Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 20 بهمن 1383

معين: نگاه ما به درون و راه ما روشن است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
مصطفي معين گفت: بر اساس بررسي‌هاي عيني، جوانان به‌درستي معتقدند عليرغم سهم جدي كه در جمعيت و حتي بخش علمي و تخصصي كشور دارند، سهم اصلي در سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي كلان، هنوز با فكر پير است نه با فكر جوان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، دكتر مصطفي معين كه در سومين همايش انتخاباتي‌ حاميانش سخن مي‌گفت، با استناد به اظهاراتش در تاريخ 18 دي و 16 بهمن كه در آن مباني، معيارها و رويكردهاي خود براي ورود به انتخابات را بيان كرده بود، از گامي به پيش در اصلاحات، توسعه‌ي علمي كشور، احقاق حقوق شهروندي و تحقق دولت كارآمد به‌عنوان محورهايي كه در آن جلسه بر آنها تأكيد كرده بود، نام برد.

وي با اشاره به جريان انتخاب محمدرضا خاتمي به‌عنوان معاون اول كابينه‌ي احتمالي‌اش، عنوان كرد: با آغاز به كار كميته‌هاي برنامه‌ريزي دولت نهم، ان‌شاءالله در فرآيندي دموكراتيك و با مشاركت صاحبان دانش، انديشه و تجربه، برنامه‌ي اجرايي در هر بخش تدوين و به موقع اعلام خواهد شد.

معين با بيان اينكه ميزان موفقيت دولت آينده، تابعي از تلاشها و فعاليتهاي امروز است، گفت: هر اقدام و روش اصلاح‌گرايانه و دموكراتيكي، فرهنگ، رفتار و ساختار مناسبي به‌وجود مي‌آورد كه نتيجه‌ي آن، قوت و قدرت مردم‌سالاري در ايران است.

معين با يادآوري اينكه چشم‌انداز و آرايش سياسي - انتخاباتي جديدي در راه است، از شكل‌گيري روندهاي دموكراتيك، آگاهي و توان تحليلي بيشتر جامعه، احساس مسؤوليت و دخالت بيشتر نخبگان علمي و سياسي و آرايش‌هاي جديد سياسي و اجتماعي به عنوان دليل اظهاراتش ياد كرد.

وي با بيان اينكه مبناي ورود وي و گروههاي سياسي همفكر و همراهش در اين انتخابات، احساس مسؤوليت ديني و ملي در موقعيت حساس كشور است، عصر موجود را عصر دانايي ناميد و گفت: جامعه‌ي ما با شتاب و شدت به اين سو مي‌رود، پس طبيعي است كه از دانشگاه، دانشگاهيان و عالمان و روشنفكران انتظار جدي براي ورود به عرصه‌ي سياست و اهتمام به مسائل جامعه وجود داشته باشد.

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري با تأكيد بر اينكه به عنوان عضوي از جامعه‌ي دانشگاهي نسبت به شركت در انتخابات اظهار آمادگي كرده‌ است، از به مفهوم عام قرارگرفتن دانشگاه و تفكر و روش علمي در خدمت مردم ايران به‌عنوان هدف اصلي‌اش نام برد و گفت: اجازه مي‌خواهم از همين منظر چارچوبي براي تحقق عدالت كه مسأله‌ي ديروز و دغدغه‌ي امروز و فرداي ماست عرضه كنم. مسأله و دغدغه‌اي كه مي‌تواند زمينه‌ساز و نيز شاخصي براي توانمندي شهروندان و كارآمدي حكومت باشد.

معين با بيان اينكه عدالت يك مفهوم انتزاعي نيست و دربرگيرنده‌ي وجوه سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، آموزشي و اجرايي نيز هست، گفت: مفهوم عدالت در انديشه‌ي اسلامي چنان گسترده است كه حتي شرط پيشوايي قضاوت و شهادت به شمار مي‌رود و همين انديشه سرآغاز همه‌ي جنبش‌هاي انقلابي و اسلامي و اصلاحي در جامعه‌ي ما بوده است.

وي همچنين با استناد به فرمايشاتي از حضرت علي (ع)، امام خميني (ره) و آيت‌الله طالقاني و شهيد مطهري درباره‌ي عدالت و لزوم رعايت آن، اظهار داشت: اگرچه متأسفانه در حق عدالت هم مثل بسياري از مفاهيم اساسي ديگر در جامعه‌ي ما ظلم شده و آنها ابزاري براي تصفيه‌حساب‌ها و ايجاد ناامني‌هاي اقتصادي، سياسي و قضايي شده، اما با ديد علمي بايد فراتر از آن برويم و آن را به برنامه‌اي براي عمل تبديل كنيم.

وزير سابق علوم كه عدالت در وجه اجتماعي و فراهم كردن فرصتهاي برابر براي بروز شايستگي‌ها را از ضروريات يك برنامه‌ي توسعه دانايي‌محور برمي‌شمرد، گفت: ما با اين ضرورت‌ها فاصله‌ي زيادي داريم كه بايد ببينيم چطور مي‌توانيم در آن مسير گام برداريم.

به گزارش ايسنا معين در ادامه‌ي اظهاراتش برخورداري صنوف يا گروههايي از جامعه از امتيازات ويژه را در عين بي‌بهره بودن ساير گروهها از اين امتيازها، مصداق بي‌عدالتي برشمرد و گفت: بدتر از اين احساس بي‌عدالتي و تحقيقات نشان مي‌دهد كه در نگرشهاي كنوني جامعه ما احساس بي‌عدالتي در همه‌ي زمينه‌ها بالاست. هم در ميان صنوف و بخشهاي متخصص و هم در ميان جوانان، اقوام و زنان اين احساس وجود دارد.

وي گفت: هر امتياز ويژه‌اي به اعتبار تعلقات گروهي يا صنفي نابجاست و ضرورت دارد نظام‌هاي حقوقي و ساختارهاي اداري در اين جهت اصلاح شوند.

معين با يادآوري اينكه نخبگان علمي، دانشمندان و دانشگاهيان ما هنوز از جايگاه و نظام مناسب در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي برخوردار نشده‌اند، به آنچه در دوران خاتمي در اين راستا اتفاق افتاد، اشاره كرد و گفت: ضروري است به اين اقدامات شتاب تازه‌اي داده شود.

وي اضافه كرد: متأسفانه در قالب نگرشهاي واپس‌گرا و روشهاي محافظه‌كارانه رويكردي مبتني بر سوءظن و اعمال محدوديت در برابر گروههاي فكري جامعه، دانشگاهيان، دانشجويان و روشنفكران اتخاذ شده كه اين رويكرد حقوق اساسي آنها از جمله آزادي بيان، قلم و آزاديهاي سياسي و اجتماعي را براي بخشهاي خاصي از جامعه محدود كرده كه اين مصداق بي‌عدالتي است.

وي كه شعار “ ايران براي همه ايرانيان” را يك نظر عادلانه برمي‌شمرد، بر اينكه براي تحقق اين شعار برنامه‌ريزي و اقدامات جديد داريم، گفت: قطعا همه‌ي اقوام ايراني بايد بتوانند از حق و فرصتهاي برابر براي توسعه برخوردار شوند.

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري كه اقدامات چند سال اخير دولت را در طرح توازن منطقه‌اي اقدامي مناسب در جهت تأمين امكانات نسبي براي همه‌ي مناطق كشور برمي‌شمرد، گفت: اما فاصله هنوز بسيار است. مي‌توان برنامه‌ي توازن منطقه‌اي را به گونه‌اي ادامه داد كه در پايان دوره‌ي رياست‌جمهوري شاخص‌ها در اين بحث به ميانگين كشور نزديك شود.

عدالت نسلي ديگر محوري بود كه معين در سومين نشست انتخاباتي‌اش بر آن تأكيد كرد و اظهار داشت: جامعه‌ي ما جوان است اما به تناسب اين جواني، نه بينش‌ها و معيارها جوان شده و نه ساختارها.

به گزارش ايسنا وي اضافه كرد: بر اساس بررسي‌هاي عيني، جوانان بدرستي معتقدند عليرغم سهم جدي كه در جمعيت و حتي بخش علمي و تخصصي كشور دارند، سهم اصلي در سياستگذاريها و برنامه‌ريزي‌هاي كلان هنوز با فكر پير است نه با فكر جوان.

وي با طرح اين سؤال كه سهم جوانان در مسؤوليت‌ها و مديريتهاي كشور چقدر است؟ افزود: در ابتداي انقلاب ميانگين سني مديران كشور 26 سال بود و الان به 46 سال رسيده است، اين يعني اينكه جوانان عملا در نظام مديريتي كشور حضور ندارند و اين يك بي‌عدالتي آشكار نسلي است.

معين تصريح كرد كه در زمينه‌ي عدالت نسلي پيگيري اصول 3، 30 و 31 قانون اساسي از جانب وي مورد تأكيد قرار گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در ادامه‌ي اظهاراتش به عدالت جنسيتي اشاره كرد و گفت: در جوامعي كه به صورت تاريخي و فرهنگي زنان از حقوق خود محروم بوده‌اند و تحت تأثير فرهنگ استبدادي و مردسالار زيسته‌اند، اصلاح بينش، فرهنگ، قوانين و ساختارهاي غيرعادلانه با رويكرد عدالت جنسيتي گامي مؤثر براي نيل به عدالت و تحقق دموكراسي است.

وي كه عدالت جنسيتي را مصداقي براي سنجش ميزان پايبندي هر فرد و گروه به عدالت برمي‌شمرد، گفت: عدالت جنسيتي يعني ارائه‌ي فرصتهاي برابر و متشابه در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي و استفاده‌ي شايسته از شايستگي‌هاي افراد.

وي با استناد به اصول 3، 10، 20 و 21 قانون اساسي كه به موضوع رفع تبعيض عليه همه‌ي شهروندان اشاره دارد از تحقق آن به عنوان يكي از وظايف اصلي دولت نام برد.

معين كه سهم زنان در سطوح عالي تصميم‌گيري را مناسب نمي‌دانست، گفت: به رغم اين مسأله زنان حتي در رقابتي نابرابر از نظر فرصتها و امكانات شايستگي‌هاي خود را نشان داده‌اند.

وي اضافه كرد: من متأسفم از اينكه مي‌بينم در ايران هنوز برخي ذهن‌هاي تنگ و كهنه حضور زنان در اجتماع را زمينه‌ساز فساد مي‌دانند و اين ظالمانه‌ترين فهم از وجود زن است. چه فسادي در جامعه به صورت گسترده وجود دارد كه بخشهايي از قدرت در آن نقش نداشته است؟

وي ادامه داد: عدالت جنسيتي حكم مي‌كند كه به ميزان رشد، آگاهي و تحصيلات علمي و تجربه‌اندوزي زنان، آنها در مديريتهاي عالي صاحب نقش شوند و من از زنان و حقوق آنها در جامعه دفاع مي‌كنم تا آنها به موقعيت شايسته در اجتماع نائل شوند.

وي با اشاره به انتخاب دكتر الهه كولايي به عنوان سخنگوي دولت احتمالي‌اش، گفت: توانمند كردن شهروندان ايران و رفع آسيب‌پذيري آنها بخشي از وظايف كسي است كه مي‌خواهد سياست بورزد و مسؤوليت بپذيرد و حاصل اين روند كارآمدترشدن دولت و مقتدرشدن ايران است؛ واقعيتي كه در انقلاب ديديم و در جنبش دوم خرداد تجربه كرديم و ان‌شاءالله شاهد اقتدار و عزتمندي بيش از پيش مردم نيز خواهيم بود.

معين با تأكيد بر اينكه در اين راه بر مردم تكيه مي‌كنيم، گفت: نگاه ما به درون است و مي‌دانيم كه مي‌توانيم هر تهديد و تطميعي را به اتكاي حضور فعال مردم بلاموضوع كنيم، چه خودكامگي و قدرت‌مداري داخلي باشد و چه تهديد و باج‌خواهي بيگانگان و سلطه‌گران متجاوز آمريكايي، راه ما روشن است؛ پيشبرد عدالت، معنويت، آزادي، رفاه و مردم‌سالاري با تكيه بر مردم و اقتدار ملي و با برنامه‌ي اصلاحات.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20722

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معين: نگاه ما به درون و راه ما روشن است، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005