Click for Amazing Phone Card








جمعه 30 اردیبهشت 1384

اصغرزاده: برخورد هاشمي با مساله‌ رد صلاحيت‌ها نشان مي‌دهد چقدر تغيير كرده است، ايسنا

* ورود خود به صحنه را باعث تقويت جنبش اصلاحات مي‌دانم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


دبيركل حزب همبستگي گفت: تفكر نظامي راه حل و موقعيت‌هاي پيچيده را در جنگيدن جست‌وجو مي‌كند و قدرت تحليل دقيق شرايط را ندارد؛ در دنياي امروز حتي جنگها را هم سياستمداران اداره مي‌كنند، نه نظاميان.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي كه در محل دفتر سازمان دانش‌آموختگان ايران ( ادوار تحكيم وحدت) سخنراني مي‌كرد، با اشاره به آنچه آن را نااميدي و ياس حاكم بر جامعه مي‌ناميد، گفت: وقتي رييس‌جمهوري با 22 ميليون راي و پشتوانه‌ي مردمي وارد اين ساختار مي‌شود، با اين هدف كه حرف مردم را بيان كند، اما درست در نقطه حمايت از اين ساختار قرار مي‌گيرد و به نوعي تكه‌اي از آن مي‌شود، طبيعي است كه جامعه دچار ياس مي‌شود.


وي با بيان اين مطلب كه كانديداتوري من ممكن است اين سوال را به وجود آورد كه علي‌رغم برخي موارد چرا وارد صحنه شده‌ام، گفت: ممكن است عده‌اي فكر كنند من ماموريت دارم يا از گروه خاصي دستور گرفته‌ام كه بيايم، شما حق داريد اين سوالها را بپرسيد. ولي حرف من با دوستان اصلاح‌طلب اين است كه چرا حركت نمي‌كنيد؟ چرا يك استراتژي مبتني بر حركت سياسي نداريد؟.


اصغرزاده ادامه داد: نبايد فكر كنيد اين پايان راه است و انفعال را تئوريزه كنيد، بعد بياييد به سياستمدار بگوييد براي اين انفعال راه حلي جست‌وجو كند، اتفاقي كه در دولت خاتمي افتاد اين بود كه سياست تعطيل شد.


دبيركل حزب همبستگي در ادامه سخنانش با اشاره به انتخابات مجلس هفتم، گفت: بحث من اين است كه وقتي گروهي قدرت را در دست گرفت بايد در قبال شعارهايي كه داده، مسووليت داشته باشد. در دولتي كه شعار از دموكراسي و آزادي داده مي‌شود، يا نبايد اجازه برگزاري انتخاباتي غيرآزاد داده شود و يا اگر موفق نشدند برابر آن بايستند، بايد كنار مي‌رفتند.


وي افزود: خاتمي حاضر شد بماند و اين انتخابات را برگزار كند. مردم از خاتمي انتظار داشتند به عنوان شخص دوم مملكت از ديدگاهها و نظرات خود دفاع كند، متاسفانه همان اتفاق مجلس هفتم در رياست‌جمهوري نهم در حال تكرار است.


اصغرزاده ابراز عقيده كرد كه اگر خاتمي مقاومتي از خود نشان ندهد، پرونده‌اش حتي مورد محاكمه ! قرار خواهد گرفت.


اصغرزاده در خصوص انگيزه‌ي كانديداتوري خود، گفت: دقيقا از جايي كه احساس كردم جنبش اصلاحات دچار فروبستگي شده، نه اينكه اصلاحات به بن‌بست رسيده، بلكه اين اصلاح‌طلبان بوده‌اند كه تجربه‌ي دموكراسي نداشته‌اند و شكست خورده‌اند، تصميم گرفتم در انتخابات شركت كنم، چرا كه معتقدم رفورميسم يك جريان اصيل است و اعتقاد دارم با رفتن در اين سيستم بايد از حداقل امكانات براي اصلاح ساختار استفاده كنيم. مي‌خواستيم در برابر نيروهايي كه مي‌خواهند اين ساختار را متصلب‌تر كنند، اين نگاه را حاكم كنيم كه هر چه ساختار متصلب‌تر شود شكستني‌تر خواهد شد و تغيير آن تنها از طريق ورود به آن حاصل مي‌شود.

وي افزود: الان هم ورود خود به صحنه را باعث تقويت جنبش اصلاحات مي‌دانم.


اصغرزاده با بيان اينكه اجماع مي‌تواند ما را در موقعيت بدتري قرار دهد، گفت: اجماع مي‌تواند كف راي ما را پايين‌تر بياورد، در اين صورت تعداد اندك راي‌دهنده را كه گرد تك تك كانديداهاي اصلاح طلب جمع شده‌اند، از دست خواهيم داد كه مشاركت حداقلي را در پي خواهد داشت.


وي با بيان اين مطلب كه شاهديم كه اصلاح‌طلبان در اواخر دوره هشت ساله مديريت اجرايي دچار نوعي مرزبندي شده و به نوعي برخي خودي‌تر از ديگران شده‌اند و همان بينش خويشاوندپروري در اصلاح طلبان بازتوليد شده، گفت: اين را مي‌توان به نوعي به زيركي محافظه‌كاران نسبت داد كه همان ساختار خود را در جنبش اصلاحات بازتوليد كردند.


اين فعال سياسي با اشاره به جرياني كه تحريم انتخابات را تبليغ مي‌كند، گفت: يك جريان قدرتمند در حال شكل‌گيري است و آن نيامدن مردم پاي صندوق راي است. قبول دارم كه نيامدن حق مردم است، اما من و دوستانم قصد داريم اين جريان را به هم بزنيم.


وي در پاسخ به اين سوال كه بر فرض پيروزي در انتخابات چنانچه منافع ملي با يك حكم حكومتي در تضاد قرار بگيرد چه اقدامي خواهيد كرد، گفت: منافع مردم را پيگيري خواهم كرد.

وي با منفعلانه‌خواندن سياستهاي دولت خاتمي افزود: دولت خاتمي حركتي در برابر اقتدارطلبي نكرد كه ما بخواهيم با استناد به آن اقدام، استدلال كنيم كه اين ساختار اصلاح‌پذير نيست. شما وقتي مي‌توانيد ساختار را اصلاح‌ناپذير بدانيد كه شخص منتخب در حمايت از مردم حركتي انجام بدهد و به نتيجه نرسد.


دبير كل حزب همبستگي افزود: پرونده‌ي من براي شما روشن است، زمانيكه در شوراي شهر بودم صادقانه تمام توان خود براي خدمت به مردم نشان دادم و تلاشهايم براي تدوين منشور شورا كاملا مشهود است.


وي با اشاره به فعاليتهايش در شوراي شهر گفت: زياد بود مواردي كه من در صدد افشاي فسادهاي گوناگون در سطح مديريت شهر تهران بودم و با مخالفت همين دوستان اصلاح‌طلب در مجلس روبه‌رو شدم. جالب است كه بعد به من مي‌گويند تو باعث تضعيف روحيه مردم و ياس آنها از اصلاح ساختار موجود بودي.


ابراهيم اصغرزاده در پاسخ به اين سوال كه مشخصا چه راهكاري ارائه مي‌دهيد، گفت: در برار هر محدوديتي مشخصا به قانون اساسي رجوع خواهم كرد و معتقدم حق تغيير قانون اساسي بايد براي تك تك شهروندان محفوظ باشد و در مراحل بعدي مردم نيز بايد پيگير مطالباتشان باشند.

وي گفت: به تفسير دموكراتيك از قانون اساسي معتقدم.


اين فعال سياسي در پاسخ به اين كه آيا با نظارت بين‌المللي در برگزاري انتخابات ايران موافق هستيد؟ گفت: به شدت مخالفم و اين خط قرمز من است. اين به منزله‌ي توهين به ملت ايران است. بايد نشان دهيم كه توانايي برگزاري انتخابات آزاد را داريم؛ نه با اين فكر موافقم و نه معتقدم راهگشاست، همانگونه معتقد نيستم به بن بست رسيده‌ايم. باور دارم كه اگر تعدادي از همين چهره‌هاي مطرح جامعه مردم را تشويق كنند خواهيد ديد كه چگونه شوراي نگهبان عقب خواهد نشست.


دبيركل حزب همبستگي با انتقاد از عملكرد بخشي از تحكيم وحدت در تحريم انتخابات گفت: چرا از من كه كانديدا شدم مي‌پرسيد كه چه برنامه‌اي دارم ولي از كسي كه تز تحريم را ارائه مي‌دهد نمي‌پرسيد چه برنامه‌اي دارد.


يكي از حاضران از اصغرزاده درباره مخالفت او با بسيج نيروهاي جامعه در خيابانها پرسيد. او پاسخ داد: مخالفم چون معتقدم اگر فرد منتخب با احساس مسووليتي كه در برابر راي مردم داشت، عملا از زبان مردم سخن مي‌گفت و عمل مي‌كرد، ساختار فعلي قابليت اصلاح را داشت.


وي افزود: ابزار رياست‌جمهوري ابزار كمي نيست، نمي‌توان به راحتي با استناد به قانون اساسي گفت من معاون دستگاه حكومتي هستم و از آنجا كسب تكليف مي‌كنم. نمي‌توان منكر قدرت دولت شد. هم در حوزه اقتصادي، هم فرهنگي و هم سياسي، دولت قدرت فراواني دارد.


از اصغرزاده راجع به حضور نظاميان در عرصه سياست و همچنين فرماندهي او در سپاه قزوين سوال شد. او پاسخ داد: به لحاظ سازماني فرمانده سپاه نبودم. جنگ بود و اقشار مختلف جامعه در آن سهيم بودند.

وي گفت:‌ وقتي گفته مي‌شود نظاميان نبايد وارد عرصه سياست شوند، منظور جلوگيري از عدم استقرار تفكر نظامي است كه راه حل نهايي را بر پايه جنگ مي‌گذارد. اعتقاد نيروي نظامي اين است كه حالا كه به بن بست رسيده‌ام، به صحنه سياست وارد مي‌شوم.


اين فعال سياسي افزود: دموكراسي وقتي تحقق مي‌يابد كه نظامي پشت ديوار پادگانش امنيت جامعه را محقق كند. تفكر نظامي بر پايه احترام به بالادست ارشد شكل گرفته و اين با تفكر دموكراتيك در تضاد است.

اگر نيروي نظامي وارد صحنه سياست و يا اقتصاد شود، اعتماد عمومي را از دست خواهد داد و اگر اعتماد خود را از دست دهد، چه كسي مي‌خواهد امنيت جامعه را تامين كند.

وي خطاب به نظاميان گفت: اجازه بدهيد قبل از اينكه اين بن‌بست به دست شما باز شود، نيروهاي سياسي و حقوقي در بازكردن گره‌ها بكوشند.

وي افزود: حضور نظاميان هم به ضرر مردم و هم به ضرر نظام است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از اصغرزاده راجع به تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان خط امام سوال شد. وي گفت: ما در فضايي بوديم كه فكر مي‌كرديم اگر سفارت نابود نشود، فشارهايي كه بر انقلاب وارد مي‌شد، ‌ممكن است به نابودي انقلاب منجر شود.

وي افزود: فكر تاثيرات منفي اقدام خودمان نيستم، ولي نبايد از نتايج مثبت آن هم غافل بود، بايد در نظر داشت كه در آن مقطع تسخير سفارت آمريكا تاثير زيادي در تيرگي روابط ايران و آمريكا نداشت.


وي ابراز عقيده كرد: عمده تيرگي در روابط دو كشور در دوره‌ي دوم دولت هاشمي رفسنجاني ايجا شد. چرا كه آمريكا در جهان دوقطبي آن روز انقلاب مذهبي ايران را مانعي جدي در قبال رسيدن موج كمونيسم به خاورميانه دانست و چندان منافع خود را با منافع انقلاب در تضاد نمي‌ديد.


اصغرزاده در خصوص كانديداتوري هاشمي رفسنجاني در انتخابات نيز گفت: ايشان بايد در عمل تحول در روش خود را به مردم ثابت كند.

وي ادامه داد: هاشمي فرد ناشناخته‌اي نيست. او بايد پاسخگو باشد تا ما ببينيم چرا شوراي نگهبان در اين 26 سال به جايي رسيده است كه با اعمال نظارت استصوابي فردي مثل اصغرزاده را كه هميشه براي انقلاب و امنيت كشور كوشش كرده، به اتهام اقدم عليه امنيت ملي رد صلاحيت مي‌كند.


وي گفت: به نظر من اولين اقدام هاشمي در برخورد او با مساله رد صلاحيتها كه تا چند روز ديگر اعلام خواهد شد روشن خواهد كرد كه او تا چه حد تغيير كرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22921

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اصغرزاده: برخورد هاشمي با مساله‌ رد صلاحيت‌ها نشان مي‌دهد چقدر تغيير كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005