين روانشناسي روشن است كه رخدادهاي اخير چيز عجيبي نبوده، مردم ما نيز كاملا قابل پيش بيني هستند و مي‌دانند چه بايد بكنند.

آصفي درباره‌ي اظهارنظر جك استرا، وزير امور خارجه‌ي انگليس در خصوص انتخابات رياست جمهوري كشورمان و انتخاب محمود احمدي نژاد به عنوان رييس جمهور ايران، گفت: شايد لازم باشد كه من يك بار ديگر دموكراسي را براي دوستان غربي تعريف نمايم. دموكراسي يعني گردش قدرت و شناخت و توجه عميق به سلايق و ترجيحات مردم. در ايران نيز جز اين مفهوم اتفاقي رخ نداد كه كشورهاي غربي بايد متوجه اين مساله باشند.

وي افزود: البته طي اين انتخابات برخي كشورها با انجام مداخلات مختلف، مواضع و اعمال زشتي را مرتكب شدند كه به هيچ وجه قابل قبول نيست. مردم ما در اين انتخابات شركت كردند و با آرايي بسيار بالا و بيش از استانداردهاي جهاني و اروپايي، رييس جمهورشان را انتخاب كردند؛ بقيه‌ي اظهارات در اين راستا هم ناثواب است.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان به كشورهاي اروپايي پيشنهاد داد: فكر مي‌كنم بهتر باشد كه كشورهاي اروپايي از پيشداوري خودداري نمايند و اجازه دهند جريان در مسير خود حركت كند، چرا كه در گذشته نيز همواره چنين بوده و پيشداوري‌ها بر اساس برداشت‌هاي شخصي و نه واقعيات موجود صورت مي‌گرفته است.

آصفي تاكيد كرد: قطعا جمهوري اسلامي ايران با اين پشتوانه‌ي عظيم راي، ظرفيت بيشتري براي مقابله با چالش‌ها خواهد داشت. قطعا اروپايي‌ها در مناسبات‌شان با ايران اين مساله را لحاظ مي‌نمايند و اتفاقا ما بايد در انتظار پاسخ اروپا باشيم و سوال ما از آقاي استرا كه بايد طرح‌شان را خيلي زود ارايه كنند، اين است كه طرحي شامل حق مسلم جمهوري اسلام ايران براي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي ارايه دهند.

وي در ادامه، اظهارات استرا را بي‌مورد، نابه‌جا و بيش از حق و وظيفه‌اش برشمرد و گفت: اروپاييان اجازه دهند تا دولت آينده كارش را آغاز نمايد و از گمانه‌زني‌ها اجتناب كنند و هر چه زودتر طرح‌شان را ارايه نمايند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص تداوم سياست‌ تنش‌زدايي در دولت آينده اظهار داشت: از جمله سياست‌هاي كلان نظام همين بحث تنش زدايي است كه قطعا تداوم خواهد داشت و البته اين سياست وارد مراحل جديدي شده است و فكر نمي‌كنم در سياست‌هاي كلان نظام هيچ تغييري به وجود بيايد.

آصفي در پاسخ به سوالي در ارتباط با امكان محدود شدن آزادي‌هاي فردي و اجتماعي در دولت احمدي نژاد، با اشاره به اينكه من سخنگوي وزارت امور خارجه‌ام و نه سخنگوي آقاي احمدي نژاد افزود: من در اين باره، قرينه‌اي نمي‌بينم، بايد گذاشت تا دولت جديد كارش را آغاز كند و بعد قضاوت كنيم. من شخصا نگران برخي محدوديت‌ها و گرفتاري‌ها كه براي مردم عنوان مي‌شود، نيستم.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به اين كه تاكنون در اين جايگاه از كسي تعريف نكرده است، گفت: بايد خسته نباشيد بلندبالايي به آقاي خاتمي بگويم و از زحمات ايشان تقدير و تشكر نمايم. كارهايي كه در زمان ايشان صورت گرفته، قطعا ادامه خواهد يافت.

وي در ارتباط با تغيير رويكرد دولت آينده در خصوص مباحث هسته‌يي كشور ادامه داد: موضوع مذاكرات هسته‌يي نيز جزو مسايل كلان كشور است كه بر اساس اجماعي صورت مي‌گيرد و طبيعي است كه با تغيير رييس جمهور اين رويكرد كلان تغيير نمي‌يابد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان خاطر نشان كرد: طبعا ما مذاكره را اساس مي‌دانيم و البته انتظار داريم مذاكره، حقوق ما را تامين نمايد و حقوق مسلم ايران را به رسميت شناسند؛ تاكيد داريم كه بحث تعليق موضوعي كوتاه مدت و مقطعي است و نبايد در دستور كار باشد و اروپا نيز نبايد چنين انتظاري از ما داشته باشد؛ ولي ما نهايتا خواستار حل مسايل هسته‌يي با مذاكره و گفت‌وگو هستيم.

آصفي هم چنين گفت: خانه‌هاي مذاكرات پر شده است و بايد ببينيم آيا پيشنهاد آنها ما را راضي مي‌كند يا خير.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اروپا اعتمادي كه به خاتمي داشت را به احمدي نژاد نيز مي‌كند؟ افزود: اينكه اروپا به ايشان اعتماد مي‌كند يا خير، به خودشان برمي‌گردد. ولي من فكر مي‌كنم كه بايد اعتماد كنند و خيلي محترمانه شروع كنند و تبريكات‌شان را بفرستند و قاعده‌ي دموكراسي اينگونه است و بايد به راي مردم احترام گذاشت، خود من هم با فهم آن‌ها از دموكراسي مشكل دارم.

به گزارش ايسنا، آصفي درباره‌ي اينكه آيا پيشنهادي از جانب ايران به اروپا براي برگزاري نشستي در خصوص پيشنهاد اروپا به كشورمان شده است يا خير؟ افزود: پيشنهاداتي را در خصوص اين جلسات به اروپايي‌ها ارايه كرده‌ايم، ولي هنوز تاريخ آن مشخص نشده است؛ در مذاكراتي كه دكتر خرازي در بروكسل با مسوولان اروپايي داشتند، در اين زمينه صحبت‌هايي شد.

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با تغييرات در تيم مذاكره كننده‌ي هسته‌يي و يا وزارت امور خارجه‌ به دولت آينده گفت: برخي فكر مي‌كنند حال كه انتخابات شده، زلزله آمده است؛ اينگونه نيست، دموكراسي همين است، يعني چرخش قدرت؛ چه من دوست داشته باشم و چه دوست نداشته باشم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم چنين تاكيد كرد: دوستان در سنگر وزارت امور خارجه نيز به وظايف خويش عمل مي‌كنند، ما هم اعتقادي بر مرعوب بودن تيم مذاكره كننده نداريم و احتمالا صحبت‌هايي كه در اين خصوص منتشر شده، دقيق نبوده است، اين تيم كاملا با اقتدار عمل كرده است و كلا سطح تيم مذاكره كننده در سطح خاصي تعيين مي‌شود و اينگونه نيست كه با نظر يك يا چند نفر تغيير نمايد. اگر مكانيسم گذشته در اين رابطه پايدار باشد، فكر نمي‌كنم جاي نگراني باشد.

آصفي در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات اخير حازم شعلان، وزير دفاع سابق دولت موقت عراق در خصوص جزيره‌ي ام‌الرصاص افزود: اين خبر درست نيست و البته شعلان در زماني كه مسووليت داشت، حرف‌هاي بي‌مورد زياد مي‌زد، حال كه مسووليتي ندارد، اظهارات او را جدي نگيريد.

وي درباره‌ي اخبار منتشر شده در خصوص موضع‌گيري اخير نخست وزير عراق در خصوص ايران ادامه داد: ممكن است صدر و ذيل اظهارات نخست وزير عراق جابه جا شده و چيزي جديد از آن در آورده‌اند، بعيد مي‌دانم كه اين خبر صحيح باشد، چرا كه نخست وزير عراق به اهميت روابط با ايران واقف است و فكر نمي‌كنم چنين اظهاراتي از جانب ايشان باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان درباره سفر آينده‌ي كمال خرازي، وزير امور خارجه به يمن و اين كه آيا در اين سفر مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به يمن در خصوص محكوم نمودن برخي از ايراني‌ها به جاسوسي اعلام خواهد شد؟ اظهار داشت: البته اين كه دكتر خرازي چه زماني به يمن سفر خواهد كرد، هنوز مشخص نيست. قرار است كنفرانسي بين‌المللي در يمن برگزار شود كه بايد ديد در خصوص اين سفر چگونه تصميم‌گيري مي‌شود، ولي طبيعي است كه اگر اين سفر انجام شود، موضوعات مختلفي طي آن بررسي خواهد شد.

آصفي در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات اخير شيمون پرز و مقامات رژيم صهيونيستي در خصوص انتخابات كشورمان افزود: آن چه مهم است اين است كه يك كشور بتواند با اقتدار حركت نمايد و منافع نظام را تامين كند. جمهوري اسلامي ايران نيز به همين منوال حركت كرده و رژيم صهيونيستي از اين جريان عصباني است؛ چرا كه مي‌داند روند توسعه و پيشرفت اقتصادي سياسي، نفوذ بر مسلمانان جهان و كشورهاي منطقه روز به روز براي جمهوري اسلامي ايران افزايش مي‌يابد.

وي با اشاره اين كه رژيم صهيونيستي از اين روند خيلي ناراحت است، ادامه داد: عليرغم تبليغاتي كه آنها داشته‌اند ما مشاركت بالايي از جانب ملت در انتخابات را شاهد بوديم، ضمن آن كه براي همگان مسلم شده كه خطر هسته‌يي منطقه، رژيم اشغالگر قدس است و اين گونه اظهارات نوعي فرافكني براي تشديد فشارها و تعدي بيشتر به مردم فلسطين صورت مي‌گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در قبال مساله‌ي فلسطين در دوره‌هاي مختلف رياست جمهوري در كشورمان گفت: سياست دولت آقاي خاتمي را در اين زمينه خيلي خوب مي‌بينيم و سياست جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب اسلامي تا به امروز نسبت به بحث فلسطين بسيار درخشان بوده و به جرات مي‌توان گفت كه مهم‌ترين و قوي‌ترين پشتوانه و حامي مردم فلسطين، جمهوري اسلامي ايران بوده است و نمي‌توان اين تاريخ را به دوره‌هاي مختلف تقسيم بندي نمود.

آصفي با انتقاد از عملكرد رسانه‌هاي غربي در انعكاس مسايل ايران، از جمله بحث نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كشورمان اظهار داشت: ما بايد به نگراني‌هايي كه رسانه‌هاي بيروني منتشر و به آن دامن مي‌زنند، بي‌توجه باشيم. اين جوسازي‌ها ادامه خواهد داشت و تمام نخواهد شد و وظيفه‌ي ما پيگيري مسايل با دقت و مراقبت است.

وي ادامه داد: روز جمعه مردم ما به پاي صندوق‌هاي راي رفتند و 28 ميليون راي را به صندوق‌هاي راي ريختند، حال نمي‌فهمم چرا سعي مي‌شود كه انتخاباتي را كه با اين شور و نشاط و گستردگي برگزار شده، تخريب نمايند.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پايان گفت: فكر نكنيم اتفاق خاصي رخ داده است، ظاهرا مردم ما آدم‌هاي دوست داشتني و جالبي هستند كه هر دفعه كاري مي‌كنند كه همگان را به شگفتي وامي‌دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25268

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: من شخصا نگران برخي محدوديت‌ها و گرفتاري‌ها كه براي مردم عنوان مي‌شود، نيستم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005