جمعه 17 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار مشاور نتانیاهو: کشمکش بر سر ایران ممکن است به ترور بینجامد

رادیو فردا: یکی از نزدیک‌ترین مشاوران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید مشاجره‌های شدید داخلی در صحنه سیاسی این کشور بر سر حمله به ایران می‌تواند به قتل و ترور سیاستمداران ارشد اسرائیل به دست نیروهای مخالف داخلی منجر شود.

تساخی هانگبی، این عضو ارشد حزب حاکم لیکود، در مصاحبه‌ای با روزنامه معاریو که روز جمعه، هفدهم شهریور، منتشر شد ابراز نگرانی کرد که حادثه‌ای مثل ترور اسحاق رابین به دنبال اختلافات عمیق داخلی بر سر عقب‌نشینی از سرزمین‌های فلسطینی بار دیگر در اسرائیل تکرار شود.

اسحاق رابین در چهارم نوامبر ۱۹۹۵ به دست ایگال عامیر، دانشجوی یهودی افراطی رشته حقوق، در جریان تجمع حامیان صلح با فلسطینی‌ها در تل‌آویو به قتل رسید. تا پیش از آن، قتل سیاستمداران اسرائیلی به دست نیروهای داخلی یهودی سابقه نداشت.

همانند میانه دهه نود میلادی که میان سیاستمداران اسرائیلی و مردم این کشور بر سر پیمان‌های صلح اسلو و اجرای تعهدات دولت وقت اسرائیل در زمینه استرداد سرزمین‌های فلسطینی کشمکش جدی رخ داد، اکنون نیز اسرائیل بر سر سیاست نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور در مورد «خطرات» ناشی از برنامه هسته‌ای ایران بر سر دوراهی قرار گرفته است.

تساخی هانگبی، مشاور نتانیاهو، در مصاحبه روز جمعه خود با معاریو گفته است که «در فضای ایجاد شده در جامعه و سیاست اسرائیل (بر سر ایران) ممکن است افرادی به کارهایی غیرمنطقی مانند قتل رهبران کشیده شوند تا مانند ایگال عامیر (با قتل نخست وزیر) بخواهند، از نظر خود، اسرائیل را نجات بدهند».

در حال حاضر نیز مخالفت قاطع روسای کنونی و پیشین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و فرماندهان ارتش اسرائیل با حمله به ایران مردم اسرائیل را گیج کرده و نمی‌دانند که اگر نتانیاهو و اهود باراک در مورد جدی بودن «خطرات ایران» حق دارند، چرا طیف وسیعی از سران کنونی و پیشین کشور با این امر مخالف‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال در چند هفته اخیر تظاهرات بسیاری در مخالفت با جنگ احتمالی در شهرهای اسرائیل برگزار شده است، اما تاکنون هیچ تظاهرات یا تجمعی در حمایت از حمله به ایران اتفاق نیفتاده و تنها سیاستمداران معدودی علناً از نتانیاهو و باراک حمایت می‌کنند.

اما ناظران این احتمال را بعید نمی‌دانند که زمانی که نتانیاهو و باراک به راستی بخواهند طرح حمله را برای رای گیری به کابینه ببرند، حمایت کافی از آن به دست آید.

در همین حال، زمانی که این هفته قرار بود سلسله نشست‌های محرمانه کابینه برای شنیدن آخرین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل از برنامه اتمی ایران برگزار شود، نتانیاهو با خشم از این که یکی از حاضران از نشست روز سه‌شنبه، مطالبی را به رسانه‌ها درز داده است، ادامه بررسی را به زمان نامعلومی موکول کرد.

آقای هانگبی روز پنج‌شنبه نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه مذهبیون، «مکور ریشون»، گفته بود که به آستانه «پنجاه روزی رسیده‌ایم که خطیر‌ترین دوره برای اسرائیل (بر سر تصمیم‌گیری بر سر ایران) از پس از استقلال، یا دست‌کم از زمان جنگ یوم کیپور است».

آقای هانگبی که سه دهه پیش با فعالیت‌های سیاسی‌اش در حزب لیکود، یکی از جوان‌ترین وزیران بود و تاکنون نیز در پست‌های متعدد وزارت در دولت‌های آریل شارون، اهود اولمرت و دیگران حضور داشته و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست نیز بوده است، در سال ۲۰۰۵ با تشکیل حزب «کادیما» به آن پیوست، اما ماه گذشته دوباره به لیکود بازگشت و ارتباط‌های قوی خود را با بنیامین نتانیاهو از سرگرفت و اکنون نقش مهم‌ترین مشاور او را دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016