Click for Amazing Phone Card








شنبه 24 اردیبهشت 1384

رفسنجاني: چه کسی از ورود حزب اللهی‌ها به دانشگاه حمایت کرد؟ طرح سهمیه جانبازان، ایثارگران و فرزندان شهدا را من تصویب کردم، انصار نيوز

جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدار کردند. در این جلسه که در فضایی صریح و همراه با انتقاد تند دانشجویان همراه بود، اکبر هاشمی به بیان مواضعش پرداخت.

در ابتدای این دیدار، عبدالله گنجی، جانشین بسیج دانشجویی ناحیه‌ي تهران و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی درباره‌ي مدیران بعد از جنگ، دلیل بال و پر دادن به عناصر سیاسی در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری و حمایت هاشمی از جریان دوم خرداد در خطبه‌های معروف نماز جمعه اردیبهشت 76 هاشمی را از وی سوال کرد، که هاشمی با بیان تاریخچه‌ای از چگونگی تشکیل کارگزاران گفت: تقصیر تشکیل کارگزاران به گردن من نیست و من نمی‌دانم تقصیر کیست!

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ي مرکز مطالعات استراتژیک گفت: اولا مرکز جایگاهی جدی و مهم نبود و آن‌ها هر جای دیگری که می‌خواستند، می‌توانستند جمع شوند. چون مرکز بودجه و امکانات خاصی ندارد. ثانیا آقای موسوی خویینی‌ها با ما همکاری خوبی داشت، ولی بقیه مثل عبدی با من دشمنی داشتند.

وی در ادامه درباره‌ي حمایت از دوم خرداد در خطبه‌های نماز جمعه گفت: قبل از نمازجمعه، جو جامعه شائبه تقلب را دامن می‌زد و اوضاع سیاسی کشور مناسب نبود و اختلافات جدی بر سر تقلب بین دو جناح در گرفته بود. قرار شد در نمازجمعه در این باره که انتخابات سالم برگزار می‌شود، بحث شود. البته از بعضی کاندیداها رفع اتهام کردم که بعدا حمل بر حمایت از آقای خاتمی شد!

در ادامه‌ي این جلسه مهدی اقراریان، رییس بسیج دانشگاه آزاد تهران مرکز، با انتقاد از فساد در دانشگاه آزاد خواستار پاسخگویی هاشمی به عنوان یک عضو هیات مدیره شد. وی همچنین از طرد و خانه‌نشین شدن مدیران حزب‌اللهی در دوران هاشمی انتقاد کرد. اکبر هاشمی در پاسخ به این دانشجو گفت: اگر من عضو هیات مدیره دانشگاه آزاد هستم، بسیاری از مسؤولین نظام نیز عضو هیات موسس هستند!

وی در ادامه با دفاع از عملکرد دانشگاه آزاد اظهار داشت: چه کسی گفته است آمار فساد دانشگاه آزاد بیشتر از دانشگاه دولتی است. شما باید برای اثبات این مساله آمار بدهید. آمار و مدارک و اسنادتان را به دفتر ما بدهید تا بررسی کنیم و اگر صحیح بود تذکری می‌دهیم!

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره‌ي به کارگیری مدیران حزب‌اللهی گفت: شما باید بگویید که در اول انقلاب چه کسی از ورود حزب اللهی‌ها به دانشگاه حمایت کرد. طرح سهمیه جانبازان و ایثارگران و فرزندان شهدا را من تصویب کردم. هر چند که دولت وقت مخالف بود، من پافشاری کردم. این حرف که حزب‌الله در مدیریت کشور نبوده و شما آن را تکرار می‌کنید، بی‌خود و از سر بی‌اطلاعی است. خیلی از مدیریت‌های کلیدی به‌ویژه در سازندگی در دست مدیران ارزشی بوده است. بسیاری از کارهای عمرانی دوران سازندگی را سپاه انجام داد. اصلا می‌دانید که سپاه را من خلق کردم(!) و با ماموریت شورای انقلاب، 4 سپاه را یکی کردم و شورای فرماندهی را تشکیل دادم.

پس از این پاسخ هاشمی که با عتاب نسبت به پرسش‌کننده همراه بود، عطاء الله بیگدلی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق عليه‌السلام، خطاب به هاشمی گفت: اولا پیشاپیش از صراحت لهجه که ویژگی دانشجویی است معذرت‌خواهی می‌کنم و احتمالا دلیل این که در دوران ریاست‌جمهوری به دانشگاه نمی‌آمدید هم همین صراحت‌ لهجه بوده که به مذاق شما خوش نمی‌آمده است. ثانیا مثل دوست قبلی یک سری حرف بی‌خود دارم که اگر اجازه دهید بگویم. که در این هنگام هاشمی با لبخند از این دانشجو خواست تا سؤالش را مطرح کند.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق عليه‌السلام در ادامه به هاشمی گفت: بحث ما بر سر کارگزاران، آن مرکز استراتژیک و یک دانشگاه خاص نیست، بحث بر سر کلیت فضای فرهنگی است که بعد از جنگ حاکم شد و شما مسبب آن بودید. نگاه دولت و دولتمردان به خدمت و مردم عوض شد. دولت به عنوان طعمه مطرح شد و شواهد این امر را می‌توان در زندگی شخصی مدیران دید. بی‌توجهی به زندگی مردم و دوری از آن‌ها در دوره سازندگی مشاهده می‌شود. فرهنگ در دوره‌ي سازندگی اولویت دست چندم بود. بحث بر سر این است که نبض اقتصاد و فرهنگ کشور به دست مدیران نالایق افتاد و نگاه شما مشکلات زیادی را ایجاد کرد. حرف‌های دیگری هم داشتم که نگاه‌های غضب‌آلود شما باعث می‌شود که ادامه ندهم.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این دانشجو با لحن تندی گفت: این چه فضایی است که شما در آن صحبت می‌کنید. این‌ها نتیجه بی‌اطلاعی شماست. در کابینه‌ي من خیلی از مدیران ارزشی بودند. در عرصه‌های دیگر هم حزب‌اللهی‌ها و بچه‌های جنگ بودند و به شدت از عملکرد همه‌ي آن‌ها دفاع می‌کنم، از اول انقلاب، دوره جنگ، سازندگی و حتی دولت خاتمی.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ي مفاسد اقتصادی در دوران سازندگی گفت: در دوران من در نتیجه اشتغال‌زایی دو دهک بالا و پایین جامعه به هم نزدیک شد. من خیلی برای محرومین کار کردم. این حرف‌ها در مورد شکاف طبقاتی دروغ است و آمارها آن را تایید نمی‌کند. تامین اجتماعی در آغاز دولت من در حد صفر بود و من آن را ایجاد و تقویت کردم. سهام قانونی کارگرها را به آن‌ها فروختیم. من به جرات می‌توانم بگویم که جدی‌ترین فرد در مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده‌ام.

یک پرونده شهرام جزایری در دولت من نبود. این جور نبود که متهم‌ها در خیابان راست راست راه بروند. اصلا در دولت من یک اختلاس کلان نمی‌بینید. ضمن این که دانشگاه هم خیلی آمده‌ام و با اصحاب دانشگاه رابطه دارم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از این پاسخ هاشمی، دانشجویان سوالات خود را درباره‌ي انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند. یک دانشجو پرسید که شما چرا از جناح دوم خرداد حمایت می‌کنید، که هاشمی با یادآوری انتخابات دوم خرداد 76 پاسخ داد: جناح راست اشتباه کرد. در حالی که مجلس را در دست داشت، دولت را دست‌یافته دید و حرف‌هایی زد (درباره‌ي حجاب، نحوه‌ي زندگی فرهنگی و ...) که مردم به ویژه زنان و جوانان ترسیدند و به خاتمی رای دادند. در این دوره هم دوباره این اشتباه تکرار شد و من ناراحت شدم. به اصولگرایان پیغام فرستادم که بر روی یک کاندیدا وحدت کنید. به رهبری هم گفتم زور من به این‌ها نمی‌رسد، شما کاری کنید. که ایشان پاسخ دادند: من صلاح نیست وارد بحث انتخابات شوم.
من به خاطر عدم اجماع اصولگرایان از دست آنان عصبانی هستم.

هاشمی رفسنجانی در انتها با انتقاد شدید از سوالات دانشجویان گفت: شما گرفتار شبهه‌اید و از تاریخ بی‌اطلاعید. بزرگان شما به خوبی اطلاعات را به شما انتقال نداده‌اند و من متاسفم که چرا شما این‌طور هستید.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005