چهارشنبه 29 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: با هدفمند کردن يارانه‌ها توليد ما می‌تواند با همه توليدات دنيا رقابت کند، ايسنا

ـ موانع بی‌جهت را در سيستم بانکی و مقررات صادرات برطرف می‌کنيم

رييس‌جمهور گفت: بخش اعظم و قريب به اتفاق خباثت‌های بدخواهان در عرصه اقتصادی توسط صادرکنندگان درهم شکست و اين عزيزان راه را باز کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه‌شب در مراسم تقدير از صادرکنندگان نمونه با ابراز خرسندی از حضور در اين جمع و تشکر و قدردانی از مطلب مطرح شده از سوی آن‌ها ادامه داد: در ابتدا از صميم دل از شما صادر کنندگان عزيز تشکر می‌کنم؛ در چهار سال اخير به خاطر جنگ تبليغاتی دشمنان در موضوع فناوری و علمی تمرکز فعاليت‌های سياسی و تبليغاتی در نقطه مقابل دشمن قرار گرفت و بيت‌الغزل حرف‌ها، پيشرفت‌های علمی و صنعتی کشور بود. اما در همين فاصله يک اتفاق بزرگ ديگر رخ داد که از نظر ارزش و اهميت کار اگر بيشتر از دستاوردهای علمی نباشد قطعا کمتر نيست؛ در واقع يک اتفاق بزرگ در عرصه صادرات ما رخ داد و يک مجاهدت خاموش و پيگير و اثربخش و افتخارآفرين اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: همه شما به ياد داريد که در دهه‌های گذشته برنامه‌ريزان اقتصادی در صحبت از توسعه صادرات غيرنفتی بسيار با احتياط عمل می‌کردند و زمانی که می‌خواستند هدف‌گذاری کنند ميلی‌متری و سانتی‌متری اين کار را انجام می‌دادند. به هر دليل توانمندی‌های بازرگانان ما و مجاهدان اقتصادی ما در عرصه صادرات مورد غفلت واقع شد، اما در اين چهار سال شاهديم همان‌گونه که جوانان مرزهای فناوری و دانش را در هم شکستند حقيقتا صادر کنندگان ما نيز کاری کردند کارستان.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در سال ۸۳ مجموعه صادرات غيرنفتی ما چيزی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان بود؛ اين ميزان در طول ۴۰ الی ۵۰ سال که صادرات غيرنفتی ما ثبت شده و چندين برنامه در کشور اجرا شده به هفت هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان رسيد اما با همت شما در عرض ۴ سال اين ميزان به بيش از سه برابر رسيد.

رييس‌جمهور گفت: بايد از آن‌هايی که قدر اين مجاهدت را نمی‌دانند پرسيد که اگر اين افتخار نيست پس چه چيزی افتخار است؟ اين‌ها همه در شرايطی رخ داد که ما به لحاظ ظاهری در يکی از بدترين و سخت‌ترين شرايط قرار داشتيم و دو اتفاق در دنيا رخ داد که هر دو اتفاق بر روی ما اثر گذاشت؛ يک بحران اقتصادی که در اين بحران گردن کلفت‌های اقتصادی و مدعيان اقتصاد جهانی نيز دچار مشکل شدند و تجارت و سرمايه‌گذاری آن‌ها با افت شديدی مواجه شد و طبيعی است که بر روی ما اثر بگذارد. اتفاق دوم لجبازی و بداخلاقی برخی از کشورها و به قول خودشان تحريم ايران بود و به تصور خود آمدند شبکه بانکی ما را که شريان اصلی پشتيبانی اقتصاد ماست تحريم و فکر کردند که با اين اقدام کار تمام شده است. کسانی که حرکت صادرکنندگان کشور را ارزيابی می‌کنند، ببينند که تحت شرايط اين دو اتفاق سنگين صادرکنندگان ما موفق شدند مرز صادرات را به اين مقدار برسانند.

وی با اشاره به احساس قلبی و باور خود در مورد بخش صادرات و فعالان اين بخش يادآور شد: اگر يادتان باشد، وقتی بدخواهان حرف از تحريم زدند، من عکس‌العمل نشان دادم و به آن‌ها گفتم که اين حرف‌ها هيچ اثری ندارد. ملت ايران تحريم‌های شما را خواهد شکست و اين حرف‌هايی که شما می‌زنيد ارزشش در حد يک کاغذ پاره است. چراکه اعتقاد قلبی به طبقه دلسوز تاجران، بازرگانان و صادر کنندگان کشور داشتم و مطمئن بودم که اين افراد با درايت خود شبکه تحريم را درهم خواهند شکست.

وی تاکيد کرد: من اعلام می‌کنم که بخش اعظم و قريب به اتفاق خباثت‌های بدخواهان در عرصه اقتصادی توسط کسانی که اينجا نشسته‌اند، به نمايندگی از جمع عظيم صادرکنندگان که فرصت نبود در اين جلسه حضور داشته باشند، درهم شکست و اين عزيزان راه را باز کردند. آيا کس ديگری می‌تواند اين حرف‌ها[تحريم] را در مورد ايران بزند؟

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " ما دنبال درگيری و رويارويی نيستيم، شعار ملت ايران صلح، دوستی ، برادری و همکاری سازنده بوده و هست"ادامه داد: در سال ۸۴ يا ۸۵ بود که در ونزوئلا قراردادی برای ساخت ده هزار واحد مسکونی بسته شد و من آن‌جا احساس کردم که در خصوص توانمندی‌های ايران تا حدودی ترديد وجود دارد. به دوستان هم گفتم که نگران نباشيد؛ چراکه ايرانی‌ها می‌توانند و اين توانايی را دارند که ده‌هزار واحد را با بهترين کيفيت و در سريع‌ترين زمان ممکن برای شما بسازند و راه را برای سرمايه‌گذاری‌های گسترده‌تر در عرصه مسکن باز کنند. امروز خوشحاليم که ماه‌هاست اين ده هزار واحد مسکونی آماده است تا در يک مراسمی با حضور روسای دو کشور افتتاح شود.

وی با بيان اين‌که " اتفاقاتی که در اين چند سال رخ داد توانمندی‌های ملت ايران را بار ديگر زنده و به دنيا ثابت کرد" افزود: در واقع خودباوری در ما زنده شد. ما در سخت‌ترين شرايط به پيشرفت‌های خوبی رسيده‌ايم و کسی که در سخت‌ترين شرايط می‌تواند بالاتر از هدف را محقق کند در شرايط آرام‌تر و بهتر پی در پی می‌تواند معجزه کند و من باور دارم که ما می‌توانيم به کمک هم اقتصاد ايران را به سرعت به اقتصادپيشرفته و پيشرو تبديل کنيم و اين شايستگی و توانمندی ملت ايران است. اين مهم به دست فرزندان اين مملکت و تلاشگران عرصه اقتصاد و به لطف خداوند محقق خواهد شد.

وی با بيان اين‌که " نقطه شروع و عزيمت ما نقطه درستی نبود و زمانی که تصميم گرفتيم در جای مناسب نبوده‌ايم" گفت: حال که خودمان را شناخته ايم در چه وضعيتی قرار داريم؟ البته هستند کسانی که قدر اين مجاهدت‌ها را نمی‌شناسند و مشاهده کرده‌ايد که افرادی هستند که هيچ اطلاع و علمی ندارند و نمی‌دانند که چه زحمت‌هايی کشيده شده است که ميزان صادرات ما به اين مقدار برسد. بسياری از شما برای جابه جا شدن يک پول مشکل داشتيد، با صدها مساله و مانع و بداخلاقی مواجه بوديد، در زمينه حمل و نقل، بانک، بيمه ولی اين موانع را در هم شکستيد و معجزه کرديد و من شاهدم کسی که فرق ظرفيت توليد با توليد را نمی‌داند شروع به جوسازی عليه تلاشگران اقتصادی کرد.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: تجربه نشان داد که اگر ما مديريت اقتصادی را به بدنه ملت و متخصصين و تلاشگران اين عرصه بسپاريم اين افراد کار را ده‌ها برابر بهتر از شکل دولتی آن اداره می‌کنند و به جلو می‌برند.

وی گفت: در شرايطی که دنيا با مشکل روبه‌روست، در ايران زحمات زيادی کشيده شد و با اين همه قوانين بعضا متضاد و تودرتو و پيچيده، کارهای بسياری انجام شد؛ لذا بايد تشکر کنيم از کسانی که به عشق اعتلای ايران و بالا بردن پرچم ايران و عزت ايران اين همه تلاش کردند. البته من مطمئنم که شما مثل بنده برای برخی از حرف‌هايی که اين طرف و آن طرف زده می‌شود ارزشی قائل نيستيد و آن چيزی که ما را به تلاش وادارمی‌کند آرمان‌های بلند ملت ايران و اتکا به شايستگی‌های اين ملت است.

وی با تاکيد کرد بر اين‌که " ما می‌توانيم در چهار سال آينده مرز صادرات‌مان را به ميزان ۵۰ هزار ميليارد تومان در سال برسانيم" خطاب به صادر کنندگان گفت: بياييد با يکديگر قراری بگذاريم؛ اصلا به مقررات [دست‌وپاگير] و اين‌جور حرف‌ها کاری نداريم، به اين فضاسازی‌ها اهميتی نمی‌دهيم. بنده و دولت در خدمت شما هستيم و همه با هم در خدمت مردم. اعلام می‌کنم که ما همه می‌خواهيم با کمک هم کاری کنيم تا در سال ۹۱ به يک رکورد ۵۰ هزار ميليارد تومانی در امر صادرات ـ چه صادرات خدمات و چه صادرات کالا ـ برسيم. اعتقاد دارم که ما می‌توانيم. البته اين حداقلی است که در نظر گرفته‌ايم و همان‌طور که گفته‌ام باور دارم که شدنی است؛ چراکه وقتی موتور ايرانی روشن شود ديگر مانع و سدی را نمی‌شناسد و با تمام سرعت به پيش می‌رود.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " برای رسيدن به اين هدف بايد همه تلاش کنيم و برنامه‌ريزی داشته باشيم" گفت: ما بايد تلاش کنيم که مشکل دايمی تفاوت طراز تجاری را مثبت کنيم.

وی با بيان اين‌که " برای رسيدن به اين هدف يک سری کارها را ما بايد انجام دهيم و يک سری کارها را شما" ادامه داد: مهمترين کار دولت برداشتن موانع از پيش پای شماست. اگر ما بتوانيم موانع بی‌جهت را در سيستم بانکی و مقررات صادرات برطرف کنيم، کار بسيار بزرگی انجام داده‌ايم. تصور می‌کنم که قريب به اتفاق صادر کنندگان کشور از ما کمک نمی‌خواهند بلکه تنها خواسته‌شان اين است که ما مانع نشويم.

وی افزود: بخش عمده مشکلات ما همين ساختارهای پيچيده است که ما در حال جنگيدن با آن‌ها هستيم. خاصيت بروکراسی اين است که می‌خواهد خود را بزرگ کند، حوزه اختياراتش را افزايش دهد و چرخش کارها را پيچيده‌تر کند تا بماند و ما بايد اين موانع را برداريم. ما امروز اسير اين بروکراسی هستيم و بايد آن را برطرف کنيم.

رييس‌جمهور در مورد بخش دوم کارهايی که بايد از سوی دولت بايد انجام شود نيز گفت: اگر بناست ما حمايتی کنيم، بايد اين حمايت موثر و به هنگام باشد. البته کارهايی در اين زمينه انجام شده، اما اين حمايت‌ها بايد به سمت همگام شدن با حرکت شما باشد. دولت می‌خواهد يک کار بزرگی انجام دهد که همان طرح تحول اقتصادی است.

وی با بيان اين‌که " بخش اول طرح تحول اقتصادی را در قالب لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها به مجلس داده‌ايم و مجلس نيز با وقت مناسبی که گذاشته در حال بررسی آن است" ادامه داد: اميدوارم که به آن شکل مناسبی که به درد اقتصاد کشور می‌خورد تصويب و به گونه‌ای از مجلس خارج شود که دولت بتواند انعطاف لازم را در نوسانات و شرايط گوناگون اقتصادی داشته باشد و بستر را برای فعاليت اقتصادگران کشور مناسب کند.

وی با بيان اين‌که " با هدفمند کردن يارانه‌ها يکی از دردهای مزمن اقتصاد کشور درمان می‌شود" گفت: من اظهارنظرها و حرف‌هايی که در مورد اين موضوع مطرح می‌شود را شنيده و خوانده‌ام و بعضا در اين حرف‌ها و اظهارنظرها توجهی به ابعاد کار نمی‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در اين ارتباط گفت: ما به دنبال حذف يارانه‌ها نيستيم، ما به دنبال هدفمند کردن يارانه‌ها هستيم و جهت اصلی در هدفمند کردن يارانه‌ها هدايت آن‌ها به سمت توليد و صادرات و شکوفايی اقتصادی است و حتی حمايت از بانک‌هايی که پشتيبان اقتصاد و صادرات و توليد هستند در اين طرح ديده شده است.

وی با بيان اين‌که " استدلال ما در اين ارتباط ساده است" خاطرنشان کرد: ما رقم بالايی از يارانه‌ها را به صورت عمومی توزيع می‌کنيم؛ چراکه در اين شرايط مديريت‌ها شکوفا نمی‌شود و بسياری از بی‌برنامگی‌ها پنهان می‌شود. در واقع شور و شوقی برای ابتکار عمل و کار دقيق اقتصادی ايجاد نمی‌شود و انگيزه‌کشی است. در ضمن اين يارانه‌ها در محل خود نيز صرف نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما اگر صرفه‌جويی حاصل از اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها را فقط در بخش انرژی به بخش توليد برگردانيم توليد ما می‌تواند با همه توليدات دنيا رقابت کند و اين قابل اثبات است؛ چراکه ما در حال هدر دادن اين منابع هستيم و از آن در مسير غير توليد استفاده می‌کنيم و دولت به دنبال اين است که اين طرح را با کمک خود شما و مردم اجرا کنيم.

رييس‌جمهور به جلسه اخير رييس کل بانک مرکزی با تشکل‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: آقای بهمنی در اين جلسه قول دادند تا يک ميليارد دلار در اختيار بانک‌های عامل قرار دهند تا از صادرکنندگان پشتيبانی کنند، اما من با ايشان صحبت کردم و گفتم که اين يک ميليارد دلار به کسی نمی رسد؛ لذا ايشان اين مبلغ را به دو ميليارد دلار رساند و بايد اين کار به سرعت انجام شود و در اختيار کسانی که از نظر منابع در اين عرصه دچار مشکل هستند، قرار بگيرد.

وی هم‌چنين گفت: من از آقای بهمنی يک قول ديگر در مورد پيشنهاد آقای نهاونديان گرفتم؛ آقای نهاونديان گفتند که اگر دولت يا بانک‌ها به ما تسهيلات بدهند ما در کشورهای هدف می‌توانيم مراکز تجاری بسازيم تا محلی برای تاجران ايرانی و عرضه کالای ايرانی شود. از ما خواستند که يک ميليارد دلار در اين ارتباط تسهيلات به تشکل های اقتصادی بدهيم تا آن‌ها خودشان اين بنگاه‌ها را ايجاد کنند. آقای بهمنی نيز قول داده‌اند که اين يک ميليارد دلار را اختصاص دهند. آقای بهمنی سازگار با انديشه‌های اقتصادی است و درست می‌انديشد.

وی در بخش ديگر از صحبت‌های خود گفت: ما معوقه‌های جوايز صادراتی را نيز سعی می‌کنيم در متمم بودجه در نظر بگيريم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: همه توليدات ما اکنون امکان ورود مستقيم به بازار جهانی را بدون حمايت ندارد و بخش‌هايی بايد حمايت شود که البته اين حمايت‌ها بايد شيوه منطقی و کاهنده داشته باشد تا اين که توليد کننده و صادر کننده ما بتواند روی پای خود در بازار جهانی بايستد و اين‌جاست که به رشد و اقتصاد پايدار می‌رسيم.

احمدی‌نژاد در بخش ديگر از صحبت‌های خود بعد از تشريح وظايف دولت به تشريح وظايف و کارهايی که صادر کنندگان بايد بپردازند اشاره کرد و گفت: شما بهتر از من می‌دانيد که چه کارهايی بايد انجام دهيد. اما بايد توجه داشته باشيد که کار صادرات فقط کار اقتصادی نيست، بلکه کار معرفی يک ملت، تمدن يک ملت و اثرگذاری فرهنگی است. امروز حضور شما در عرصه‌های اقتصادی دنيا يک کار سياسی بسيار سطح بالاست و ما مراقبت‌های سياسی با دولت‌ها داريم و در حال حاضر بسياری از کشورها از سازوکارهای يک‌سويه و ناعادلانه خسته شده‌اند و راه نجات خود را توسعه فعاليت‌های اقتصادی با ملت ايران می‌دانند. اين يک فرصت تاريخی برای ملت ايران است و ما بايد در اين ارتباط تلاش کنيم. اين يک کار عظيم ملی و ماندگار، آينده‌ساز و تاريخ‌ساز است.

وی ادامه داد: در هر جای دنيا که پای يک تاجر ايرانی در طول هزار سال به آن‌جا رسيده وقتی با مردم آن‌جا و رجال سياسی صحبت می‌کنيم خاطرات خوش حضور آن تاجر ايرانی را بيان می‌کنم و حتی بسياری از تاجران ما يک اثر فرهنگی نيز از خود برجای گذاشته‌اند و فرهنگ ايرانی و تمدن ايرانی از اين طريق منتشر شده و بايد آن را حفظ کرد. ما در آسيا کشوری داريم که سه هزار و ۵۰۰ کيلومتر با ما فاصله دارد و در ادبيات‌شان هشت هزار لغت فارسی وجود دارد و وقتی با ادبا و هنرمندان آن‌ها صحبت می‌کنيم می‌گويند افتخار می‌کنيم که تحت تاثير فرهنگ ايرانی قرار گرفته‌ايم. خواهشم از شما اين است که اين جايگاه بالا را حفظ کنيد.

وی در ادامه سخنانش با طرح اين سوال که " چرا برخی با ما دشمن هستند؟" گفت: اين نکته مهمی است که چرا با ما دشمن هستند و پاسخ‌های زيادی به اين سوال بدهيم، ولی يک پاسخ که همه پاسخ‌ها را در بر می‌گيرد اين است که آن‌ها نمی‌خواهند ما بزرگ باشيم؛ چراکه ملت ايران در طول تاريخ همواره بزرگ و عزيز بوده و توانمندی‌های بزرگی داشته است. من از شما می‌خواهم که اين بزرگواری و بزرگ منشی را حفظ کرده و توسعه دهيد. امروز هر ايرانی در هر نقطه دنيا حاضر شود به او به ديده احترام می‌نگرد. اين موارد بايد حفظ شود، اين کار شماست.

رييس‌جمهور خطاب به صادرکنندگان ادامه داد: شما بايد تشکل‌های خود را تقويت کنيد، دولت آماده است که تمام کارها را تحويل بدهد. در اين چهار سال واگذاری‌های تصدی‌های دولت شيب بسيار تندی داشته است. من در مورد کشورهايی که خصوصی‌سازی کرده‌اند، مطالعه کرده‌ام و تقريبا هيچ کشوری با چنين شيب تندی که ما در طول اين چند سال اخير کار کرده‌ايم کار واگذاری را انجام نداده است. دولت خواهان اين است که خود را رها کند و خود را از عرصه اقتصاد بيرون بکشد. اين مستلزم اين است که شما به سرعت جای دولت را پر کنيد و کارها را برعهده بگيرد، اين توانمندی در شما وجود دارد.

وی در پايان با تکرار قول و قرارهايی که با صادرکنندگان گذاشت، تاکيد کرد: ان‌شاءالله به نحوی برنامه‌ريزی شود که در پايان سال ۹۱ اگر عمری بود، اعلام کنيم که مرز صادرات ما از مرز ۵۰ هزار ميليارد تومان در سال عبور کرده است. البته همان‌طور که گفته شد ما وظايفی داريم که تلاش می‌کنيم آن را انجام دهيم و مسووليت‌هايی نيز بر عهده شماست که مطمئنا اجرا می‌کنيد و قول‌هايی نيز که ما داديم تمام توان خود را به کار می‌بريم تا اجرايی شود، در واقع همه توان‌مان را به کار می‌گيريم تا آن‌ها را عملياتی کنيم.

معاون وزير بازرگانی، نهاونديان رييس اتاق بازرگانی، چند تن از صادر کنندگان نمونه و وزير بازرگانی نيز در اين مراسم سخنرانی کردند.

در اين مراسم که ميرکاظمی وزيرنفت، غضنفری وزير بازرگانی، الهام ، بهمنی رييس کل بانک مرکزی نيز حضور داشتند، از ۵۰ صادر کننده نمونه تقدير شد.

همچنين از ميرکاظمی وزير سابق بازرگانی نيز به خاطر عملکرد و فعاليت‌هايش در پيشبرد صادرات در دوران تصدی وزارت بازرگانی تقدير و تشکر شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016