Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 6 اردیبهشت 1384

يزدي: انتخابات آزاد در جامعه بسته افسانه است؛ در يك جامعه بسته سياسي، انتخابات آزاد، شعر، افسانه، دروغ، باطل و فريب است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل نهضت آزادي ايران گفت: در يك جامعه بسته سياسي انتخابات آزاد، شعر, افسانه، دروغ, باطل و فريب است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" ابراهيم يزدي كه در سمينار حقوق بشر و انتخابات آزاد سخنراني مي‌‏كرد با بيان اينكه آزادي بيان يك نياز انساني است، گفت: انساني كه نتواند بينديشد و انديشه‌‏هاي خود را بيان كند، نمي‌‏تواند به عنوان يك انسان كاركرد داشته باشد و سلب آزادي‌‏هاي بيان, گفتار و نوشتار باعث بيماري‌‏هاي اجتماعي مي‌‏شود.
وي با اشاره به دلايل ردصلاحيت خود در انتخابات گذشته، گفت: در موارد مختلف پنج دليل را براي ردصلاحيت ابراز كردند، اولين مورد مربوط به پرسش‌‏نامه‌‏هاي وزارت كشور بود كه در آن نوشته بود اعتقاد و التزام عملي به قانون اساسي و ولايت فقيه، ما نيز اعتقاد را خط زديم و نوشتيم التزام به قانون اساسي چراكه التزام به قانون است كه مهم محسوب مي‌‏شود، التزام نيز يك قاعده دو جانبه است، يعني من به اين قانون التزام دارم تا زماني كه شما هم به آن التزام داشته باشيد، اگر شما اين قانون را زير پا گذاشتيد، من هم حق دارم كه قانون را زير پا گذارم.
يزدي افزود: دومين گناه بزرگ ما از ديدگاه آقايان، عضويت در نهضت آزادي ايران است چون غيرقانوني است، در يكي از انتخابات گذشته نيز دليل ردصلاحيت من نداشتن فوق ديپلم است در حالي كه من دكتراي تخصصي خود را كه از دانشگاه تهران گرفته بودم، ارائه كردم.
اين كانديداي رياست جمهوري دوره نهم تصريح كرد: عدم اعتقاد و التزام به دين اسلام و سوء شهرت در حوزه انتخابيه از ديگر موارد ردصلاحيت من در انتخابات گذشته بود اما از همه بدتر اين است كه من در دادگاهي به ارتداد محكوم شده‌‏ام و مرتد بودن از ديگر دلايل ردصلاحيتم بوده است.
دبيركل نهضت آزادي ايران در ادامه به بحث در خصوص انتخابات پرداخت و با بيان اينكه انتخابات يك روش براي اعمال حق حاكميت ملت است، افزود: در قانون اساسي ما حاكميت الله در راستاي حاكميت ملت پيش بيني شده است و هيچ كس حق ندارد آن را به نفع خود مصادره كند.
وي با بيان اينكه انتخابات آزاد يك مقدمات اجتناب‌‏ناپذيري نظير آزادي مطبوعات و احزاب دارد، تصريح كرد: در يك جامعه بسته سياسي انتخابات آزاد شعر است، افسانه است، باطل است و دروغ و فريب است. ملت چگونه مي‌‏تواند، آزادانه انتخاب كند در حالي كه نمي‌‏تواند به مسائل كليدي مملكت دسترسي داشته باشد، وقتي در جامعه‌‏اي يك خبرنگار را از پارلمان به دليل اينكه فيش عيدي نمايندگان را افشا و انتشار داده است، اخراج مي‌‏كنند، چطور مردم مي‌‏توانند نسبت به عملكرد حاكمان قضاوت كنند.
يزدي با بيان اينكه در سال پاسخ‌‏گويي در يك سخنراني عنوان كردم كه سال پاسخ‌‏گويي سال پرسشگري نيز هست، اظهار داشت: آيا من مي‌‏توانم به عنوان يك شهروند عادي سوال كنم كه چرا درخواست روساي جمهوري و مجلس مبني بر اينكه شوراي نگهبان ليست ردصلاحيت‌‏شدگان را در اختيار وزارت اطلاعات قرار دهد و اين وزارت‌‏خانه عدم صلاحيت را مشخص كند و مقام رهبري هم آن را تاييد كردند، اجرا نشد.
كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خطاب به حاضرين در سمينار گفت: گمان نكنيد كه دموكراسي را در سيني‌‏هاي طلايي به شما عرضه مي‌‏كنند، دموكراسي نه دادني است و نه گرفتني، بلكه يادگرفتني است.
يزدي با تاكيد بر اينكه به سكوت مقدس هيچ اعتقادي ندارم، گفت: بنده سكوت را مقدس نمي‌‏دانم بلكه فرياد را مقدس مي‌‏دانم، در هيچ شرايطي نبايد از مطالبه حق گذشت، بايد صدها بار به ميدان آمد و مطالبه حق كرد.
وي با اشاره به اينكه بي‌‏ترديد ساختار حقوقي قانون اساسي ما ايراد دارد، گفت: اين مساله چيزي نيست كه امروز بيان شده باشد بلكه نهضت آزادي در سال 58 در رفراندوم قانون اساسي در بيانيه‌‏اي ضمن اظهارنظر در مورد همين قانون و اينكه قانون بد را بهتر از بي‌‏قانوني مي‌‏دانيم، اعلام كرد كه به قانون اساسي راي مي‌‏دهيم.
دبيركل نهضت آزادي ايران با بيان اينكه نظام سياسي ايران در مرحله تعادل‌‏ناپذيري است، افزود: اين تعادل ناپايدار را فقط با ورود به صحنه و تغيير در مناسبات قدرت مي‌‏توان حل كرد، اگر در صحنه، مردمي نباشد كه اعمال فشار و تغييرات را اعمال كند، هيچ اصلاحي صورت نمي‌‏پذيرد.
وي افزود: بنده اگر به آقاي خاتمي ايراد دارم، به اين دليل است كه از نيروي ملي 23 ميليوني كه به او راي دادند، نتوانست استفاده كند، عملكرد آقاي خاتمي را با مرحوم دكتر مصدق مقايسه مي‌‏كنم كه دربارف ارتش و اكثريت مجلس با او مخالف بودند اما با درايت و هوشياري از نيروي ملت در جهت تحقق اهدافش استفاده كرد.
يزدي تصريح كرد: وضعيت بين‌‏المللي به گونه‌‏اي است كه اگر يك نيروي ملي و مردمي از داخل ايران شكل نگيرد، كه بتواند تعادل ناپايدار را به نفع حقوق ملت و به نفع دموكراسي برخاسته از جامعه تغيير دهد، دنيا صبر نمي‌‏كند آنها خودشان تصميم مي‌‏گيرند و در راستاي منافع خود كارهاي خود را پيگيري مي‌‏كنند و خدا مي‌‏داند چه سرنوشتي در انتظار ما خواهد بود، به همين جهت معتقديم كه بايد وارد صحنه شد و فضاسازي كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كانديداي انتخابات رياست‌‏جمهوري دوره نهم در پايان ضمن طرح سوالي از حقوقدانان كانون مدافعان حقوق بشر گفت: آيا با استناد به ماده 9 قانون مدني و ماده 22 اعلاميه جهاني حقوق بشر، ملت ايران براي انتخابات آينده مي‌‏تواند درخواست نظارت‌‏هاي بين‌‏المللي كنند يا خير؟
سيف‌‏زاده نيز در پاسخ به اين سوال گفت: هيچ مشكل حقوقي براي اين نظارت وجود ندارد و ما اين پيشنهاد را در جلسه كانون مدافعان حقوق بشر مطرح خواهيم كرد.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005