Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 31 فروردین 1384

احمد توكلي: رابطه با آمريكا را نه مثل نماز واجب و نه مثل شراب حرام مي‌دانيم، ايسنا

دكتر «احمد توكلي» گفت: طرح « چتر حمايتي » حاشيه‌ي امن آقازاده‌ها را از بين خواهد برد.


اين كانديداي احتمالي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري ظهر امروز با حضور در دفتر منطقه‌ي دو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه‌ي كرمانشاه - به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفت.


وي رضايت خاطر عمومي از حاكميت نسبت به عملكرد آن را اصلي‌ترين عامل در افزايش مشاركت حداكثري مردم عنوان و با اشاره به مشكلات موجود در اين بخش تصريح كرد: از ابتداي انقلاب تا به حال مردم صبورانه و نجيبانه همه مشكلات را تحمل كرده و در انتخابات مختلف حضور خوبي را از خود به نمايش گذاشتند و در انتخابات آتي نيز اين احساس وجود دارد كه به لحاظ عمومي و ملي بودن و اهميت بالاي آن از نظر تأمين منافع ملي، با مشاركت بهتري روبرو باشيم.


وي افزود: تا زمان برگزاري انتخابات به هر ميزان كه فضا بازتر، قانوني‌تر، پر نشاط‌ ترباشد و شاهد رعايت اخلاق انتخاباتي و تقواي سياسي، از سوي همه عوامل موجود در انتخابات باشيم با مشاركت فراگيرتري روبه رو خواهيم بود.


توكلي در پاسخ به سؤالي كه آيا به نفع كانديدايي از عرصه انتخابات كنار خواهد رفت يا نه‌، با تأكيد جدي بودن خود براي حضور در عرصه انتخابات اظهار داشت: اگر مطمئن باشم كه اصول گراي ديگري بيشتر از من مقبول نظر مردم است به نفع او كنار خواهم رفت.


وي در خصوص برداشت جهاني نسبت به انتخابات نهم، گفت: نگاه كشورهاي ديگر به مسائل داخلي ما از موضع منافع ملي خود آنهاست كه در اين راستا ملامتي بر آنها وجود ندارد و به نظر مي‌رسد كه اگر سياست ما بر پايه تعامل جدي با همه كشورها (به استثناء معدودي از آنها) و بر پايه مناسبات «برد برد» نه «برد باخت» تعريف و ادامه پيدا كند، هم ما و هم كشورهاي مقابل بهره‌مند خواهند شد.


اين كانديداي احتمالي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري در پاسخ به سؤالي در خصوص سياست احتمالي خود در قبال رابطه يا عدم رابطه با آمريكا بيان داشت: اصل مسلم جمهوري اسلامي تعامل مناسب بر پايه تأمين منافع ملي با همه كشورهاي دنياست و به رغم اينكه آمريكا در تحكيم رژيم پهلوي و كشت و كشتار مردم ايران سهم به سزايي داشت، بعد از پيروزي انقلاب ما رابطه خود را با آمريكا قطع نكرديم، بلكه آمريكا ارتباط با ما را قطع كرد و ما نيز بر حسب منافع ملي خود از اين اقدام استقبال كرديم.


وي با بيان اينكه ما ارتباط با آمريكا را نه مثل نماز واجب و نه مثل شراب حرام، بلكه آن را تابع مصالح ملي مي‌دانيم تصريح كرد: در شرايط فعلي با وجود سرمايه گذاريهاي علني دولت آمريكا بر عليه ما و با توجه به پيروي سياستمداران اين كشور از تئوري سلطه انحصاري بر جهان، در اين شرايط ما نمي‌توانيم با آمريكا رابطه برقرار كنيم.ولي هر زمان كه منافع ملي ما اقتضاء كند ارتباط با آمريكا مثل ارتباط با ساير كشورهاي غربي است.


توكلي در خصوص گراني‌هاي اخير، با اشاره به طرح تثبيت 9 قلم كالاي اساسي در سال گذشته در مجلس گفت: اين طرح به منظور اصلاح ماده سه برنامه چهارم توسعه بود كه بر اساس آن قيمت 9 قلم كالاي اساسي كه سهم اساسي در سبد خانوار داشت مهار شد.


وي تورم را داراي ريشه‌اي ساختاري در اقتصاد كشور دانست و كاهش هزينه‌هاي سنگين دولت و شركتهاي دولتي، طرحهاي نيمه تمام عمراني و باز كردن گرههاي موجود بر سر راه توليد كنندگان را از راهكارهاي مهار آن معرفي كرد.


وي در دستور كار قرار گرفتن طرح رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري در مجلس را مكمل اقدامات قبلي نمايندگان در اين راستا ارزيابي كرد و افزود: اگر مسؤوليت دولت آينده با رأي مردم به عهده من باشد اصلاحات ساختاري بودجه دولت با قوت بيشتري ادامه خواهد يافت.


توكلي در پاسخ به سؤالي در خصوص معامله‌ها و تعاملات خارجي دولت اظهار داشت: ما هر نوع معامله‌اي را سلطه خارجي بر ايران نمي‌دانيم.


وي با تأكيد بر انجام مراودات اقتصادي در قويترين شكل خود با همه كشورها خاطر نشان كرد: يك نوع ايران گريزي در نگاه برخي دولتيان وجود دارد كه منجر به ترجيح دادن برخي افراد خارجي بر نيروهاي داخلي شده، كه مقابله با اين موضوع از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار است و تغيير نگاه در اين نگرش جدي است.


وي درباره‌ي جايگاه و اختيارات رييس جمهور گفت: رئيس جمهور داراي آنچنان قدرتي است كه بايد داشته باشد و تنها بايد توان بكارگيري و بهره مردمي از آن يعني «اقتدار» را داشته باشد.


اين كانديداي احتمالي رياست جمهوري در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از وي در خصوص توافق اصول گرايان براي معرفي كانديداي واحد و عدم توافق و نظر واحد شوراي هماهنگي و اصول گرايان از او پرسيد، بيان داشت: در حال حاضر همه كانديداي مطرح جدي‌اند و اين جديت نه براي گرم كردن بازار انتخابات، بلكه براي رئيس جمهور شدن است و از منافع مهم آن نيز جلب مشاركت مردمي است.


وي گفت: اصلاح امور كشور جز با اصلاح دولت امكان‌پذير نيست و اصرار من بر سلامت، پاكي، قدرت، توانايي و تخصص دولت است.


وي تلاش در بهبود اقتصاد و معيشت مردم و مبارزه با فساد را از اولويت‌هاي مورد توجه خود ذكر كرد.


توكلي در پاسخ به اين سؤال خبرنگاري در مورد لزوم رسيدن اصول‌گرايان به اجماع بيان داشت: ما در جبهه اصول‌گرايان ضمن اينكه برنامه‌ريزيها و جهت گيريهاي مشتركي داريم، برنامه و روشهاي متفاوتي نيز داريم كه عرضه اين نظرات متفاوت به طور حتم حوزه‌هاي نفوذ معين و مخصوص خود را پيدا مي‌كند و منجر به افزايش مشاركت مي‌شود.


وي با بيان اينكه اصول‌گرايان زماني كافي را در اختيار دارند، اظهار داشت: به لحاظ فقدان و كمبود گروههاي اجتماعي با نفوذ گسترده، آراء عمومي در انتخابات دير شكل مي‌گيرند و لذا ما از حداكثر امكانات و زمان براي شكل دهي به آراء عمومي استفاده مي‌كنيم. مراجعه به آراء مردم از طريق نظرسنجي‌ها را نمادي از بلوغ فكري مي‌دانيم كه هم تفاهم بين اعضاء و افراد يك اردوگاه سياسي را تأمين مي‌كند و هم مشاركت را به حداكثر ممكن خواهند رساند.


وي در پاسخ به سؤالي در مورد آقازادها و لزوم رفع تبعيض از جامعه، گفت: ترجيح تبارگرايي بر مردم گرايي از پديده‌هاي با قدمت در جامعه ماست كه با توجه به رشد زياد، مقابله مناسبي در مورد آن صورت نگرفته و در مقطع فعلي به عنوان بلاي جان اقتصاد، اخلاق و فرهنگ كشور است و سياست را نيز به خود آلوده كرده است كه در اين راستا برخورد با ساختارهاي فساد برانگيز و سوء استفاده كنندگان الزامي به نظر مي‌رسد.


توكلي با اشاره به تلاش خود در ايجاد قانوني با عنوان «قانون چتر» در راستاي مبارزه با فسادهاي موجود در بخشهاي مختلف بيان داشت: بر اساس اين قانون اگر افرادي فساد گروههاي سياسي و اقتصادي را به دستگاههاي ذيربط اطلاع دهند، چتر حمايتي بر سر آنها قرار خواهد گرفت و كسي حق عزل، جابه‌جايي و انتقال آنها را نخواهد داشت و در نتيجه اين قانون، قدرت روحي و مشاركتي نيروهاي پاك در دستگاههاي حكومتي را بالا خواهد برد و حاشيه امن آقازادهاي خوني و سياسي را محدود خواهد كرد.


اين كانديداي احتمالي رياست جمهوري درباره‌ي تعريف زنداني سياسي و موضع خود در مورد آن گفت: به دليل عدم وجود تعريفي خاص و مشترك از زنداني سياسي، من دفاع از قانون در قالب حقوق شهروندي يا حمايت از دستگاههاي حكومتي را وظيفه خود مي‌دانم.


وي تفاوت فضاي سياسي و اجتماعي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري با دوره پيش از آن را در بعد تبليغات دانست و افزود: تبليغات انتخابات در دوران كوتاهي كه قانون ذكر كرده بسيار ناكافي است و در گفت‌و‌گوي متقابل با مردم اين ضعف آشكار‌تر مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

توكلي در خصوص گراني‌هاي اخير گفت: ادعاي ما در مجلس تثبيت 9 قلم كالاي اساسي در كشور است كه در انجام آن هم موفقيت آميز عمل كرده و معتقديم كه اگر دولت توان و اراده سياسي داشت، اين كار بيشتر به ثمر مي‌رسيد.


وي در پاسخ به اينكه اگر شما جاي خاتمي بوديد چه كار مي‌كرديد، اظهار داشت: در اين صورت عاقلانه و شجاعانه از طرح مجلس حمايت و در حوزه‌هاي مسؤوليت خود محكم همراه مجلس عمل مي‌كردم و مردم را در اين تلخ كامي نمي‌گذاشتم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21316

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمد توكلي: رابطه با آمريكا را نه مثل نماز واجب و نه مثل شراب حرام مي‌دانيم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005