جمعه 4 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس ستاد انتخابات کشور: بايد بستر را برای مشارکت حداکثری فراهم کنيم، ايسنا

- با اجرای دقيق بيانات مقام معظم رهبری انتخاباتی پرشور خواهيم داشت


رييس ستاد انتخابات کشور گفت: نيروی بسيج تمام معادلات نظامی و سياسی دنيا را بر هم زده است. بسيج باعث شده است که مستضعفان و عدالت خواهان در خود تجديد نظر و تجديد قوا کنند و مقابل تمامی دنيا طلبان و مستکبران بايستند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ سيدصولت مرتضوی در همايش سراسری آموزشی ـ توجيهی مجريان برگزاری نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان‌های خوزستان و کهگيلويه و بويراحمد که در محل گيت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ انسان امروز و انسانی عدالت‌خواه از شعارهای پرزرق و برق سردمداران نظام سلطه به ستوه آمده است. انسان امروز گم‌گشته‌ای دارد که اين گم‌گشته خود را در وجود مسلمانان و اهالی سرزمين‌های اسلامی يافته است.

وی گفت: بشر امروز نيازهايی دارد که نه حکومت ليبرال غربی پاسخگوی آن است و نه حکومت‌های مارکسيستی توانسته پاسخگوی آن باشد. بشر امروز به دنبال سعادت ۲ جهان است.

رييس ستاد انتخابات کشور با اشاره به بيداری اسلامی کشورهای دنيا تصريح کرد: بيداری اسلامی حرکتی عظيم و عجيبی است که در جغرافيای سياسی جهان رخ داده که همه خاستگاه اين حرکت و جنبش‌ها را جمهوری اسلامی ايران می‌دانند. جمهوری اسلامی ايران گفتمان سياسی جهان را تغيير داد؛ عدالت را نهادينه کرد و عزت نفس ملت ايران را به آن‌ها باز گرداند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اين در حالی است که دشمنان اسلام و کشور هميشه به دنبال آنند که درخت تنومند جمهوری اسلامی را بخشکانند و در سال‌های پس از انقلاب انواع تحريم‌ها، تهديدها، برنامه‌ريزی‌ها، کودتا و جنگ را بر اين کشور تحميل کردند.

وی گفت:‌ البته همه اقدامات دشمنان اسلام و ايران بی‌نتيجه مانده و آن‌ها به اين نتيجه رسيدند که افکار عمومی جهان را نسبت به ايران منحرف کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس ستاد انتخابات کشور يادآور شد: همه می‌دانيم که به رغم همه فشارهايی که آمريکا بر مردم مسلمان و بيدار کشورهای انقلابی منطقه وارد کرد، باز هم دراين کشورها احزاب اسلامی اکثريت آرا را به دست آوردند.

وی با بيان اين‌که آمريکا تنها از يک راه و ۲ راه برای سلطه بر جهان وارد نمی‌شود، افزود: آمريکا برای آنکه بتواند برنامه‌های خود را اجرايی کند از هر راهی وارد می‌شود و برای آن‌ برنامه‌ريزی می‌کند.

مرتضوی گفت:‌ البته برخی می‌گويند آمريکا در پشت اين انقلاب‌ها قرار دارد. اين که آمريکا در اين انقلاب‌ها هم اثری دارد را رد نمی‌کنم، ولی خاستگاه اصلی اين انقلاب‌ها و بيداری، روحيه عدالت خواه مردم مسلمان اين کشورها است. آمريکا در زمان انقلاب اسلامی ايران به دنبال ايجاد انقلاب در انقلاب ما بود ولی می‌بينيم که تمام برنامه‌های او پس از گذشت چند دهه از انقلاب با شکست مواجه شده است.

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: پيش از اين دشمن اسلام و ايران، يک بار از طريق جنگ نظامی و روزی ديگر از طريق جنگ نرم برای مقابله با جمهوری اسلامی وارد عمل می‌شد ولی می‌بينيم که امروز از سه جهت برای مقابله با جمهوری اسلامی اقدام می‌کند.

وی افزود: دشمن در شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی عليه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر می‌کند، پرونده ايران را به شورای امنيت سازمان ملل می‌فرستد و قطعنامه‌ای شديد لحن عليه ايران صادر می‌کنند. با توجه به اينکه اکثريت کشورهای صاحب رای بر اين باورند که برنامه‌ هسته‌ای ايران در چارچوب قانونی و مقررات فعاليت می‌کند ولی با فشار دشمنان يک قطعنامه خنثی عليه ايران صادر می‌شود. در مجمع عمومی موضوع تروريست و حقوق بشر را مطرح و طی چند روز گذشته هم برنامه تحريم فلج کننده‌تری را عليه کشور طراحی می‌کنند.

مرتضوی خطاب به روسای هيت اجرايی انتخابات استان‌ها خوزستان و کهگلويه و بوير احمد خاطرنشان کرد: ‌در موقعيت حساسی از تاريخ قرار داريم زيرا استکبار جهانی جنگ نرم ديگری را مجدداً عليه ايران آغاز کرده است. قطعا بايد بدانيد دشمن از اين اقدامات نتيجه‌ای بدست نمی‌آورد و به فضل الهی ملت پيروز، ملت مسلمان ايران است.

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: برای تکميل حلقه‌های شکست دشمن بايد برنامه داشته باشيم. بايد برنامه‌ای در سطح کلان و برنامه‌های ديگری در سطح خرد و مديران اجرايی انتخابات و آن‌هايی که در خط مقدم اين عرصه قرار دارند، طراحی ‌شود.

وی با اشاره به فرمايشات امام خمينی‌(ره) افزود: امام خمينی(ره) فرمودند "اگر ما با هم باشيم و وحدت داشته باشيم آمريکا هيچ غلطی انجام نمی‌دهد". تکليف و وظيفه ما حفظ انسجام و وحدت عمومی است. بايد تلاش کنيم اين وحدت را به حداکثر ميزان خود برسانيم و در اين جهت و راستا بايد خدمت‌گذار مردم باشيم.

مرتضوی با بيان اين‌که طبق احکام اسلامی، قانونی اساسی جمهوری اسلامی ايران و آموزه‌های دينی کشور "سيد قوم" خادم قوم است، تصريح کرد: بايد تلاش کنيم خدمت‌رسانی کنيم. امکانات ملی، استانی و شهری هم به اندازه کافی وجود دارد.

رييس ستاد انتخابات کشور با بيان اينکه رييس‌جمهور کشور هميشه خطاب به مسؤولين اجرايی کشور می‌گويد برای مردم بايد فقط کار کرد و نبايد نسبت به اين مسئله بی‌توجه بود، گفت: ما در مقابل مردم مسؤوليم و بايد تلاش خود را به کار ببنديم و طوری عمل نکنيم که مردم احساس تبعيض کنند؛ اگر استخدام نداريم برای هيچ کس نداشته باشيم.

وی افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی در پيش است اگر بيانات مقام معظم رهبری را به عنوان منشور انتخابات بدانيد قطعا موفق خواهيم بود و انتخاباتی با حضور پرشور مردم خواهيم داشت.

مرتضوی با اشاره به بيانات مقام رهبری در نماز عيد سعيد فطر گفت: رهبر انقلاب سفارش کردند که مسوولان انتخاب مواظب باشيد دشمن به دنبال آن است که فرصت انتخابات را که يکی از مولفه‌های مردم سالاری دينی است را به چالش تبديل کند. مسوولان انتخابات بايد مراقب باشند اين فرصت به چالشی برای دشمن تبديل نشود.

رييس ستاد انتخابات کشور به بيانات رهبر در سفر به کرمانشاه اشاره کرد و اضافه کرد: ايشان فرمودند ذات انتخابات توام با برخی چالش‌هاست و نبايد به سادگی از کنار آن‌ها بگذريم. بايد قولاً و عملاً ثابت کرد که امانت‌دار هستيد.

وی تصريح کرد: تجربه نشان داده است که اگر در يک منطقه بخش‌دار يا شخص اجرايی علايق شخصی خود را بيان و جايگزين قانون کرد، هم به خود و هم به نظام جمهوری اسلامی آسيب وارد کرد. بايد با خداوند عهد ببنديم که امانت‌دار هستيم و اهليت و اين امانت‌داری ‌را داريم.

مرتضوی افزود: اشخاصی که توسط فرمانداری‌ها به عنوان معتمدين و ناظران اجرايی انتخابات معرفی می‌شوند بايد افرادی شايسته باشند و مردم آن منطقه آن‌ها را معتمد بدانند؛ ‌البته وظيفه است افراد برجسته و معتمد مردم را ناظر بر صندوق‌های رای قرار دهيم و نتيجه هر چه باشد آورده و محصول نظام جمهوری اسلامی است.

وی گفت: در دوره انتخابات دهم رياست‌جمهوری فتنه گران برنامه‌ريزی‌های زيادی انجام دادند ولی کار آن‌ها بی‌نتيجه ماند و وقتی استکبار جهانی شکست خورد کام ملت ايران را تلخ کردند.

رييس ستاد انتخابات کشور تاکيد کرد: شعار محوری انتخابات امسال مشارکت حداکثری، قانون مداری، عدالت محوری و امانت‌داری است.

وی با بيان اين‌که برخی از مسوولان اجرايی شهرها تجربه کمتری در برگزاری انتخابات داشته‌اند، افزود: سازوکارهايی که برای انتخابات تعريف شده است همه قابل آموزش‌اند و می‌توان از تجربه آن‌هايی که سابقه بيشتری در برگزاری انتخابات داشته‌اند، استفاده کرد.

مرتضوی تصريح کرد: در سيستم و نرم‌افزار الکترونيکی که برای انتخابات طراحی شده فرايندهای ۲۵ گانه انتخابات به ترتيب تعريف شده است و مراحل و اقدامات برای انتخابات به نوبت و مرحله به مرحله بايد انجام شود.

وی گفت: رؤسای اجرايی انتخابات بايد قانون انتخابات و آيين نامه آن را بندبه بند و صفحه به صفحه مطالعه کنند و اگر مسئله و شبهه‌ای هم پيش آمد با مسوولان ستاد در کشور و مرکز مطرح کنند تا در جهت رفع آن اقدام شود و شبهه‌ای باقی نماند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: فرايند انتخابات امسال رايانه‌ای انجام می‌شود. امسال ۲۴ فرايند انتخابات در تمام شعب به صورت رايانه‌ای انجام می‌شود و تمام احراز هويت، ثبت‌نام، فرمت‌های مختلف و احزار مراسلات به صورت رايانه‌ای انجام می‌شود. در ۱۰ درصد از حوزه‌های انتخاباتی تمام ۲۵ فرايند انتخابات الکترونيکی انجام می‌شود؛ يعنی رای‌گيری هم به صورت الکترونيکی انجام خواهد شد.

وی افزود: لذا بايد اهتمام جدی در به روز کردن سيستم‌های الکترونيکی به کار گرفته شود و از توان و ظرفيت‌های کارشناس‌های IT استفاده شود. دولت اعتباری برای خريد مجدد سيستم نداده است. در مکان‌هايی که تمام فرايند‌ها و رای‌گيری هم الکترونيکی است سيستم‌های مورد نياز را خود ستاد انتخابات تهيه می‌کند و تنها هدف اين است که از امکانات موجود سازمان‌ها و ادارات استفاده شود.

رييس ستاد انتخابات کشور تاکيد کرد: برنامه‌ريزی‌ها در مورد انتخابات بايد دقيق انجام شود.


کسانی که قصد دارند وارد مجلس شوند بايد قانون‌پسند باشند

به گزارش ايسنا معاون سياسی وزير کشور همچنين در جمع خبرنگاران در اهواز تاکيد کرد: بايد بستر را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم کنيم.

سيدصولت مرتضوی افزود: انتخابات يکی از مظاهر مردم‌سالاری دينی و جمهوريت نظام اسلامی ماست.

وی ادامه‌داد: خوشبختانه تاکنون ۲۹ دوره انتخابات در کشور برگزار شده و اکنون مقدمات سی‌امين دوره انتخابات در حال انجام است. امسال ۱۲ اسفندماه سی‌امين دوره انتخابات و نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

معاون سياسی وزير کشور خاطرنشان کرد: می‌طلبد در اين دوره از انتخابات، مشارکت مردم را بيش از پيش داشته باشيم. آخرين انتخابات، انتخابات رياست‌جمهوری دهم بود که مشارکت ۸۵ درصدی مردم را شاهد بوديم و در دولت نهم، ۴ دوره انتخابات برگزار شد که در هر دوره مشارکت مردم افزايش پيدا می‌کرد.

مرتضوی افزود: در انتخابات دور گذشته مجلس شورای اسلامی مشارکت مردم به ميزان ۵ درصد نسبت به انتخابات مجلس در دور قبل از آن افزايش پيدا کرده بود و امسال هم پيش‌بينی می‌شود اين مشارکت در انتخابات دور نهم نسبت به دور قبل افزايش پيدا می‌کند.

وی اظهارداشت:‌ استراتژی‌های کلان در ستاد انتخابات کشور بر مبنای اجرای قانون است و رفتارهای غيرقانونی و فراقانونی را نمی‌پسنديم و معتقديم که آنچه به مصلحت مردم و نظام است اين است که همه بايد به قانون‌مداری تن در دهند و به اجرای قانون احترام و اعتقاد داشته باشيم.

رييس ستاد انتخابات کشور خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: شما بايد افسران در جبهه مشارکت حداکثری مردم باشيد و با بيان مطلوب، آموزش‌های مناسب، اطمينان‌بخشی و ايجاد فضای آرامش می‌توانيد در اين امتحان الهی، هم به رسالت سياسی، اجتماعی و فرهنگی خود عمل کنيد و هم به رسالت الهی جامعه عمل بپوشانيد.

مرتضوی افزود: در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی به منظور افزايش صحت و سرعت، بنا داريم از سيستم مکانيزه و الکترونيکی استفاده بيشتری کنيم. نرم‌افزاری در ستاد انتخابات کشور به اين منظور تهيه شده که قادر است انتخابات را به صورت رايانه‌ای اجرا کند. اما به لحاظ اطمينان‌بخشی بيشتر، ۱۰ درصد حوزه‌های انتخابی را الکترونيکی می‌کنيم.

وی ادامه‌داد: فرايند احراز هويت افراد واجد شرايط رای دادن هم به صورت سنتی و هم به صورت الکترونيکی انجام می‌شود تا درصد خطا و اشتباه در اين زمينه به صفر برسد.

رييس ستاد انتخابات کشور تأکيد کرد: داوطلبان و کانديداهای اين انتخابات در چهارچوب قانون فعاليت کنند. اين افراد که قصد دارند وارد مجلس و قوه مقننه شوند بايد قانون را سرلوحه خود قرار دهند و قانون‌پسند باشند.

مرتضوی با بيان اين‌که تاکنون گزارشی مبنی بر رعايت نشدن قانون از سوی اين افراد نرسيده است،‌ گفت: همه را به رعايت قانون در اين زمينه دعوت می‌کنيم و از کسانی که تصور می‌کنند می‌توانند در افزايش مشارکت مردم موثر باشند و در مجلس حضور پيدا کنند، دعوت می‌کنيم که وارد ميدان شوند.

معاون سياسی وزير کشور اظهارداشت:‌ در جمهوری اسلامی ايران ساز و کار انتخابات يک ساز و کار سياسی محض نيست. ۲۰۷ حوزه انتخابی داريم که در بيشتر اين حوزه‌ها رقابت‌ها در قالب رقابت‌های محله‌ای، منطقه‌ای و شخصيتی است و سياسی نيست. کسی اعلام نکرده و خط و نشانی نکشيده که اصلاح‌طلبان حق ورود به انتخابات ندارند. ما می‌گوييم هنجارشکنان، قانون‌شکنان و کسانی که واجد صلاحيت نيستند نمی‌توانند شرکت کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: احزاب منحله مانند مجاهدين و مشارکت و افراد وابسته به حزب‌های منحله، طبق قانون نمی‌توانند کانديد شوند. توصيه می‌کنيم صلاحيت‌ها در چهارچوب قانون بررسی شوند.

وی با بيان اين‌که عمده گزارش تخلف که دريافت شده مربوط به تبليغات قبل از موعد است، گفت: در اين زمينه تذکرات لازم داده شده است. طبق جدول زمانبندی انتخابات، ثبت‌نام در انتخابات از سوم دی‌ماه آغاز می‌شود. همچنين کانديداها برای انجام امور تبليغاتی خود از ۳ اسفندماه به مدت يک هفته(۱۰ اسفندماه) فرصت دارند.

معاون سياسی وزير کشور درباره مدرک داوطلبان برای کانديداتوری مجلس دهم گفت: اين امر می‌تواند يکی ازتهديدات مشارکت حداکثری باشد. معتقد نيستيم که هر کس مدرک بالاتری دارد، نخبه است يا توان قانون‌گذاری بيشتری دارد؛ اما وقتی قانون تصويب می‌شود بايد آن را اجرا کنيم.

مرتضوی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره معاونت سياسی و اجتماعی استانداری خوزستان، گفت: چند گزينه برای تصدی اين پست در حال بررسی هستند، اما با اين شرايط کار انتخابات و امور اجرايی معاونت سياسی اجتماعی استانداری خوزستان متوقف نشده است. همچنين در شهرهايی مانند دزفول و مسجدسليمان که با سرپرستی فرمانداری اداره می‌شوند، مشکلی ايجاد نشده است و دغدغه‌ای در اين زمينه نبايد داشته باشيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016