Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 31 خرداد 1384

هاشمي رفسنجاني در دانشگاه تهران: مطمئن باشيد فضايي وجود خواهد داشت كه كسي از طرح نظراتش واهمه نكند، ايسنا

* اگر نظام بخواهد فوق قانون عمل كند، به مشكل برمي‌خورد

* شعارهاي دانشجويان: «تفكر فاشيستي، نابود بايد گردد»، «هاشمي، هاشمي حمايتت مي‌كنيم»، «زنداني سياسي، آزاد بايد گردد» ، «براي رفع فاشيسم، حمايتت مي‌كنيم»

* من خود را پايه‌گذار اصلاحات مي‌دانم

* به هيچ‌كس حق نمي‌دهم كه در حريم خصوصي افراد دخالت كند
---------------------------

هاشمي رفسنجاني

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام‌والمسلمين هاشمي رفسنجاني عصر امروز با حضور در ميان دانشجويان دانشگاه تهران در تالار شهيد چمران دانشكده فني به سوالات دانشجويان پاسخ داد و نظرات خود را با آنها در ميان گذاشت.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ابتداي اين ديدار و پيش از سخنان هاشمي رفسنجاني، حسام‌الدين علامه دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران در سخناني گفت: انجمن اسلامي دانشگاه تهران تصميم داشت كه در انتخابات از كسي حمايت نكند اما در مرحله‌ي اول ضمن نفي تحريم، از تشكيل جبهه‌ي دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر دفاع كرديم. بعد از اعلام نتايج مرحله‌ي اول كه حاكي از سازماندهي شدن تعدادي از نيروها به نفع كانديداي خاصي بود، براي جلوگيري از هدم جمهوريت نظام جمهوري اسلامي، وظيفه‌ي خود مي‌دانستيم كه از حاكميت تحجر و چكمه‌پوشان نظامي جلوگيري كنيم. اكنون وظيفه‌ي همه‌ي ماست كه از حكومت فاشيسم جلوگيري كنيم. مردم 100 سال به دنبال جمهوريت بوده‌اند و اكنون نيز نمي‌خواهند كه جمهوريت از بين برود.

وي ادامه داد: اميدواريم كه در روز شنبه جريان ائتلاف ملي به نتيجه‌ي «ميزان راي ملت است» برسد اما متذكر مي‌شويم كه از روز شنبه دوباره نگاه انتقادي خود را به هاشمي خواهيم داشت و از دموكراسي‌خواهي دفاع مي‌كنيم.

وي گفت: ما خواهان برچيده شدن نظارت استصوابي، آزادي زندانيان سياسي، رفع توقيف مطبوعات، آزادي بيان و آزادي پس از بيان هستيم. هاشمي بايد به دغدغه‌ي فقرا نگاه كند و از آنها حمايت نمايد. تاثيرگذاري كلان دانشگاه، ايجاد نشاط سياسي، وجود تشكل‌هاي جديد در دانشگاه، تعريف جرم سياسي، نگراني از خصوصي‌سازي در دانشگاه، نگراني از طرح خودگرداني بيمارستان‌ها، توجه به كشاورزان و مهم‌تر از همه توجه به جمهوري اسلامي از مهم‌ترين خواسته‌هاي ماست.

وي خطاب به هاشمي گفت: براي اولين بار يك ائتلاف ملي و مذهبي حول محور شما ايجاد شده و اميدواريم كه از اين پتانسيل براي پيشرفت اصلاحات خاتمي استفاده كنيد.

وي هم‌چنين بخشي از توصيه‌ي حضرت امام مبني بر عدم دخالت نظاميان در سياست را قرائت كرد.

پس از اين سخنان، هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: از اين‌كه فرصتي حاصل شد تا در جمع پرشور دانشجويان حضور داشته باشم خوشحالم تا بتوانم نظرات و مطالبات آنها را بشنوم. مي‌دانم كه از اين بحث‌ها نتايج خوبي حاصل مي‌شود.

به گزارش ايسنا وي ادامه داد: در شرايط حساس منطقه و كشور، هوشياري دانشجويان عزيز و صاحبان انقلاب كه آينده‌ي كشور در اختيار آنهاست مهم و تاثيرگذار است.

وي خطاب به دانشجويان گفت: شما شرايط منطقه را مي‌دانيد و در جريان هستيد كساني كه ايران را در انقلاب اسلامي از دست داده‌اند راضي نيستند كه انقلاب به همين صورت و با همدلي و همراهي مردم به جايي كه مستحق آن است برسد. آنها بايد منتظر باشند كه درگيري‌ها و تضادهاي داخلي، دريچه‌ها را براي آنها باز كند تا آن‌چه كه در انقلاب به دست آورديم را از دست بدهيم اما ما مي‌توانيم به گونه‌اي عمل كنيم كه دشمنان از اين فكر منصرف شوند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آمريكايي‌ها در جريان برگزاري انتخابات سه هدف را پي‌گيري مي‌كردند؛ حداقل مشاركت مردم، انتخاب رييس‌جمهور با راي كم و تشنج فراوان در انتخابات و بعد از آن از استراتژي‌هاي آنها بود كه اگر تحقق پيدا مي‌كرد، بايد منتظر زنگ خطر مي‌بوديم. مهم‌ترين انگيزه‌ي من مقابله با اهداف آنها و تحقق استراتژي مشاركت حداكثري، انتخاب رييس‌جمهور با راي بالا و تشنج كمتر بود.

وي با بيان اين‌كه در دور اول انتخابات، مشاركت مناسبي از مردم را شاهد بوديم، تصريح كرد: با شرايط فعلي، تفرقه، تشتت، تنازع و طرد نيروهاي داخلي مي‌تواند باعث تضعيف موقعيت كشور و انقلاب شود ولي بايد از فرصت‌ها براي پيشرفت،‌ توسعه، آزادي و آبادي استفاده كنيم.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: در بيانيه‌هاي انتخاباتي‌ام نكته‌ي مهمي را مطرح كردم و آن اين‌كه دنيا و كشور ما به خاطر انفجار اطلاعات به سرعت در حال تحول است. اگر مهندسي اين تحول در دست خودمان باشد، راه درستي خواهيم رفت ولي اگر اين مهندسي را به دست تقدير بسپاريم نمي‌توانيم مطمئن باشيم كه راه درستي مي‌پيماييم. بايد در اين مقطع راه خود را به خوبي مشخص كنيم.

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: ملت ايران عملا اثبات كرده كه از طريق اتحاد،‌ همدلي و بدون خشونت مي‌تواند انقلاب عظيمي را اداره كند و آن را به پيش ببرد. توقع من به عنوان يك فرد باتجربه و انقلابي اين است كه اين اتحاد و همدلي هم‌چنان ادامه داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: به عنوان پدر دلسوز دانشجويان عرض مي‌كنم كه آرزوي واقعي من اين است كه ايران را به گونه‌اي به شما تحويل دهيم كه مشكلات رژيم گذشته در آن وجود نداشته باشد و مطمئن باشيد كه اين كار را خواهيم كرد.

وي با بيان اين‌كه مهم‌ترين مساله كشور را انسجام ملي براي اهداف خاص و مشخص مي‌دانم، افزود: دانشجويان به خاطر منافع انقلابي بايد در صحنه باشند و مطمئن باشيد كه اين دوره فضايي باز وجود خواهد داشت كه كسي از طرح نظراتش واهمه نكند. اگر اين راه مي‌پسنديم بايد محورهاي قابل اتكايي داشته باشيم و ضمن مطالعه در سطوح بالاتر بر محور قانون حركت كنيم. اگر نظام بخواهد فوق قانون عمل كند، به مشكل برمي‌خورد. اگر روزنامه‌نگاران، هنرمندان و يا دانشجويان هم قانون را در نظر نگيرند به مشكل برمي‌خورند و نتيجه‌اي حاصل نخواهد شد.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: قانون‌شكني راه درستي نيست بلكه راه درست، طرح مطالبات در چارچوب قانون است. اگر همه بر محور قانون حركت كنيم به موفقيت مي‌رسيم.

وي ادامه داد: كسي نبايد در مقابل طرح مطالبات منطقي از خود مقاومت نشان دهد. امروز كشور در نقطه‌اي قرار دارد كه از نظر تحصيلات و زيربناها موقعيت خوبي دارد و مطالبات مردم نيز روز به روز مترقي‌تر و امروزي‌تر مي‌شود.

وي تاكيد كرد: امروز بانوان به طور جدي وزنه‌ي حضور مردم را سنگين‌تر كرده‌اند و حضور آنان خود به خود شرايط جديدي ايجاد مي‌كند و با اين شرايط آماده‌ي برداشتن گام‌هاي بلند هستيم و دشمنان درصدد هستند كه اين گام بلند برداشته نشود.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: در مسايل جهاني حركات حماسي ديگر چاره‌ساز نيست بلكه بايد با تدبير، مذاكره و منطق با مسايل مهم و كشورهاي مهم مواجه شويم. منطق ما بر دو پايه‌ي اسلام و ايران استوار شده و آن‌قدر مترقي است كه مي‌توانيم در مصاف با ساير فرهنگ‌ها پيروز باشيم، به شرطي كه از تحجر، كوتاه‌بيني و افراط دست برداريم.

وي با بيان اين‌كه مجموعه‌ي امكانات طبيعي ايران در مقايسه با جمعيتش كم‌نظير است، گفت: نبايد با تنازعات بي‌مورد خود را از پيشرفت دور كنيم. ما مي‌توانيم از كشورهاي پيشرفته باشيم و زمينه‌ي چنين حركتي آماده است ولي شرط اين پيشرفت، اعتدال است.

هاشمي رفسنجاني با ابراز خوشحالي از اين‌كه جوانان امروز مانند مردان باتجربه‌ي سياسي فكر مي‌كنند گفت: كساني كه مي‌خواهند با افراط الگو شوند، با قرآن و اسلام فاصله دارند.

پس از اين سخنان، دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه تهران از هاشمي خواست كه مانند خاتمي، حداقل سالي يك بار با حضور در دانشگاه به سوالات دانشجويان پاسخ دهد كه مورد پذيرش هاشمي واقع شد.

وي در ادامه خواستار توضيح هاشمي رفسنجاني در مورد سازمان‌هاي موازي اطلاعاتي شد كه وي پاسخ داد: در صورت به عهده گرفتن مسووليت اجرايي، بخش برخورد با جريان‌هاي مخرب را تقويت مي‌كنم ولي در مورد سازمان‌هاي موازي اطلاعاتي معتقدم كه اين سازمان‌ها بايد در حوزه‌ي مسووليت خود اطلاعات داشته باشند و نه فراتر از آن و در كار وزارت اطلاعات دخالت نكنند.

هاشمي رفسنجاني

وي درخصوص زندانيان سياسي و اين‌كه آيا زنداني سياسي را قبول دارد يا خير؟ و هم‌چنين در مورد آزادي و توقيف مطبوعات گفت: در مورد آزادي مطبوعات، محور كار را قانون مي‌دانم. اگر مطبوعات و نويسندگان بر محور قانون حركت كنند، وظيفه‌ي دولت است كه حق آنها را به رسميت بشناسد و مانع نشود. در مورد زنداني سياسي نيز به همين مساله معتقدم. اگر كسي جرمي مرتكب شود نبايد توقع عدم پي‌گيري داشته باشد و هيچ‌كس نبايد از مجرم حمايت كند. من مايلم كه در اين مورد بحث مصداقي نكنم. اگر كسي بخواهد با زور و اعمال روش‌هاي خلاف قانون و تحميل سليقه، آزادي مردم را سلب كند و كسي را زنداني كند، از او متنفرم و حتما برخورد خواهم كرد.

وي افزود: كساني كه زندان رفته‌اند راضي نمي‌شوند كه كس ديگري به زندان برود.

دانشجويان از پاسخ هاشمي درخصوص زندانيان سياسي قانع نشدند و شعار دادند كه «زنداني سياسي، آزاد بايد گردد».

هاشمي در پاسخ به اين اعتراضات گفت: من خوشحالم با دانشجويي طرف هستم كه منطق دارد ولي يك سوال مي‌پرسم كه اگر كسي خلاف قانون عمل كرد، آيا نبايد با او برخورد شود؟ اگر كسي خلاف قانون عمل كند، بايد منتظر برخورد قانوني نيز باشد. چه كسي گفته كه انتقاد جرم است و چه كسي اعلام كرده كه ابراز عقيده خلاف و جرم است؟

در اين هنگام، دانشجويان شعار «گنجي، گنجي» سر دادند كه هاشمي پاسخ داد: اين مورد يكي از مصاديق است. هركس خلاف قانون به حق كسي تجاوز كند، بايد مورد تعقيب قرار گيرد.

در اين هنگام دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران از هاشمي خواست كه در صورت رييس‌جمهور شدن، لايحه‌ي عفو عمومي را به مجلس ارايه كند.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوال ديگري در مورد رعايت حريم خصوصي افراد گفت: نه شرعا، نه قانونا، نه عرفا و نه منطقا به هيچ‌كس حق نمي‌دهم كه در حريم خصوصي افراد دخالت كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر شوراي نگهبان قصد تغيير نتايج انتخابات را داشته باشد، آيا توانايي جلوگيري از آن را دارد يا خير؟ گفت: اگر چنين اتفاقي بيفتد، براي جلوگيري از چنين تجاوزي اقدام خواهم كرد.

هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آيا به روند اصلاحات ادامه خواهيد داد يا خير؟ و آيا از اعضاي جبهه مشاركت و نهضت آزادي نيز استفاده خواهيد كرد يا خير؟ گفت: من خود را پايه‌گذار اصلاحات مي‌دانم و دولت آقاي خاتمي مرحله‌ي پيشرفته‌تر از مرحله‌اي است كه ما به تدريج اصلاحات را آ‎غاز كرديم. اصلاحات جرياني است كه بايد به طور مطمئن گام بردارد. اصلاحات دامنه‌ي بسيار وسيعي دارد كه بايد با جديت و پشتكار آن را ادامه داد. هيچ‌كس خواهان درجا زدن نيست. درخصوص استفاده از افراد نيز تعهد ويژه‌اي به هيچ‌كس ندارم. اگر رييس‌جمهور شوم از ميان افراد مناسب و شايسته با قطع نظر از وابستگي سياسي آنها استفاده خواهم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ايسنا در نشست پرسش و پاسخ هاشمي با دانشجويان، زنگنه، كرباسچي، عطريانفر و الهه كولايي نيز حضور داشتند.

هم‌چنين دانشجويان پيش از ورود هاشمي، سرود «اي ايران» و «يار دبستاني من» را مي‌خواندند.

شعارهاي دانشجويان نيز به اين شرح بود: «تفكر فاشيستي، نابود بايد گردد»، «هاشمي، هاشمي حمايتت مي‌كنيم»، «زنداني سياسي، آزاد بايد گردد» ، «براي رفع فاشيسم، حمايتت مي‌كنيم».

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24970

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي رفسنجاني در دانشگاه تهران: مطمئن باشيد فضايي وجود خواهد داشت كه كسي از طرح نظراتش واهمه نكند، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005