Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 22 خرداد 1384

روحانیون حاکم از انتخابات آزاد جلوگیری میکنند، ديده بان حقوق بشر

(نیو یورک، 12 ژوئن 2005) سازمان دیده بان حقوق بشر امروز گزارشی در مورد پروسه انتخابات ایران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شورای نگهبان وقوانین تبعیض آمیز انتخابات محدودیت های فراوانی در لیست کاندیداهائی که رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه می توانند به آنها رای دهند را بوجود می آورد.

این گزارش 18 صفحه ای "انتخابات یا انتصابات؟ موارد نقض حقوق بشردرقوانین انتخابات ایران" به جزئیات قوانین تبعیض آمیز انتخابات ایران که مانع رقابت کاندیداهائی که در خارج از حوضه قدرت قرار دارند می پردازد.

شورای نگهبان که یک نهاد غیر منتخب و متشکل از 12 روحانی و حقوقدان می باشد، قوانین انتخابات ریاست جمهوری را آنچنان تفسیر میکند که مانع شرکت تمامی کاندیداهای زن به اضافه کاندیداهائی که منتقد رهبری کنونی ایران هستند میشود.

جو استورک مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در واشنگتن گفت: "انتخابات ایران از قبل کنترل شده اند، یعنی شورای نگهبان کاندیداهای مورد نظر خود را دستچین میکند و سپس ایرانیان باید فقط از این لیست محدود انتخاب کنند."

شورای نگهبان از قدرت خودسرانه ای به عنوان "نظارت استصوابی" برخوردار است که به این شورا اجازه میدهد حتی کاندیداهائی که ازسد معیارهای تبعیض آمیز قوانین انتخابات عبور کرده اند را رد صلاحیت کند.

شورای نگهبان دائما فقط کاندیداهای "خودی" که بخشی از حوضه قدرت هستند را برای شرکت در انتخابات تائید میکند. بیش از یکهزار کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری 17 ژوئن ثبت نام کردند، اما شورای نگهبان تنها 8 کاندیدای "خودی" را تائید کرده است که همه آنان از مقامات کنونی و یا سابق حکومت هستند.

نام هیچیک از 89 کاندیدای زن دربرگه رای گیری درج نخواهد شد چرا که شورای نگهبان معیار "رجال مذهبی و سیاسی" را آنچنان تفسیرمیکند که تمامی کاندیدا های زن را از حق کاندیدا شدن محروم میکند.

تمامی کاندیداهای انتخابات روز جمعه از مقامات کنونی و یا سابق حکومت می باشند: مصطفی معین، وزیر سابق علوم؛ محسن میرعلیزاده، معاون رئیس جمهور؛ اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق و رئیس مجمع تشخیص مصلحت؛ محسن رضائی، فرمانده سابق سپاه پاسداران؛ محمد باقر قالیباف، فرمانده سابق نیروی انتظامی؛ علی لاریجانی، رئیس سابق صدا و سیما و مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی.

"انتخابات ایران آزاد و منصفانه نیستند چرا که ایرانیان نمیتوانند به کاندیداهائی که دیدگاه های آلترنتیو با طرز تفکر طبقه حاکم دارند، رای بدهند،" استورک گفت.

ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی وظیفه دارد که به شهروندان اجازه رقابت در انتخابات بدون ایجاد "محدودیت های غیر معقول" بدهد. اما معیارهای تبعیض آمیزقوانین انتخاباتی ایران توام با دخالت شورای نگهبان در تائین صلاحیت کاندیداها، بسیاری از کسانی که میخواهند کاندیدا شوند را ازاین حق محروم میکند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قوانین انتخاباتی ایران همچنین بر اساس عقاید مذهبی تبعیض قائل می شوند زیرا بر اساس این قوانین کاندیداها باید وفاداری خود را به نظریه " ولایت مطلقه فقیه" ابراز کنند. این نظریه که مبنای مقام غیر منتخب رهبری ایران، آیت الله خامنه ای می باشد، فقط در فقه شیعه تعریف شده است و حتی تمامی علمای شیعه به آن اعتقاد ندارند.

دیده بان حقوق بشر از حکومت ایران خواست که به تبعیض بر مبنای جنسیت، عقاید سیاسی و عقاید مذهبی در قوانین انتخابات ایران خاتمه دهد و همچنین قدرت شورای نگهبان برای دستچین کردن کاندیداها را لغو کند.

- براي مطالعه متن کامل گزارش با عنوان "انتخابات يا انتصابات؟ موارد نقض حقوق بشر در قوانين انتخابات ايران" اينجا را کليک نماييد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24291

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحانیون حاکم از انتخابات آزاد جلوگیری میکنند، ديده بان حقوق بشر' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005