Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 7 اردیبهشت 1384

قاليباف: اصرار دارم كه با موضوع بدحجابي برخورد پليسي و امنيتي نشود؛ من با عضويت ايران در WTO در شرايط كنوني مخالفم، انتخاب ۹

دوشنبه - دانشگاه صنعتي شريف – سالن جابربن حيان
براي دانشجوياني كه سالها پيش با رييس پليس متفاوت ايران آشنا شده بودند ، چهره محمدباقر قاليباف باز هم متفاوت نمود كرد.اين كه يك كانديدا حاضر باشد براي منتظر نماندن مستمعين با موتورسيكلت تردد كند، اين كه بدون تشريفات معمول به ميانشان بيايد و اينكه بر خلاف وعده پيشين با برگزاركنندگان ؛ بيش از 3 ساعت پاسخگوي سوالات باشد فضاي ذهني شنوندگان ايستاده و نشسته بر زمين و صندلي هاي سالن جابربن حيان را متاثر نموده بود. قاليباف اين بار با صراحتي كه خاصيت اجتماعات دانشجويي است پيرامون انرژي هسته اي ، حجاب دختران و پوشش پسران ، نقد راست و چپ گرايي ، فساد اقتصادي، مذاكره يا رابطه با آمريكا، رانت خواري و هاشمي رفسنجاني سخن گفت.

محمدباقر قاليباف گفت: نيروهاي مسلح نبايد در سياست دخالت كنند ولي اين بدان معنانيست كه نظاميان نمي‌توانند سياستمدار شوند يا سياست بدانند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبري انتخابات رياست جمهوري (انتخاب 9) دكتر محمد باقر قاليباف عصر دوشنبه در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه طبق فرموده حضرت امام خميني (ره) نظاميان حق دخالت در امور سياسي را ندارند، اظهار داشت: آنچه كه مورد نظر حضرت امام بوده است اين است كه نظاميان وارد تحزب گرايي و دسته بندي‌هاي سياسي نشوند.

وي افزود: در قانون انتخابات رياست جمهوري هم اين نكته كه نظامي‌ها نمي‌توانند نامزد انتخابات شوند، بيان نشده است. با اين حال بنده براي رفع هرگونه سوء تفاهم از نيروي انتظامي استعفا دادم تا شبهه‌هايي نظير اين پيش نيايد.

محمدباقر قاليباف در پاسخ به يكي از دانشجويان كه از او پرسيد آيا شما قصد برخورد با برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي نظير بدحجابي را نداريد، عنوان كرد، پديده‌هاي اجتماعي را نمي‌توان با نگاه سياسي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داد چرا كه دراين صورت جريانات سياسي از موج ايجاد شده سوء استفاده مي‌كنند. بنده به عنوان يك دلسوز انقلاب بر اين اعتقادم كه برخورد غير منطقي و پليسي با پديده‌هاي اجتماعي همچون آسيب برحجابي نتيجه عكس مي‌دهد.

وي با تقسيم پديده‌هاي اجتماعي به آسيب، انحراف و آشفتگي اظهار كرد:تنها با آشفتگي‌هاي اجتماعي مي‌توان برخورد كرد. به طور مثال برخورد با اراذل و اوباش و معتادان از همين دسته هستند، ولي با انحرافات و آسيب‌هاي اجتماعي نظير بدحجابي نمي‌توان برخورد پليسي كرد. راه حل اين معضل نيازمند روش‌هاي درست و منطقي است.

محمدباقر قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به پرسش ديگري در مورد عضويت ايران در WTO گفت: ما حتماً بايد به WTO بپيونديم ولي من با عضويت ايران در WTO در شرايط كنوني مخالفم.

وي با بيان اين كه مقدمات عضويت ايران در WTO در داخل كشور فراهم نشده، تصريح كرد: اگر بدون مهيا كردن مقدمات بپذيريم تمامي سرمايه‌ها از بين مي‌رود، چرا كه با عضويت ايران در WTO نرخ تعرفه‌ها نمي‌تواند بيشتر از 12 درصد افزايش پيدا كند. در چنين شرايطي كشورمان همين حداقل توليد را هم نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه در شرايط كنوني امكان رقابت ايران با جهان وجود ندارد، گفت: اگر مقدمات لازم را فراهم نكنيم، هيچ فرصتي در چارچوب پيوستن به WTO به وجود نخواهد آمد.

دانشجوي ديگري در مورد اختلافات جناح راست و تعلق سياسي وي به جريان راست سئوال كرد.

قاليباف در پاسخ تأكيد كرد: اردوگاهم اصولگرايي است كه آنرا به معناي راستگرايي نمي‌دانم.

وي در مورد تصميم شوراي هماهنگي مبني بر معرفي علي لاريجاني گفت: آن را قبول ندارم و نمي‌پسندم و هيچوقت هم در آن مجموعه سياسي حضور پيدا نكردم. وي با اشاره به تعهد اخلاقي خود به ائتلاف چهار نفره تأكيد كرد: چهار نامزد انتخابات رياست جمهوري تفاهم نامه اخلاقي را امضاء كرده‌ايم. بر اين اساس اگر بنده در نظرسنجي‌ها پايين‌تر از ساير نامزدها باشم، از روند انتخابات كنار مي‌كشم.

وي تأكيد كرد: به نظر من اگر هدف نيروهاي اصولگرا خدمت رساني است، بايد بر سر يك نفر به اجماع برسند و سايرين نيز در حوزه‌هاي ديگر به فعاليت خود ادامه بدهند.

قاليباف در پاسخ به سئوال ديگر دانشجويان در ارتباط با آزادي مطبوعات گفت: در قانون اساسي جمهوري اسلامي يكي از حوزه‌هاي مربوط به آزادي، مطبوعات هستند. مطبوعات نيز جايگاه ويژه‌اي دارند.

وي با اشاره به اينكه اجراي بخش‌هايي از قانون اساسي تاكنون مغفول مانده است، گفت: فعاليت مطبوعات نيز جزيي از همان بخش‌هايي است كه در حوزه اجرا با برخي اشكالات مواجه بوده است.

وي با رد اين ادعا كه در ايران آزادي مطبوعات وجود ندارد، تأكيد كرد: آزادي مطبوعات در چارچوب قانون وجود دارد ولي اين حوزه به رغم بهره‌مندي از چنين فضايي داراي برخي اشكالات هست.

وي علت بروز اشكالات را گزينشي عمل كردن مسئولان دانست و گفت: به رغم ضرورت دفاع از آزادي مطبوعات قشر مطبوعات نيز نبايد تصور كنند كه صنفي هستند كه مي‌توانند هر كاري را انجام دهند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد برنامه‌هاي انتخاباتي خود گفت: بنده با سه برنامه وارد عرصه شدم. اول حوزه مربوط به مسائل اقتصادي كه هدف اصلي افزايش قدرت خريد مردم است، چرا كه غير از اين نمي‌توانيم با شكاف طبقاتي مبارزه كنيم. دوم حفظ سرمايه‌هاي اجتماعي كه وضعيت اجتماعي ما به شدت تغيير كرده است كه با آنها نمي‌توان مقابله كرد و بايد اين تحول را مديريت كرد.

وي تعامل دنيا را ديگر برنامه اصلي خود خواند و عنوان كرد: اگر تعامل با دنيا را دنبال نكنيم، در حوزه‌هاي داخلي نيز با مشكل روبرو خواهيم بود و در عين حال حل مشكلات داخلي را با نگاه خارجي رد كرد و گفت: بايد در حوزه داخلي برنامه‌هاي خود را انجام دهيم و در اين چارچوب كوتاهي‌هاي خود را به عملكرد كشورهاي خارجي تعميم ندهيم چرا كه مردم تصور مي‌كنند در ارتباط با آمريكا همه مشكلات حل خواهد شد.

وي مشكلات اقتصادي كشور را ناشي از افزايش تقاضا، نقدينگي و كاهش توليد دانست و اظهار كرد: تصور من اين است كه كاهش توليد نقش بيشتري در اين معضلات داشته است. ما از لحاظ كيفي و كمي و قيمت تمام شده در توليد دچار بحران هستيم.

وي دولت در ايران را به عنوان بزرگترين رانت‌خوار تلقي كرد و گفت: از زمان اضافه شدن درآمدهاي نفتي به ساختار اقتصادي ايران، دولت هيچ احساس تعلقي به مردم پيدا نكرده است. همين موضوع باعث شده است خلاقيت در هيچ يك از حوزه‌هاي اقتصادي بروز نكند.

وي تأكيد كرد: همه چيز اقتصاد ايران دولتي شده است. اين در حالي است كه ما در سال 77 به دليل پايين رفتن قيمت نفت، به شكل مناسب‌تر و دقيق‌تري تصميمات اقتصادي را اتخاذ مي‌كرديم و آنها را به مرحله اجرا مي‌رسانديم. ولي با افزايش مجدد قيمت نفت دوباره به وضع قبل بازگشتيم و حتي از صندوق ذخيره ارزي صرف هزينه‌هاي جاري كشور كرديم.

وي در پاسخ به سئوال يكي ديگر از دانشجويان مبني بر اينكه آيا محمدباقر قاليباف همچون ساير نامزدهاي انتخاباتي كابينه و وزيران خود را به مردم معرفي خواهد كرد يا خير؟ عنوان كرد: اين روش پسنديده‌اي نيست. من به جاي اين كار روش‌هاي انتخاب وزيران خود را به صورت دقيق مشخص كرده‌ام و در روزهاي آينده آن را به اطلاع مردم خواهم رساند.

وي افزود: براي انتخاب وزيران شايسته، بايد قبل از هر كاري يك بانك اطلاعاتي را تشكيل داد كه دربرگيرنده 370 پست مهم در كشور باشد.

وي تأكيد كرد: من مي‌خواهم بر اساس شايسته‌سالاري تصميم بگيرم و در انتخاب كابينه خود نيز رايزني و هماهنگي با مجلس را از نظر دور نخواهم داشت.

وي جوانگرايي را يكي از ويژگي‌هاي اصلي كابينه خود معرفي و عنوان كرد: وزيران دولت من بايد پارادايم ذهني خود را با مسائل روز تطبيق دهند و اين كار جز با جوانگرايي حاصل نخواهد شد.

يكي ديگر از دانشجويان از قاليباف خواست كه موضع خود را در ارتباط با تعليق دائمي غني‌سازي اورانيوم مشخص كند. قاليباف در پاسخ به اين دانشجو گفت: من تعليق دائمي را حتماً نمي‌پذيرم ولي در عين حال بايد به اين نكته نيز اشاره كنم كه كاركرد دولت را در حوزه انرژي هسته‌اي منطقي و منسجم مي‌دانم.

وي اعتمادسازي با جهان را يكي از نقاط مثبت عملكرد هسته‌اي دولت خاتمي دانست و گفت: موضوع هسته‌اي مسئله‌اي نيست كه صرف مسائل انتخاباتي شود. صرفاً بايد در اين حوزه بر حقوق مشروع ايران در چارچوب قوانين بين المللي تأكيد كرد، ولي در عين حال نبايد با روحيه تخاصم با جهان به گفتگو و تعامل نشست.

وي در مورد مذاكره و رابطه با ايالات متحده آمريكا نيز گفت: تعامل با دنيا يك ضرورت است و ارتباط دو طرفه و چند سويه با كشورهاي خارجي را نمي‌توان جدي تلقي نكرد. بلكه بايد آن را در راستاي منافع ملي و منافع مشترك هدايت كرد. اگر مذاكره با آمريكا منطبق بر منافع ملي باشد، به طور قطع براي رسيدن به آن تلاش خواهم كرد، ولي در غير اينصورت ضرورتي براي مذاكره با اين كشور وجود نخواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدباقر قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به سئوال يكي از دانشجويان، ديدار خود با هاشمي رفسنجاني را تأييد كرد و گفت: اين ديدار صرفاً يك ديد و بازديد براي تبريك سال جديد بود. به هر حال در اين ديدار بحث‌هايي هم در حوزه مسائل انتخابات مطرح شد و آقاي هاشمي از من سئوال كردند كه آيا شما واقعاً در حضورتان مصمم هستيد؟ و من در پاسخ به سئوال ايشان، حضور خود را جدي اعلام كردم.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا با حضور هاشمي از صحنه انتخابات كنار خواهيد رفت؟ گفت: بنده به هيچ وجه قصد كناره‌گيري از صحنه انتخابات را ندارم و با توجه به وضعيت خود، فكر مي‌كنم رقيب خوبي براي آقاي هاشمي باشم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21649

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قاليباف: اصرار دارم كه با موضوع بدحجابي برخورد پليسي و امنيتي نشود؛ من با عضويت ايران در WTO در شرايط كنوني مخالفم، انتخاب ۹' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005