جمعه 9 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه علی مطهری به رئیس قوه قضائیه، فرارو

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار محاکه عادلانه همه عوامل موثر در حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

متن کامل نامه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به رئیس قوه قضاییه به این شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آیت‌الله صادق لاریجانی دامت برکاته
ریاست محترم قوه قضائیه

با اهداء سلام و تحیت، سخنان جناب عالی در جمع ائمه جمعه کشور بارقه امید به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی را در دل‌ها پدید آورد. بر اجرای عدالت تاکید فرمودید و در این راستا به پیشرفت پرونده بیمه و صدور کیفرخواست برای 50 نفر، علی‌رغم مقاومت مقاماتی که شعار عدالت‌خواهی می‌دهند، اشاره کردید. امیدوارم متهمان اصلی این پرونده به ملاحظه رتبه بالای اجرایی‌شان و با مصلحت اندیشی‌های بی‌جا مورد غفلت واقع نشوند که هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای عدالت نیست.

بر برخورد جدی با مفاسد اجتماعی مانند سرقت، تجاوز به عنف و بی‌حجابی و اینکه کار فرهنگی رافع این برخورد نظام اسلامی نیست، تاکید نموده و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و لزوم تاسیس نهادی برای این فریضه را یادآور شدید، که موجب تشکر است و این نگاه قوه قضاییه به مفاسد اجتماعی و مسائل فرهنگی با توجه به نگاه خاص فرهنگی دولت، بسی مغتنم است.

همچنین از رسیدگی دقیق به جرایم فتنه‌گران و از جمله جرم ادعای تقلب سخن راندید که نشان می‌دهد سیاست مدیران بحران اخیر از دق مرگ کردن سران معترضان به محاکمه آنها تغییر یافته که امری مبارک است. همان‌طور که مستحضرید تاکنون سیاست‌ مدیران این بحران چنین بوده است که به‌جای محاکمه این افراد، کاری کنند که آنها از سوی مردم طرد شوند و نتوانند به‌طور طبیعی در مجامع عمومی ظاهر شوند و زندگی عادی بر آنها سخت گردد. در حالی که این سیاست درست به نظر نمی‌رسد، زیرا افراد یا مجرمند یا مبرا از جرم، در حالت اول باید محاکمه شوند و به مجازات عمل خود برسند و در غیر این صورت تا زمانی که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات نشده است باید از همه حقوق شهروندی برخوردارند.

اما اکنون که تصمیم به این امر مهم گرفته‌اید، از باب تذکر عرض می‌کنم که اجرای عدالت در این موضوع منوط به این است که اتهامات همه اطراف این بحران مورد رسیدگی قرار گیرد، هم کسانی که ادعای تقلب را مطرح کردند و مردم را به حضور در خیابان‌ها تشویق نمودند و هم کسانی که با اتهام زنی‌های خود در مناظرات و سخنان و رفتارشان در جشن پیروزی، بخشی از زمینه این فتنه را فراهم کردند، اگرچه اتهام دسته دوم بسیار سبک‌تر از اتهام دسته اول است. تنها در این صورت است که ریشه این بحران خشک می‌شود و مردم احساس می‌کنند که واقعا عدالت اجرا شده است و وجدان‌ها آرام می‌گیرد، زیرا به فرموده امام علی علیه السلام تنها عدالت است که آحاد جامعه را راضی نگه می‌دارد، و طبعا تنها این رفتار است که شما را در محضر عدل الهی رو سفید خواهد کرد و بدین ترتیب استقلال دستگاه قضا نیز به اثبات خواهد رسید.

این کار باید درهمان ماه‌های اول این بحران انجام می‌شد، اما ملاحظات بی‌جا و رودربایستی‌ها و به تعبیر امیرالمومنین "مصانعه" باعث شد که امر خدا اقامه نشود و این فتنه به طول انجامد.

برای شما توفیق بیشتر از خدای متعال مسئلت می‌کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016